Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ekologie se promítá i do lodní dopravy

06.02.2009  |  136× přečteno      vytisknout článek

Má ponor ošetřen speciálním nátěrem s obsahem křemíku, čímž se ušetří až 1 200 tun paliva...

První kontejnerová loď na světě se objevila v roce 1956 v USA, kde vznikla přestavbou běžné nákladní lodě Ideal X. Po ní brzy následovaly další.První kontejnerová loď na světě se objevila v roce 1956 v USA, kde vznikla přestavbou běžné nákladní lodě Ideal X. Po ní brzy následovaly další.

V Hamburku sídlící Germanischer Lloyd, což je společnost zabývající se klasifikací lodí, společně s loděnicí Hyundai Heavy Industrie předložily už téměř před deseti lety projekt lodě dlouhé 282 metrů, široké 52 metrů a s ponorem 13,5 metru. Na palubu by se vešlo 6 230 kontejnerů a v podpalubí 7 210 kontejnerů. Se dvěma motory o výkonu 45 000 kW by mohla dosahovat rychlosti 25,5 uzlu. Předpokládaná doba výroby se odhaduje na devět nebo deset měsíců. S první lodí se počítá pravděpodobně v příštím roce. Termín však není jistý, protože o ni zatím nikdo neprojevil zájem.

Největší kontejnerovou lodí se proto stala EMMA Maersk, která vychází ze zmíněného projektu, ale s jedním motorem a s jedním šroubem. Pohon obstarává 14válcový motor Wärtsilä s výkonem 80 MW. Byla postavena před dvěma lety v dánské loděnici Odense Staalskibsværft a patří do skupiny A. P. Møller-Mærsk.

Největší kontejnerová loď na světě se jmenuje EMMA.

Velikostí si nezadá s letadlovou lodí – je dlouhá téměř 400 metrů, široká 56 metrů a ponor činí 16 metrů. Posádku však tvoří jen 13 mužů.

Velikost každé kontejnerové lodi je určována kapacitou míst pro kontejnery TEU (TEU je přepravní jednotka, kontejner měří 20 stop). Rejdařství Maersk-Line je však výjimkou, protože neoznačuje své lodi maximálním prostorem pro kontejnery, ale maximální nosností. Počet přepravovaných kontejnerů se tudíž jen odhaduje, a tím se vysvětluje, proč různé zdroje uvádějí různé údaje. Většina pramenů však odhaduje maximální počet kontejnerů 11 až 16 tisíc.

Kontejnerová loď EMMA dostala jméno po nedávno zesnulé snaše Arnolda Petera Møllera, zakladatele firmy, a je registrována v dánském Taarbeeku.

Velikostí si EMMA nezadá s letadlovou lodí.

Jistě není bez zajímavosti, že EMMA má ponor ošetřen speciálním nátěrem s obsahem křemíku, čímž se ušetří až 1 200 tun paliva. Může se také pochlubit systémem, který zachycuje teplo z odpadních spalin, dochází k úspoře energie, a ta se dá využít např. při vytápění kajut.

EMMA může ztratit prvenství. Už se hovoří o plavidlu s kapacitou 21 000 kontejnerů. Roste totiž cena fosilních paliv a nutí rejdaře zvětšovat velikost lodí, a tím zvyšovat efektivitu přepravy, a současně vyvolává tlak na snižování rychlosti plavby. Zatímco ještě v roce 2004 tvořily náklady na palivo 33 %, v současnosti je to již kolem 63 % z celkových nákladů rejdařů.

Tyto představy jsou však omezovány nedostatečnými možnostmi přístavů, především malou hloubkou a nedostatkem jeřábů.

ZDROJ: www.mmspektrum.cz, kráceno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist