Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nesplavné Labe? Rejdaři hlásí miliardové škody ročně

20.02.2009  |  zdroj: Podniky a trhy  |  124× přečteno      vytisknout článek

Nesplavné Labe? Rejdaři hlásí miliardové škody ročně Dlouhodobě špatné plavební podmínky na Labi způsobují lodním dopravcům škodu miliardu korun ročně. Za situaci může podle dopravců stát, který prý nedodržuje zákonné parametry pro labskou vodní cestu. Dopravci proto podávají na stát žaloby o náhradu škody, vyplynulo ze včerejší valné hromady Sekce vodní dopravy Svazu dopravy České republiky.

Některým firmám došla trpělivost již před rokem, kdy podaly na ministerstvo dopravy žádosti o náhradu škody. Celkovou výši škod za léta 2004 až 2007 vyčíslily na čtyři miliardy korun.

Protože MD žádostem do půl roku nevyhovělo, podaly první čtyři firmy - mimo jiné EVD a ČSPL - od podzimu do konce ledna na stát žaloby, ve kterých zatím žádají po státu 2,1 miliardy korun.

Další žaloby zřejmě budou následovat od dubna, kdy vyprší půlroční lhůta série žádostí, které rej-daři podali na MD loni. Podle právního zástupce dopravních firem Aleše Pejchala mají rejdaři na podání žaloby tři roky od podání stížnosti na ministerstvo. Požadovaná suma bude narůstat o miliardu ročně. "Jsem jednoznačně přesvědčen, že co do základu žaloby máme pravdu," uvedl Pejchal. Rejdaři žalují stát za to, že neudržuje labskou vodní cestu ve stavu, která by odpovídala zákonu a mezinárodním úmluvám. Dopravci přitom obdrželi koncese za zákonem stanovených podmínek.

Náměstek ministra dopravy Pavel Škvára, který se zmíněné valné hromady zúčastnil jako host, postup rejdařů považuje za "legitimní přístup, jak se domoci svého práva". Problém konzultoval s právníky ministerstva. "Naděje Česka a ministerstva dopravy (na úspěch ve sporu) údajně nejsou vůbec malé," vyjádřil se Škvára k šancím rejdařů.

Stav na Labi lze přirovnat k situaci, kdy stát prodává dálniční známky, avšak nemá dálnice, píše se v prohlášení rejdařů. Situace se vyostřila loni, kdy u hranic s Německem doprava stála 125 dní, což je nejvíce od roku 2003. Splavnost Labe má podle ministerstva dopravy vyřešit jez u Děčína. Jeho stavba se připravuje 15 let, proti jsou především ekologické organizace a MŽP.

"Já vám nyní neumím slíbit, že se nám to povede," sdělil rejdařům Škvára k šancím na stavbu jezu. Ministerstvo dopravy prý vyvine "veškeré úsilí", aby MŽP přesvědčilo.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist