Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Nový hybridní autobus v provozu

20.05.2009  |  zdroj: Logistika  |  126× přečteno      vytisknout článek

Nový hybridní autobus v provozu Více než 250 zákazníků z 15 zemí v minulých dnech poprvé zažilo v akci kloubový autobus Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid. Odborníci z evropských dopravních podniků chválili u hybridního městského autobusu s délkou 18 metrů na části trati zcela bezemisní jízdu, tichý a prakticky plynulý pohon, jedinečný koncept vozidla se čtyřmi elektrickými motory v nábojích kol i největší lithium-iontovou baterii na světě. Tato baterie akumuluje energii z dieselového generátoru a elektrickou energii získanou při brzdění.

Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid tak snížil už i tak nízkou spotřebu pohonných hmot až o 30 %, stejně tak i emise CO2. Nový hybridní autobus prošel v minulých měsících rozsáhlými testy ve zkušebním provozu. Úspěšně také absolvoval několik týdnů trvající zimní zkoušky na polárním kruhu, které probíhaly za těch nejtěžších podmínek. První vozidla dorazí do dopravních podniků ještě v tomto roce. Znalci trhu očekávají v Evropě při odpovídající podpoře hybridní techniky ze strany veřejného sektoru potenciál poptávky v západní Evropě ve výši minimálně 300 hybridních autobusů, díky nimž bude možné ve městech výrazně snížit spotřebu pohonných hmot, emise CO2 a emise škodlivin. V Severní Americe má společnost Daimler se svou značkou autobusů Orion v provozu již 1700 hybridních autobusů a je tak globálním lídrem v oblasti hybridní techniky u užitkových vozidel.

TECHNOLOGICKY NÁROČNÝ POHON

U autobusu Mercedes-Benz Citaro G BlueTec Hybrid se jedná o technologicky velice náročný sériový hybridní pohon, který na krátkých úsecích umožňuje bezemisní jízdu v čistě bateriovém provozu. Pohon je nainstalován v kloubovém autobusu typu Citaro G a funguje prostřednictvím čtyř motorů v nábojích kol střední a zadní nápravy. V této kombinaci je hybridní kloubový autobus naprosto jedinečný.

Dieselový motor nepracuje u sériového hybridního autobusu jako trvalý hnací agregát, ale slouží jako pohon generátoru pro výrobu proudu v případě potřeby. Vyrobený proud akumulují bezúdržbové lithiovo-iontové baterie, namontované na střeše. Baterie jsou napájeny nejen dieselovým generátorem, ale také energií zpětně získávanou při brzdění, takzvanou rekuperací.

Energie získávaná při vjíždění do zastávky nebo k semaforům se využívá jak k napájení stojícího vozidla, tak také k rozjíždění. Tak může hybridní autobus fungovat na zastávkách, při stání i akceleraci čistě elektricky a díky tomu prakticky bez emisí, za současného výrazného snížení hlučnosti.

Vlastní pohon kol Citara G BlueTec Hybrid přebírají čtyři elektrické motory pohánějící přímo náboj kola na střední a zadní nápravě autobusu. Celkový výkon těchto motorů ve výši 320 kW je pro kloubový autobus dimenzován i při obtížných podmínkách nasazení velmi velkoryse.

Jednou z velkých předností sériového hybridu Citaro je zmenšování (tzv. Downsizing): Místo velkoobjemového sériového šestiválcového motoru se zdvihovým objemem 12 litrů, který se obvykle v kloubovém autobusu používá, je zde nasazen kompaktnější motor se zdvihovým objemem 4,8 litru. Hmotnost motoru je tímto způsobem snížena z přibližně 1000 kg na pouhých 450 kg.

NEJVĚTŠÍ LI-ION BATERIE NA SVĚTĚ

Kloubový autobus Citaro G BlueTec Hybrid využívá lithiovo-iontovou baterii takové výkonnostní kategorie, jaká dosud ještě nikdy nebyla k dispozici. Bateriový systém poskytuje 180 kW a se svou hmotností méně než 350 kg je poměrně lehký. Zásadní předností v porovnání s běžnými bateriovými systémy jsou vyšší hustota energie spojená s vyšší akumulační kapacitou a nízkou vlastní hmotností.

Změny v automobilovém průmyslu zvyšují poptávku po čistých, efektivních a bezemisních vozidlech. Podle prognóz by měl objem trhu u výkonných lithium-iontových baterií v příštím desetiletí přesáhnout hranici 10 mld. eur, objem trhu u materiálu baterií pak 4 mld. eur. Jen v Německu by měl podle představy spolkové vlády do roku 2020 brázdit městské ulice minimálně jeden milion elektrovozidel.

40 LET EXISTENCE HYBRIDNÍCH AUTOBUSŮ

Se svými dieselelektrickými hybridními vozidly Orion v Severní Americe, Mercedes-Benz v Evropě a Mitsubishi Fuso v Asii má Daimler nejen nejdelší, ale také nejrozsáhlejší zkušenosti s alternativními pohony u užitkových vozidel. Nový autobus Citaro s hybridním pohonem je důležitým krokem směrem k ekonomičnosti a bezemisní jízdě. Nákladná hybridní technologie však i přes 30% úsporu pohonných hmot potřebuje v současnosti podporu politiků, aby se nákup technologií, které jsou o třetinu dražší, zákazníkům vyplatil.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist