Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Výroba osobních aut v zemi začíná najíždět na plný výkon

10.02.2009  |  zdroj: Podniky a trhy  |  123× přečteno      vytisknout článek

Výroba osobních aut v zemi začíná najíždět na plný výkon Itálie se stala jedenáctým evropským státem, který v současnosti vyplácí šrotovací prémie. Za likvidaci starého vozu při zakoupení nového dostane Ital 1500 eur, tedy v přepočtu zhruba 41,5 tisíce korun.

Jde o další impulz k posílení prodeje malých a ekologicky přijatelných vozů. Takové se mimo jiné vyvážejí z České republiky, kde výroba osobních aut začala znovu ožívat.

Prvním podnětem růstu poptávky bylo zavedení šrotovací prémie 2500 eur v Německu. Nová Škoda Fabia tam nyní přijde na šest tisíc eur (166 tisíc korun), za Hyundai i30 zaplatí Němec jedenáct tisíc eur (304 tisíc korun) a minivůz Peugeot 107 z továrny TPCA po započítání německé šrotovací prémie stojí necelých pět tisíc eur (138 tisíc korun).

Škoda Auto proto na výrobní lince fabií zrušila až do konce března páteční odstávky, když celý leden pracovala jen čtyři dny v týdnu. Také továrna Hyundai v Nošovicích nejméně do konce března nasadila plný pracovní týden poté, co v lednu vyráběla vždy jen od pondělí do čtvrtka.

Od počátku roku bez odstávek pokračuje v produkci kolínská továrna TPCA, která chce letos vyrobit 320 tisíc vozů jako loni.

TPCA, která je společným podnikem francouzské automobilky PSA Peugeot Citroen a japonské společnosti Toyota Motor Corp., se přitom v pátek na několik hodin ocitla v existenční nejistotě. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy totiž minulý týden prohlásil, že v současné krizi poskytne stát podporu jen těm automobilkám, které vyrábějí ve Francii.

"Je neomluvitelné, aby se ve Francii prodávala francouzská auta vyráběná v Česku," řekl.

Podle Sarkozyho je pro záchranu pracovních míst ve Francii zásadní zabránit stěhování továren do zahraničí. "Pokud je to možné, měly by se francouzské závody z ciziny přestěhovat zpět do Francie," řekl francouzský prezident.

Jeho výzva vyvolala v kolínské továrně automobilky TPCA nejistotu. "Zprávu nekomentujeme, čekáme na vyjádření obou mateřských firem, tedy nejen PSA Peugeot Citroen, ale i Toyoty," uvedl v pátek pro HN výrobní ředitel továrny TPCA Jiří Černý.

TPCA z Česka neodejde

Ještě během pátečního odpoledne pařížské vedení společnosti PSA Peugeot Citroen na dotaz ČTK uvedlo, že přestěhování závodu z Česka do Francie neplánuje. Francouzská automobilka chce i nadále pokračovat v expanzi jak v Česku a na Slovensku, tak i na jiných světových trzích.

"TPCA ještě ani nevypršela minimální doba, po kterou musí zachovat svou investici v Česku - poslední podmínky skončí až v roce 1212. Pokud by firma chtěla ze země odejít, musela by čerpanou podporu vracet," uvedla pro HN Alexandra Rudyšarová, pověřená generální ředitelka agentury CzechInvest.

PSA Peugeot Citroen a Toyota v Kolíně celkem proinvestovaly 29,788 miliardy korun. Za to získaly příslib investiční podpory od českého státu ve výši 3,525 miliardy korun. Z této částky dosud firma TPCA vyčerpala na rekvalifikace a na vytvoření nových pracovních míst 693 milionů korun.

Slevy na dani z příjmu chce firma TPCA začít využívat až od roku 2010. Mohou dosáhnout rozdílu mezi slíbenou investiční podporou a již vyčerpanou částkou, tedy zhruba 2,8 miliardy korun.

Kdyby chtěla PSA z Česka odejít, musela by se nejprve dohodnout o vyrovnání s japonskou Toyotou, pak Česku uhradit čerpanou investiční podporu a navíc i 1,885 miliardy korun, které stát a město Kolín vynaložily na přípravu pozemku pro továrnu.

"Automobilka pracuje v Kolíně na plný výkon, 80 procent objemu dílů odebírá od dodavatelů v Česku. Přesouvat investici za bezmála třicet miliard korun pouhé čtyři roky po spuštění provozu jistě nebude," dodala Rudyšarová.

Čeští politici se diví

Sarkozy svou výzvou popudil české politiky.

Ministr průmyslu a obchodu Martin Říman označil Sarkozyho výroky za nebezpečné, protože ukazují návrat a posílení protekcionismu v Evropě. "Jestli něco přispěje k prohloubení a prodloužení krize, tak by to byl masivní protekcionismus zavedený velkými státy," řekl Říman.

Šéf české diplomacie Karel Schwarzenberg si myslí, že žádný rozumný šéf automobilky by jen tak neodepsal investici v Česku. Schwarzenberg s nadsázkou uvedl, že se francouzský prezident projevil "vysloveně evropsky" a z jeho slov je zřejmé, co pro něj znamená evropská solidarita.

"Přejeme panu prezidentovi, aby s tím bodoval u svého obecenstva. A tím tento problém končí," prohlásil šéf české diplomacie.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist