Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Kamionovým dopravcům neustupujte

30.04.2009  |  126× přečteno      vytisknout článek

Kamionovým dopravcům neustupujte

Hnutí DUHA a Dopravní federace [1] v souvislosti s avizovanou protestní akcí kamionového sdružení Česmad Bohemia ve středu vzkazují vládě, aby neustupovala nátlaku na snížení mýtného. Vláda se hrozbám Česmadu vyhne pouze tehdy, pokud podnikne rázná opatření, která pomohou zastavit rapidní růst kamionové dopravy.

Ekologické organizace prosazují reformu mýtného, která bude firmy motivovat, aby své zboží více přepravovaly vlakem namísto kamionů a nakupovaly raději od místních dodavatelů. Pouze tak skutečně klesne hluk a výfukové plyny z kamionů, argumentují Dopravní federace a Hnutí DUHA.

Například v sousedním Německu navzdory ekonomické krizi od prvního ledna mýtné pro kamiony nad 12 tun zvýšili téměř o 21 procent [2]. Podle státního Centra dopravního výzkumu škody z nákladní automobilové dopravy činí asi 55 miliard korun ročně.

Hnutí DUHA a Dopravní federace prosazují:

• Rozšíření mýtného na všechny silnice

• a na všechny nákladní automobily nad 3,5 tuny;

• takové sazby mýtného, aby účinně motivovaly ke snížení zejména kamionové dopravy – například k přeložení nákladů ze silnic a dálnic na železnici;

• investovat dvě třetiny výnosu z mýtného do modernizace a efektivnější železnice (jako ve Švýcarsku, kde se tak daří železnici skutečně posilovat).

Pavel Přibyl z Hnutí DUHA řekl:
„Vláda by neměla ustupovat nátlaku kamionové lobby, ale aktivně se snažit, aby se zlepšila podmínky přeprav na železnici. Kabinet by měl výslovně říci, že chce méně výfukových plynů i hluku.  Ministři by měli motivovat firmy, aby své zboží vozily raději vlakem a, kde to je možné, využívaly místních dodavatelů.“

Pavel Doucha z Dopravní federace řekl:
„Zatím hlavním účelem mýtného je zisk pro Kapsch a téměř mizivý příspěvek do rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho motivační funkce k přesunu nákladů na železnici je malá. Německá vláda i navzdory krizi zvedla od ledna mýtné pro kamiony v průměru o 21 procent. Tím se ČR stala pro tranzitní kamiony opět o něco atraktivnější. Zavádění slevy za projeté kilometry by tento negativní trend ještě posílilo.“

Kontakt:  Pavel Přibyl, Hnutí DUHA, telefon 603 207 249, email pavel.pribyl@hnutiduha.cz
 Pavel Doucha, Dopravní federace, telefon 608 873 437, email pavel.doucha@dopravnifederace.cz


Poznámky:

[1] Dopravní federace je společným sdružením několika významných českých nevládních organizací, které se zabývají vlivy dopravy na životní prostředí. Jejím hlavním cílem je podílet se aktivně na řešení problémů dopravy ve vztahu k ochraně životního prostředí a zdraví obyvatel. Více na www.dopravnifederace.cz

[2] Německo od Nového roku zvýšilo mýtné ze současného průměru 13,5 eurocentu na 16,3 eurocentu za každý ujetý kilometr.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist