Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vyměnit staré za nové

27.04.2009  |  zdroj: EKONOM  |  130× přečteno      vytisknout článek

Vyměnit staré za nové Šrotovné nabízejí v rámci reklamy i výrobci razítek, zmrzlinových nebo obráběcích strojů.

Neopouštěj staré známé pro nové, zpívali Svěrák s Uhlířem. Měli pravdu, ale opustit starý automobil pro nový se nyní díky šrotovnému vyplatí. Alespoň tedy v zemích, kde šrotovné zavedli.
Tuzemští motoristé si zatím na příspěvek za ekologickou likvidaci starého vehiklu při nákupu nového vozu musejí nechat zajít chuť, ovšem i tak se už šrotovné v české ekonomice objevilo. Na vlně mediálního zájmu se totiž chtějí svézt i společnosti, které s automobilismem nemají vůbec nic společného.

Sešrotujte si razítko
A nemusí to být jen snahy o sebepropagaci jako v případě Luboše Olejára, prezidenta Svazu pacientů, který chce získat "zdravotní šrotovné" pro lidi, kteří dbají o své zdraví. Konkrétně jde o 2500 korun na úhradu všeho, co přispívá ke snížení nemocnosti.
Šrotovné nabízejí některé podniky nezávisle na příspěvcích od státu. Náklady pokrývají z vlastních rozpočtů.
"Šrotovné jsme zvolili pro podporu prodejů celého sortimentu naší společnosti. Je to marketingový nástroj pro uvedení nových kancelářských židlí na český trh. Chceme zkrátka motivovat firmy k výměně starých židlí a poskytnout jim za to finanční výhodu," přiznává motivaci Martin Chovanec ze společnosti Top Office, která se zabývá prodejem kancelářského nábytku.
Firma v rámci této akce nabízí židle a křesla Sidiz se zvýhodněním od dvou do tří tisíc korun podle zvoleného modelu.
"Toto šrotovné představuje slevu okolo 27 až 32 procent," počítá Chovanec a výsledky akce si pochvaluje. V prodejnách v Brně, Praze a Ostravě se společnosti prudce zvýšila návštěvnost a objednávky přicházejí také z internetu.
"Zájem mají zatím spíše jednotlivci. Pevně věříme, že do konce června, kdy akce skončí, se nám podaří uzavřít i pár větších obchodů," plánuje Chovanec.
Marketinkovou podporu šrotovného Top Office rozdělil na billboardovou kampaň internetovou a tiskovou reklamu. Celkem do marketinkové akce šrotovné investuje asi dvě stě tisíc korun.
Nikoliv šrotovné, ale razítkovné nabízí autorizovaný výrobce razítek Trodat, společnost Apos.
Za každé odevzdané razítko nebo proti potvrzení o ekologické likvidaci razítka dostane každý stokorunovou slevu na nové razítko. "Akce běží teprve dva dny, ale už jsme poskytli slevu na deset razítek," pochvaluje si Pavel Petraš z Aposu.

Šrotovné (ne)láká
Šrotovné podle zjištění týdeníku Ekonom nabízejí primárně společnosti z oborů, které mají problémy s odbytem. A tam ani sleva v podobě příspěvku za odevzdání starého produktu nedožene potenciální zákazníky k nákupu.
"Zájem o naše šrotovné je nevalný," přiznává na rovinu David Holda, obchodní ředitel společnosti Foerster Tecom, která se zabývá nedestruktivním zkoušením materiálů. "Prodáváme přístroje Sigmatest, které slouží k přesnému definování čistoty kovů. Ceny jednotlivých materiálů jsou nyní na historickém minimu," dodává. Přitom sleva, kterou poskytuje, není nijak malá - jde o tisíc eur.

Obráběcí stroje do šrotu
O výsledcích marketingové akce "šrotovné" nechce zatím mluvit jednatel společnosti Dahon Jan Pastirčák. "Prodej obráběcího stroje, který stojí od 1,5 do dvaceti milionů, vyžaduje dlouhodobé jednání. Se šrotovným jsme začali na začátku dubna, takže výsledky ještě nemohu poskytnout," konstatuje.
Dahon se věnuje výrobě obráběcích strojů pro automobilový průmysl, takže má silnou konkurenci.
"Po krachu českých zbrojovek se většina strojírenských firem zaměřila na automobilový průmysl, vinou toho i naše společnost pocítila razantní pokles prodeje. Proto jsme museli podpořit prodej reklamou a další možností je pro nás právě i šrotovné," vysvětluje Pastirčák.
Zákazníci prý zatím "oťukávají" možnosti, kombinují státní dotace se šrotovným, a firma předpokládá, že se prodej brzy rozběhne.
Zvýšení prodeje ale není jediným důvodem, který k nabídnutí likvidační slevy Dahon vedl. Společnost vrácené stroje rozebírá na náhradní díly či je opravuje k dalšímu prodeji. "Opravy i demontáže budou dělat naši pracovníci, takže tím také omezíme možné propouštění na minimum," upozorňuje Pastirčák.
Navíc z dalšího prodeje opravených strojů nebo náhradních dílů firma uhradí část nákladů, které jí poskytováním šrotovného vzniknou. Přesto však ještě bude muset přidat zhruba milion korun vlastních zdrojů.
V řádu desítek tisíc korun se pohybují náklady na šrotovné u výrobce svářecích strojů, firmy Kühtreiber. "V této nelehké době chceme zjednodušit rozhodování firmám v otázce obnovy starých a těžko opravitelných strojů," říká Milan Nevrkla z Kühtreiberu. Zákazník má za jakýkoli starý, třeba i nefunkční svařovací stroj právo slevy na nový. V některých případech ušetří více než čtvrtinu ceny. Zájem prý předčil očekávání.
Šrotovné ale poskytují i prodejci vestavěných skříní, jízdních kol, a dokonce zmrzlinových strojů.
"Dokážeme si představit, kolik vás stojí provoz starého stroje. Kolik vás stojí neustálé opravy, jak dlouho musejí vaši zákazníci čekat ve frontě na zmrzlinu, než ji konečně dostanou. Zbavte se starého stroje, právě pro vás je určeno šrotovné," láká zákazníky společnost Vanilla, která prodává zmrzlinové stroje.
Výkup starého mobilního telefonu protiúčtem nabízí také jeden z distributorů mobilních telefonů Nokia. "Akce probíhá od dubna do května, ovšem konala se i v minulých letech, nejde tedy o žádné šrotovné," řekl ředitel české pobočky Nokia Petr Kasa.
Skutečné šrotovné už nabízejí i autobazary, které chtějí předběhnout automobilky, jež čekají na státní podporu.
Některá akce ale na sebe může přitáhnout i pozornost státních úřadů.

Pecina úřaduje
Energetická společnost ČEZ začala dávat příspěvek tisíc korun na nákup nových, energeticky úsporných elektrospotřebičů.
A to se nelíbí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. "V této věci jsme zahájili šetření," prohlásil v České televizi předseda ÚOHS Martin Pecina s tím, že ČEZ možná tímto opatřením zneužívá své dominantní postavení na trhu. Příspěvek je totiž možné uplatnit pouze u firem Datart a Euronics.
"Považujeme to za nešťastné řešení znevýhodňující ostatní podnikatele na vysoce konkurenčním trhu s elektrospotřebiči," sdělil generální ředitel Electro World ČR Jiří Klíčník.
Kromě ČEZ začne přispívat od poloviny května na nákup energeticky úsporných elektrospotřebičů take další energetická společnost - E.ON. Její klient si bude moci pořídit spotřebič značky Whirlpool v kterémkoli kamenném nebo internetovém obchodě v Česku. Když zašle kopii účtenky spolu s vyplněnou slevovou poukázkou, obdrží za každý úsporný spotřebič 500 korun na bankovní účet.
"Bílé šrotovné" od ČEZ a E.ON není ovšem šrotovným v pravém slova smyslu, příspěvky totiž nejsou podmíněny vrácením starého spotřebiče či dokladem o jeho ekologickém zlikvidování.

AUTOR: Radan Dolejš

Šrotovné po německu
Šrotovné bez státního příspěvku není jen český vynález.
Německá síť s elektronikou Media Markt zavedla v reakci na šrotovné svůj vlastní bonus - ledničkovné. Za starý přístroj (může jít i o televizi) a koupi nového (nad 500 eur) získá zákazník poukázku na nákup v hodnotě sta eur.
Cestovní kancelář Linnhoff zase přišla s "kufrovným". Tomu, kdo přitáhne starý kufr a koupí si zájezd v minimální hodnotě 2500 eur, sleví 150 eur.
Ani politici nezůstávají stranou. Před třemi týdny žádal například bavorský ministr životního prostředí Markus Söder státní program podpory na nákup nových úspornějších sporáků.
Úspěch má ale i "botovné", které praktikují například obchody Salamander. Za obnošené boty dostávají zákazníci desetieurový rabat na nové. Stejný princip zavedla také firma Reno.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist