Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Skládací kola do města i do přírody

18.04.2009  |  141× přečteno      vytisknout článek

Když se řekne „skládačka“, většina lidí zavzpomíná na těžké a nemotorné výrobky ze sedmdesátých a osmdesátých let.

Dnešní skládačky jsou ale úplně jiné – lehké, rychlé a pohodlné. Dají se použít do města stejně jako na divočení v terénu. Ve spolupráci s předními výrobci a dovozci jsme připravili velký test skládacích kol, který bude vycházet na pokračování na stránkách NaKole.cz.

TESTUJEME, MĚŘÍME, VÁŽÍME
Posledních několik týdnů jsme strávili vážením, měřením, počítáním, skládáním a rozkládáním. Všechna testovaná kola jsme podrobně převážili a změřili a čísla porovnali s údaji, která poskytli dovozci nebo výrobci kol.
Tato tzv. „tvrdá data“ doplnily subjektivní dojmy z jízdy a manipulace se skládačkami. Každý model vyzkoušeli tři testovací jezdci, kteří hodnotili svůj pocit z jízdy, pohodlí, jednoduchost nebo naopak složitost skládacích mechanismů nebo možnost převážení různých nákladů. Všichni tři jsou členy Komise pro cyklistickou dopravu hl. m. Prahy a v rámci svých pracovních povinností najezdí každý rok tisíce kilometrů.

Letošní únor, kdy jsme stroje zajížděli, nenabízel právě nejlepší počasí. A tak si naši jezdci vyzkoušeli jízdu ve sněhu, v dešti i v mraze na náledí. Jezdilo se ve dne i v noci, za šera i za úplné tmy, v pražských ulicích po asfaltu, dlažbě, tramvajových kolejích i terénními stezkami. Pro naše testery to byla skutečná výzva a pořádně zabrat dostaly i samotné stroje. Na druhou stranu, můžeme si být jisti, že kola, která zvládla zhoršené podmínky, předvedla to nejlepší, co v nich je.
Výsledný verdikt (v recenzích se objeví pouze to, na čem se shodli alespoň dva ze tří testerů) vám předložíme vždy jako součást konkrétního testu.

PROČ PRÁVĚ SKLÁDAČKA

Skládačky dostaly pořádně zabrat. Foto: NaKole.cz
Skládací kola za sebou mají 30 let vývoje. Dnes je českém trhu několik modelů, které se od sebe liší konstrukčním řešením, geometrií a hlavně různým použitím – do města, do terénu, na cestování „natěžko“, jako fittness kolo, pro seniory, s přídavným motorkem...
Všechny modely spojuje hlavní a základní vlastnost, tedy možnost složení. Je to trochu jako kouzlo. Z kola během chvilky vyrobíte úhledný balík, který lze naložit do vlaku, letadla, nebo do kufru osobního automobilu. V Čechách se skládačky zatím nejčastěji používají jako městská kola. Jejich podstatnou předností je totiž snadná kombinace s s tramvají, autobusem, metrem či lanovkou, tedy zkráceně řečeno s veřejnou dopravou.
Kdo si ale myslí, že skládačka je jen o něco větší hračka určená pro krátké popojíždění na vlak nebo do nejbližšího obchodu, velmi se mýlí. Skládačky vydrží opravdu hodně. Několik ukázek toho, co se s nimi dá podniknout, najdete v naší fotogalerii.

KAŽDÁ SKLÁDAČKA JE JINÁ
Konstruktéři skládacích kol obvykle kladou důraz na minimální váhu a dobrou manipulovatelnost. Naprostá většina testovaných modelů má kola o průměru 20 palců. Malá kola zaujmou na první pohled a většina lidí reaguje nervózním „to bude špatně ovladatelné“. Jak jsme ale měli možnost se sami přesvědčit, ovladatelnost těchto kol je výborná. Kola jsou obvykle díky své nízké váze a také díky větším předním tácům rychlejší a živější.
Jejich konstrukce se podstatným způsobem liší od ostatních typů kol a dělá z nich samostatnou kategorii. Takto vypadá rozdíl mezi geometrií typické skládačky a trekkingového kola:
     


Ale v kategorii skládacích kol najdete i modely, na kterých na první pohled vůbec nepoznáte, že se dají složit. Jde o prakticky plnohodnotná crossová nebo horská kola, která mají navíc ještě výhodu složení. Příkladem takového kola je Dahon Matrix, jehož fotografii najdete zde.

JSTE PROSPĚŠNÍ
Skládačky podporují jev, kterému se odborně se tomu říká intermodalita. V zásadě je to velmi jednoduché – kombinace kola a veřejné dopravy tolik neškodí životnímu prostředí, a proto ji vyspělé státy podporují jak mohou. Tady je ukázka spotu na podporu intermodality v Amsterodamu z roku 1964. Tady někde měla počátky obrovská obliba jízdního kola v tomto „cyklistickém ráji“.




Intermodalita ale znamená také kombinaci s vlakem či letadlem. Skládací kola se největší oblibě těší na pravidelných cestách do práce. Stejně dobře se ale dají využít pro cesty na chatu nebo chalupu, případně na dovolenou. Skládačka v zahraničí zjednoduší poznávání cizích měst nebo výlety do okolí města, opět kombinované třeba s vlakem. Kolo máte po celou dobu pod dozorem a hlavně v cizině může být příjemné, že neplatíte za jeho přepravu.

Pro někoho možná překvapivou, ve skutečnosti ale velmi logickou kombinací je jachta a kolo. V oblasti berlínských jezer je k vidění mnoho lodí, které na svých palubách převážejí skládací kola. Jejich majitelé je používají při vyřizování formalit v přístavech (vzdálenost od zakotvené lodi ke správní budově bývá pro pěší příliš dlouhá a kolo je vítaným pomocníkem) nebo k prohlídce lázeňských měst na březích.



POJISTKA PROTI ZLODĚJŮM
Krádeže kol jsou u nás na denním pořádku. Ani kolo ukradené ze sklepa není žádnou výjimkou. Skládačka doma zabere mnohem méně místa, a tak ji můžete mít stále na očích.
Fotografie ukazuje malý tip pro bezpečné uložení skládaček venku na ulici. Mechanismus skládání není u nás mezi lidmi moc známý, a tak při troše snahy z kola během chvilky vyrobíte na pohled nepojízdný vrak. Slovy jednoho z našich přátel: „Tak o tuhle hajtru bych si neopřel ani kolo“. V této podobě někdy necháváme naše skládačky i nezamčené. Šance, že by někdo přišel a kolo „opravil“, je dost nízká.
V zásadě jsme se za celé dva roky používání nesetkali s obchodem či kavárnou, kde by nám nedovolili skládačku vzít dovnitř a nechat ji pod stolem nebo v rohu místnosti.

OTESÁNEK NEBO KOLO DO KABELKY
Jak už bylo řečeno, v průběhu testování jsme jednotlivá kola vážili a měřili. Vzniklá tabulka měr a vah by mohla svádět ke srovnávání. To je ale ošidné – každé kolo mělo například jinou standardní výbavu. Zatímco některá kola jsme dostali bez blatníků, světel nebo nosiče, jiné modely tuto výbavu měly. Proto se také mohou lišit naše naměřené údaje od těch oficiálně uváděných.
Srovnání se budeme vyhýbat ještě z jednoho důvodu. Jednoduše není možné srovnávat „kola do kabelky“ s plnohodnotnou skládací verzí horského kola či fitness kolo s elektrokolem. Speciálně elektrokola se svojí robustností a přídavnou baterií jsou váhově v úplně jiné kategorii než ostatní kola v testu.

Od testu tedy nečekejte nějaké absolutní pořadí. Na to je dnes nabídka skládaček příliš rozmanitá a barevná. V seriálu o skládačkách se zaměříme na výhody a nevýhody každého z modelů a pokusíme se vytipovat vhodné ideální použití.
A nakonec prosba k vám, našim čtenářům. Pokud by někdo měl vlastní zkušenost se skládačkami, či věděl o modelu, který jsme vynechali, vaše připomínky adresujte prosím na e-mail redakce NaKole.cz. Těšíme se na zprávy od vás.

redakce NaKole.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist