Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

In-line bruslení je "in"

17.05.2009  |  zdroj: IN magazín  |  186× přečteno      vytisknout článek

Každý rok v Česku vznikne víc než stovka kilometrů nových cyklostezek, které kromě cyklistů přitahují i tisíce in-line bruslařů.

Přestože jsou oproti Německu nebo Rakousku kratší, i tak mezi nimi najdete spoustu zajímavých tras, na nichž se výborně svezete. Představujeme ty nejlepší.

N a in-line bruslích se v Česku občas projede téměř půl milionu lidí a pořádá se tu největší středoevropský bruslařský seriál. Stávají se fenoménem, který připomíná raketový nástup horské cyklistiky. Masově rozšířená horská kola získala rychle na popularitě a nejinak je tomu s bruslemi.

"Konečně si můžu zasportovat i s manželkou, aniž bych při tom byl otrávený. To na kole nešlo," říká Michal Hrazdíra. Český reprezentant v cyklistice, účastník olympiády v Aténách i mistrovství světa, pětinásobný mistr republiky v časovkách, se po skončení profesionální kariéry vrhl na daleko menší kolečka. Založil a vede sportovní bruslařský tým a ještě také sám závodí.

"Stejně jak jsem začal s in-line, mohl jsem vytvořit klub silniční cyklistiky. Chtěl jsem ale dělat něco pro radost, ne si přidělávat starosti. Když v dnešní době přijdete na závod Českého poháru v silniční cyklistice, uvidíte na startu něco kolem šedesáti cyklistů. Když se postavíte na start závodu Nestlé LifeInLine Tour, v elitní kategorii kolem vás může stát i sto dvacet dalších jezdců. Nehledě na 10km trať, kde bývá počet startujících mnohem vyšší. To z toho máte hned jiný pocit," netají se Hrazdíra zaujetím pro "nový" sport.

Oproti sousedům ztrácíme

Stejně jako v západní Evropě se i v České republice staví stezky s hladkým povrchem a mírným převýšením, vyhovující bruslařům i cykloturistům. Bohužel za sousedy kvalitou a zejména počtem vhodných tras pro nadšené in-line bruslaře zaostáváme. Dobře si u nás zabruslit je v některých krajích problematické.

Chodníky, silnice a jiné veřejné prostory skýtají nebezpečí. Volně přístupných okruhů pro veřejnost stále není dostatek a na těch nejoblíbenějších stávajících (například v Praze na Ladronce) není mnohdy k hnutí.

Hlavním nedostatkem domácích cyklotras - z pohledu bruslařů - je, že vedou často po silnicích, takže jezdci přijdou do kontaktu s auty. Dobře to ilustruje Liberecký kraj. Tamní cyklistická síť je dlouhá téměř 2200 kilometrů, ovšem z 99 procent vede po silnicích a na řadě míst se kříží s rušnými hlavními komunikacemi.

Pro zajímavost: k 25. lednu letošního roku bylo podle Centra dopravního výzkumu v České republice 1318 km cyklostezek. Nejrozsáhlejší síť najdeme v Moravskoslezském kraji (134 km). Když přepočítáme délku cyklostezek v krajích na sto obyvatel, zjistíme, že nejlépe jsou na tom v Pardubickém kraji (24,5 km na 100 obyvatel).

Délky nepřerušovaných stezek vhodných k bruslení v Česku se zatím na stovky kilometrů nepočítají - jen málokdy přesáhnou deset kilometrů. Takovými tratěmi ve volné přírodě jsou například stezka z Děčína při Labi přes hranice až do Drážďan nebo podél této řeky z Nymburka do Poděbrad. Sympatická vyasfaltovaná cyklostezka protíná i národní park Šumava, a to ze Stožce do Nové Pece či naopak.

Poměrně široká cyklostezka vede i atraktivním a rovinatým prostředím jižních Čech: podél Malše, Vltavy a jihočeských rybníků se z Českých Budějovic můžete dostat až do podzámčí Hluboké nad Vltavou. Na Moravě zamiřte na cyklostezku z Kroměříže do Chropyně. Příjemné jsou především úseky v okolí řeky Moravy.

V mnoha zemích západní Evropy to mají vyznavači in-line bruslení jednodušší. Rakousko, Německo nebo Švýcarsko křižují i stovky kilometrů dlouhé asfaltové cyklostezky, kam nesmějí auta. Příkladem je třeba bruslařský ráj Flaeming-Skate v Německu. Oblast jižně od Berlína, proslulá špičkovým asfaltem, nabízí celkem 210 km cyklostezek.

Městem bez aut

Šanci, jak si v Česku kvalitně zabruslit na delších uzavřených tratích, poskytují převážně organizované závody a průjezdy městy, kdy má široká veřejnost možnost projet se centrem bez ohrožení dopravou. Největší renomé mají jízdy v Opavě, Brně, Praze a Pardubicích (viz rámeček Nejbližší akce na str. 7).

V půlce dubna například vyrazily desítky in-line bruslařů na první letošní bruslařskou hromadnou jízdu Brnem. Podobné akce v moravské metropoli letos sportovní klub Black Ice organizuje podruhé a plánuje zvýšit jejich počet oproti loňsku ze čtyř na sedm, včetně jednoho nočního výletu. Trasy jsou navrženy tak, aby je zvládl i průměrný bruslař, tedy bez většího převýšení, a současně do různých částí města, aby se účastníci nenudili.

Obdobné hromadné jízdy in-line bruslařů se konají i v jiných městech České republiky. Jejich móda k nám přišla ze zahraničí. Po Evropě se začaly šířit z Paříže, kde mají letitou tradici a účastní se jich tisíce lidí.

Jak se staví cyklostezky

Přestože tedy v Německu, Rakousku, ale i na Slovensku najdou in-line bruslaři v porovnání s Českem nesporně lepší podmínky, situace se mění k lepšímu. Hlavně díky dotacím ze strukturálních fondů EU vznikají v České republice každoročně desítky kilometrů nových cyklostezek. Nejvíc se v posledních letech urodilo v oblasti Ústí nad Orlicí - Letohrad - Česká Třebová: mezi roky 2007 a 2008 tam vzniklo 30 km cyklostezek.

Z nové stezky pro vyznavače in-line bruslí i cyklisty se letos těší třeba v Benátkách nad Jizerou. Měří více než čtyři kilometry a vede ve dvou pruzích do Zdětína. Praha chce v tomto roce vybudovat 12 km cyklostezek bez automobilové dopravy. Vzniknout mají například cyklostezky ze Zbraslavi na Jarov, ze Seifertovy ulice na Balabenku a mezi Freyovou ulicí a Kyjským rybníkem. Každá má měřit přes tři kilometry. Kromě toho se připravuje asi 2,5 km dlouhá cyklostezka z Horních Počernic do Běchovic.

První část nové moderní cyklostezky se právě dokončuje také v Sušici na Klatovsku. Celkem město plánuje postavit 11 km; většinu dokončí letos, menší část v příštím roce. Stezka provede cyklisty, chodce či bruslaře městem podél řeky Otavy až k obci Čepice.

Na Českolipsku zas začaly práce na druhé etapě cyklostezky Varhany, která v budoucnu spojí Českou Lípu s Kamenickým Šenovem. Na prvním, pět kilometrů dlouhém úseku z České Lípy do Horní Libchavy se cyklisté a bruslaři prohánějí už rok, letos by se měla stezka prodloužit o tři kilometry.

Spousta větších či menších projektů se chystá také na Moravě. Město Napajedla na Zlínsku začalo budovat cyklostezku podél Baťova kanálu. Téměř tříkilometrovou trasu by stavbaři měli dokončit letos v prosinci. Upravovat se začne také velká trasa z Jihlavy přes Třebíč k rakouským hranicím, Přibyslav na Havlíčkobrodsku chce pro změnu letos požádat o dotaci na cyklostezku, která má vzniknout přestavbou z bývalé železniční trati do Sázavy. Skoro 10 km zpevněné trasy chce město přeměnit v asfaltovou cestu, která bude sloužit cyklistům, chodcům, in-line bruslařům a v zimě i pro běžecké lyžování. áá

Hodnocení

V hodnocení jsme známkovali jako ve škole, tedy 1 = výborné 5 = nedostačující

Cyklostezka versus cyklotrasa

Tyto dva pojmy se často zaměňují. Jaký je tedy rozdíl mezi cyklostezkou a cyklotrasou? Cyklostezka je stavebně upravená a dopravním značením vymezená komunikace určená cyklistům, bruslařům, koloběžkářům, případně i chodcům. Cyklotrasa je komunikace vhodná pro jízdu na jízdním kole. Je značena žlutými směrovkami a může vést částečně po silnicích, částečně po polních cestách a podobně.

Informace

www.inline-online.cz

www.inlajn.cz

www.lifeinline.cz

www.beinline.cz

www.speedskating.cz

www.ladronka.cz

www.brusleni.cz

www.magazinline.cz

Nejlepší trasy v Česku


Stožec - Nová Pec

n Délka: 15 km

n Přístup: Stožec, Nová Pec

n Hodnocení: povrch 1, provoz 3 (viz Hodnocení)

Snad nejkrásnější stezka v České republice, dlouhá asi 15 km a celá podél Vltavy, se nachází v NP Šumava u německých hranic. Je uzavřená, takže byste zde neměli potkat auto, i když občas se tomu nevyhnete. Asi 6 km od Nové Pece je totiž chatová osada. Občerstvit se můžete ve Stožci nebo na zastávce v Černém Kříži.

+ nevede na přímém slunci, atraktivní rekreační oblast, bez provozu motorových vozidel (až na výjimku)

- větší počet železničních přejezdů

Děčín - Drážďany

n Délka: 60 km

n Přístup: Dolní Žleb, Hřensko (přívoz)

n Hodnocení: povrch 1 - 3, provoz 2

Trasa z Děčína-Dolního Žlebu do Drážďan kaňonem Labe může někoho nadchnout, jinému se líbit nemusí. Ti druzí si mohou výlet téměř kdekoliv zkrátit, neboť se stále jede podél železnice. Některé zastávky jsou přímo na trase. Pojedete pod vysokými skalními stěnami a slavnými věžemi a malebnými vesničkami Českosaského Švýcarska. Tomu odpovídá i poměrně vysoká frekvence cyklistů. Trochu problémový úsek je jen mezi Bad Schandau (z Krippenu musíte přívozem) a Königsteinem (nutno přejet zpět na druhou stranu Labe): kopce, rozbitý chodník a asi 500 m kostky.

+ délka, parádní pískovcové skály údolí Labe

- úseky jsou různé kvality

Údolím Tiché Orlice

n Délka: 15 km

n Přístup: Ústí nad Orlicí, Letohrad aj.

n Hodnocení: povrch 1, provoz 2

Trasa cyklostezky z Ústí nad Orlicí do Letohradu vede kouzelným údolím Tiché Orlice. Projíždíte kolem meandrů, tůní či areálu v Cakli, kde je tábořiště, ubytovna, bufet, prolézačky, horolezecká stěna pod širým nebem, půjčovna bruslí, kol a lodí. Celých 12 km je po novém hladkém asfaltu, širokém převážně 3 m. Horší kvality je jen úsek u Libchav (asi 100 m) a v obci Červená (asi 500 m). Dvakrát přejíždíte koleje a dlážděný mostek. Občerstvení: Ústí n. Orlicí, Libchavy, Lanšperk, Červená aj.

+ nový hladký povrch, nádherná krajina, ve všední den tu skoro nikdo není

- o víkendech větší provoz cyklistů, přejezdy přes silnici

Veselí nad Moravou - Kunovice

n Délka: 15 km

n Přístup: Veselí nad Moravou, Uherský Ostroh, Ostrožská Nová Ves, Kunovice

n Hodnocení: povrch 2, provoz 2

Stezku rovinatou krajinou můžete projet na bruslích mezi Veselím nad Moravou a Kunovicemi. Čekají vás kolem štěrková jezera nebo lázně v Ostrožské Nové Vsi.

+ téměř žádné převýšení, rovný a kvalitní povrch

- v úseku mezi Ostrožskou Novou Vsí a Sirnatými lázněmi je cyklostezka dost úzká, je nutno projet lázeňským areálem. Při průjezdu obcemi vede občas trasa uličkami s automobilovým provozem (naštěstí malým). Ve Veselí nad Moravou poblíž Bartolomějského náměstí má stezka povrch ze zámkové dlažby.

Nymburk - Poděbrady

n Délka: 7,5 km

n Přístup: Nymburk (vodní elektrárna), Poděbrady (most)

n Hodnocení: povrch 2, provoz 2

Po obou březích Labe vedou z Nymburka do Poděbrad nepříliš široké asfaltové stezky, označené na cyklomapách čísly 0019 a 24. Povrch stezek má na několika místech vady na kráse, ale celkově to je moc pěkná vyjížďka. V Poděbradech i v Nymburce je spousta možností, kde se dá dobře najíst a napít (několik lázeňských cukráren a kaváren). Pár stánků s rychlým občerstvením je přímo na stezce.

+ délka trasy

- hustý provoz o víkendech, na úzké stezce se dá těžko vyhnout

Váté písky

n Délka: 8 km

n Přístup: Bzenec-přívoz, Strážnice

n Hodnocení: povrch 2, provoz 1

Jedna z nejlepších stezek pro in-line bruslení na jižní Moravě leží v lesích kousek za Bzencem, v chráněné oblasti Váté písky. Začíná nedaleko železniční zastávky Bzenec-přívoz a vede k silničce spojující Ratíškovice s Rohatcem. Jede se lesem, po rovině a hladkém asfaltu, cesta je dostatečně široká. Místo je vhodné pro fitness, rodinné výlety, ale i pro rychlou jízdu.

+ kvalitní hladký asfalt, minimální převýšení, mírný provoz cyklistů a bruslařů

- chybí občerstvení na trase

Varhany

n Délka: 5,3 km

n Přístup: Česká Lípa, Manušice, Horní Libchava

n Hodnocení: povrch 1, provoz 1

Na začátku prázdnin 2008 byla dokončena a oficiálně otevřena první část nové cyklostezky Varhany, vedoucí nádhernou přírodou po zrušené železniční trati z České Lípy do Kamenického Šenova. Trasa začíná u nádraží Česká Lípa-Střelnice, pokračuje přes Manušice a končí na bývalém železničním přejezdu na silnici mezi Horní Libchavou a Slunečnou. Ve směru od České Lípy celkově mírně stoupá, střídají se úvozy a náspy.

+ nový, kvalitní asfaltobetonový povrch, krásná příroda, ticho, žádná auta

- zatím chybí občerstvení nebo hospoda

Podél Bečvy

n Délka: 12,6 km

n Přístup: Lipník nad Bečvou, Osek nad Bečvou, Přerov

n Hodnocení: povrch 1, provoz 1

Příjemná trasa podél Bečvy spojující Lipník nad Bečvou s Přerovem. Z Lipníku prochází podél řeky až k mostu u obce Osek nad Bečvou. Zde se musí přejet most a dále pokračovat po silnici až k odbočce vlevo na nepříliš kvalitní místní komunikaci. Po několika metrech navazuje nová cyklostezka s kvalitním povrchem, která pokračuje až k mostu u obce Grymov. Zde musíte překonat silnici a pokračovat po úzkém chodníčku podél řeky. Po chvíli se stezka opět rozšiřuje a vede až k přerovskému lesoparku, kde se opět velice zužuje. Občerstvit se můžete poblíž splavu v Lipníku nad Bečvou a asi o 1,5 km dále u přírodního koupaliště Jadran. Další občerstvení až v Přerově u hřiště.

+ většinou kvalitní povrch, dlouhá trasa

- trasu dvakrát kříží silnice, u Oseku nad Bečvou se musí jet přímo po silnici téměř 1 km, velice úzká stezka poblíž Přerova (nebezpečí kolizí s ostatními lidmi)

Podolí - Zbraslav

n Délka: 11 km

n Přístup: parkoviště U Soutoku, parkoviště U Kempinku

n Hodnocení: povrch 1, provoz 3

Na legendární pražské trase se na kolečkové brusle poprvé postavilo několik úspěšných českých závodníků. Na bruslích nebo na kole se dá jet pobřežní cestou už od tunelu pod Vyšehradem přes staré ledárny v Braníku a dál kolem golfového hřiště v Hodkovičkách do Komořan. Od května 2007 byla trasa prodloužena až pod Zbraslavský most. Hned na několika místech najdete jednoduché občerstvení.

+ délka, dobrý přístup, vesměs dobrý povrch

- v jižní části velmi úzká, o víkendu silný provoz (pěší, kočárky, kola, psi)

Třeboň - Stříbřec

n Délka: 7,2 km

n Přístup: Třeboň-Holičky

n Hodnocení: povrch 2, provoz 1

Nádherná přírodní trasa vede z okraje Třeboně směrem na Stříbřec. Dlouhá asfaltová a relativně i široká cesta lesem se klikatí mezi rybníky a vede po rovině. Dá se po ní dojet až na silničku, která vás zaveze ke Stříbřeckému mostu a k občerstvení u penzionu U Emy Destinnové. Nehodí se pro příliš rychlou jízdu, naopak téměř ideální je pro volné rodinné výlety. Zaparkovat lze přímo na odbočce, kousek za městem (asi 500 metrů za penzionem Petra Voka na zastávce a točně autobusů MHD, výpadovka na Chlum u Třeboně).

+ ticho, klid, téměř rovina, skoro celá trasa ve stínu lesa, minimální provoz

- po dešti může být cesta znečištěna větvičkami a šiškami. Kvůli občasné těžbě dřeva je po traktorech tu a tam bláto nebo kamínky.

(Zdroj: www.inline-online.cz)

Nejbližší akce

n 6. 5. Běchovická korunka 2009 (Praha)

Závody ve víceboji pro všechny věkové i výkonnostní kategorie na uzavřené in-line dráze areálu Na Korunce.

n 6. 5. Středeční in-line (Liberec-Vesec)

První ročník středečních závodů na kolečkových bruslích pro širokou veřejnost, závodníky a studenty Technické univerzity Liberec.

n 8. 5. In-line jízdy veřejnosti - Automotodrom Brno

Páteční odpoledne od 18.30 do 20 hodin pro bruslaře všech úrovní. Jedinou podmínkou účasti je bezpečnostní výstroj: přilba a chrániče kolen i loktů.

n 9. 5. Gigasport in-line festival (Brno)

Závod pro děti a na 5 a 10 km

n 9. 5. In-line party 6,5 km (Praha)

Závod na 6,5 km v rámci Pražského mezinárodního maratónu se pojede v pražské Stromovce.

n 9. 5. Blade Nights Opava (Opava)

Jízda městem (10 - 12 km)

n 10. 5. Nestlé LifeInLine Tour 2009 (Hradec Králové)

Rodinný festival in-line bruslení pro každého, při níž se úplný začátečník může potkat třeba s reprezentanty. V programu je volné bruslení, škola bruslení, dětské závody, fitness desítka i půlmaraton.

n 15. 5. In-line jízdy veřejnosti - Automotodrom Brno

n 16. 5. 9. Benátská míle (Benátky nad Jizerou)

Závody různých kategorií na městském in-line okruhu

n 16. 5. Brno in-line 2009 (Brno)

Jízda městem (10 - 12 km)

n 16. 5. Blade Nights Opava (Opava)

n 17. 5. Nestlé LifeInLine Tour 2009 (Praha)

n 20. 5. Středeční in-line (Liberec-Vesec)

n 23. 5. O2 In-line Cup - Den na kolečkách (Plzeň)

Českomoravský pohár v in-line bruslení: závod pro všechny věkové a výkonnostní kategorie

n 23. 5. Blade Nights Opava (Opava)

n 28. 5. Liberecký in-line pohár (Liberec-Vesec)

Českomoravský pohár v in-line bruslení

n 29. 5. In-line jízdy veřejnosti - Automotodrom Brno

n 30. 5. O2 In-line Cup (Napajedla)

n 31. 5. Nestlé LifeInLine Tour 2009 (České Budějovice)

Cyklostezky u sousedů

Jen stěží si lze vybrat lepší místo na in-line bruslení (nebo na kolo), než je Rakousko. Čekají vás tam tisíce kilometrů perfektně značených a různě náročných cyklostezek, z nichž mnohé jsou vhodné i pro bruslaře.


Podunajská cyklostezka

n Délka: 340 km (z Pasova do Vídně)

Oblíbená Podunajská cyklostezka se souběžně s šedomodrým pásem mocného toku vine i Rakouskem a z Pasova až po Hainburg na hranici se Slovenskem sleduje oba jeho břehy. Po celé trase, již lemují kláštery, zříceniny hradů, vinice, malebná městečka a krásná krajina, je perfektní infrastruktura: dokonalé značení a mapy, půjčovny a opravny kol, zahradní restaurace a typické vinné sklípky. Nejzajímavějšími místy na stezce jsou města Vídeň, Linec nebo Kremže, údolí Wachau či klášter v Melku.

Vídeň

n Délka: asi 1000 km

S lehkostí, radostí a přirozeností můžete na bruslích a na kole projíždět i vznešenou Vídní po jejích rovinatých cyklostezkách, lemujících historické stavby, luxusní bulváry a parky. Ve městě je neuvěřitelných zhruba 1000 km cyklostezek, jízdních pruhů pro cyklisty a cyklotras v zónách s minimální dopravou. Například ostrov Donauinsel, vzniklý regulací Dunaje, představuje 40 km dlouhý pás lužních lesů protkaný in-line stezkami, které míjejí četné zahradní restaurace, beachvolejbalové kurty a městskou pláž. Z ostrova lze projet zábavním parkem Prater s asi 5km bruslařským okruhem až do historického středu města

Tauernská cyklostezka

n Délka: 280 km

Tauernskou cyklostezku mnozí považuji díky její kombinaci lehkosti jízdy po rovině lemované hradbou Vysokých Taur za nejkrásnější v Rakousku. Od Zellerského jezera míří stezka proti proudu řeky Salzach ke známým Krimmelským vodopádům, po proudu pokračuje kolem známé lyžařské oblasti Amadé přes Bischofshofen směrem k Salcburku. Proti proudu jejího přítoku, řeky Saalach, směřuje k mohutným vápencovým masivům Steinernes Meer a Loferer Steinberge a dále napříč berchtesgadenským výběžkem Bavorska až do Salcburku.

Historie kolečkových bruslí

První kolečkové brusle vymyslel už v roce 1760 Belgičan John Joseph Merlin, když pod kus dřeva umístil kolečka z oceli a koženého řemene. Proslul především krkolomnými pády a četnými zraněními, vzhledem k jeho primitivnímu vybavení se však není čemu divit.

Po roce 1840 se tento sport rozšířil v Německu, kde se kolečkové brusle staly obrovským hitem: nejedna servírka obsluhovala při velkých berlínských mejdanech zákazníky "na kolečkách". Tento trend přetrval, Německo je stále jednou z nejproduktivnějších in-line základen.

Na počátku 20. století se kolečkové brusle dostaly i do Ameriky a okamžitě zaplavily celé Spojené státy. Do stejného období je datován i vznik přední brzdy, zároveň se na trhu objevují brusle se standardním počtem koleček, pro tehdejší dobu to byly čtyři nebo šest.

Nepříliš podařený byl prodej bruslí Chicagskou bruslařskou společností od roku 1960, jejich modely nebyly stabilní ani pohodlné, a tak se příliš neprosadily. Přes komerční neúspěch však tato společnost neochvějně zasáhla do vývoje in-line bruslení.

Vznik kolečkových bruslí, jak je známe dnes, souvisí s rokem 1980, kdy bratři Olsenové, hokejisté z Minnesoty, vytvořili pro trénink v letních měsících nový design, brzdu umístili dozadu a změnili podobu koleček. Právě bratři Olsenové zahajují epochu moderního in-line bruslení s kvalitním vybavením z odpovídajících materiálů a nejlepších technologií a umožní kolečkovým bruslím, aby se definitivně prosadily v celém světě. Zásluhu na tom má i obchodník Bob Naegele, jenž jejich modely začal vyrábět ve velkém a vytvořil stabilní značku Rollerblade, která dominuje na trhu i dnes.

Jak kupovat in-line brusle

Při výběru vhodných in-line bruslí si nejdřív musíte ujasnit, jaký druh bruslení budete provozovat. Podle toho lze brusle rozdělit do několika základních skupin:

n fitness brusle: pro kondiční či rekreační jízdu

n rychlostní (speed) brusle: pro bruslaře, kteří mají závodní ambice

n off-road brusle: pro jízdu v terénu, například po lesních cestách, loukách nebo sjezdovkách

n freestyle brusle (quady): pro freestyle slalom (slalom s triky), tanec na bruslích

n aggressive brusle: pro skoky přes překážky, skluzy po zábradlí, jízdu na U-rampě apod.

Bota

Většina fitness bruslí má měkkou botu, která se zavazuje tkaničkami. V oblasti kotníku má většinou jednu přezku. Často je také pro dotažení boty používán pásek se suchým zipem. Někdy je tkanička nahrazena silonovou strunou s uživatelsky příjemným a rychlým utahováním. Existují i modely s vnější pevnou skořepinou a vnitřní měkkou botičkou, kterou lze v případě potřeby vyjmout. Takové boty se většinou uzavírají přezkami. Bota musí bruslaři dokonale padnout: nesmí tlačit, ani být příliš volná. Měla by být také dobře odvětrávaná. Začátečníkům se někdy doporučují boty, které obepínají nohu v oblasti lýtka co nejvýše. Bruslař má tak větší oporu.


Rám

Rám je připevněn k botě a jsou do něj vmontována kolečka. Rámy jsou vyráběny z plastů, slitin hliníku či dalších kovů nebo tzv. kompozitů (např. karbon). Rámy z plastů dobře tlumí otřesy, ale jsou relativně měkké a těžší bruslař je může svou hmotností deformovat. Nejsou také tak odolné proti poničení jako rámy z následujících materiálů. Rámy z hliníkových slitin jsou velmi pevné, a proto lépe přenáší energii bruslaře do odrazů. Otřesy ale tlumí malinko hůře. Kompozitové rámy jsou také pevné a navíc mají nízkou hmotnost. Mají však trošku vyšší cenu.

Kolečka

U koleček jsou důležité dva základní parametry: velikost a tvrdost. Velikost se udává jako průměr kolečka v milimetrech a pohybuje v rozmezí od 44 do 110 mm. Čím jsou kolečka větší, tím jsou rychlejší. Menší kolečka jsou pomalejší, ale mají zase větší "manévrovatelnost". Tvrdost se udává v jednotkách A a pohybuje se od 74A (nejměkčí) až po 100A (nejtvrdší). Tvrdší kolečka jsou rychlejší, méně se sjíždí a hůře tlumí otřesy. Pro svižnou fitness jízdu na kvalitním povrchu se používají relativně velká a tvrdá kolečka (velikost od 80 mm, tvrdost od 80A do 86A), většina výrobců už nabízí jako standard pro fitness jízdu kolečka o velikosti 90 mm. Pro pohodovou jízdu s mírným zmenšením otřesů můžete zvolit kolečka měkčí (tvrdost 75A - 78A).


Ložiska

Do jádra každého kolečka jsou zasunuta dvě ložiska. Čím jsou ložiska kvalitnější, tím menší je odpor při otáčení koleček a tím méně energie musíte při jízdě vydávat. Ložiska se většinou označují hodnotou ABEC-1, ABEC-3, ABEC-5 nebo ABEC-7. Toto označení se někdy chybně interpretuje jako označení kvality ložiska. Ve skutečnosti pouze vypovídá o přesnosti výroby jednotlivých dílů ložiska a přesnosti jeho běhu. ABEC-1 označuje nejmenší přesnost výroby a ABEC-7 největší. Toto označení však bohužel nic nevypovídá o skutečné kvalitě ložiska.

Při koupi bruslí proto doporučujeme vyzkoušet "točivost" koleček. Prstem roztočte kolečka a sledujte, za jak dlouho se zastaví. Určitě si všimnete, že u některých modelů se kolečka zastaví už po pár otáčkách a u jiných se budou točit a točit. Při koupi bruslí se snažte vyvarovat modelů, u kterých se některá z koleček točí významně kratší dobu než ostatní na stejné brusli. n

Vzniklo ve spolupráci s časopisem Cykloturistika.

Rozšířený přehled zajímavých in-line tras v České republice najdete na www.iHNed.cz.

Sedmero dobrého nákupu

1. Kupte si takovou značku bruslí, pro kterou nebude v budoucnu problém sehnat náhradní díly (především brzdu, osy, přezky). Která to je? To si můžete při nákupu bruslí sami vyzkoušet. Vyzvěte prodavače, aby vám k bruslím prodal jednu náhradní brzdu do bruslí, a uvidíte jeho reakci. Zárukou kvality jsou K2, Salomon, Fila nebo Rollerblade.

2. V obchodě si vyzkoušejte i modely, které se vám zdají příliš drahé. Alespoň si na vlastní kůži vyzkoušíte, v čem finanční rozdíl spočívá. Možná že u dražších bruslí zjistíte, o co přicházíte v případě koupě levnějšího modelu.

3. Na bruslích se nevyplatí šetřit. Kupte si raději dražší brusle než ty, na kterých nebudete jezdit rádi.

4. Potěžkejte si v prodejně různé modely bruslí. Zjistíte, že některé jsou lehčí a některé až extrémně těžké.

5. Vyzkoušejte si obě brusle a pořádně je zavažte. Je totiž možné, že jedna noha bude v botě výborně sedět, ale druhá nikoliv.

6. Často se kvalitní značkové brusle dají zakoupit po sezoně za výrazně nižší ceny. Loňské modely bruslí bývají výrazně levnější klidně i na začátku nebo v průběhu sezony.

7. Připravte se na to, že kolečka, ložiska a brzdu budete při pravidelném jezdění měnit asi tak 1x ročně.

Text Jaroslav Pomp, Tomáš Wehle


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist