Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Unikátní Toyota iQ míří do ČR

06.06.2009  |  zdroj: Technik  |  138× přečteno      vytisknout článek

Unikátní Toyota iQ míří do ČR Vedení českého zastoupení společnosti Toyota rozhodlo o dovozu unikátního městského automobilu s názvem Toyota iQ, ačkoli jeho oficiální prezentace v ČR nebyla původně vůbec plánována. Nejmenší čtyřmístný automobil na světě se tak v červnu objeví i na českém trhu.

Model iQ se poprvé objevil ve finální podobě na loňském autosalonu v Paříži, a svou netradiční koncepcí vzbudil značný zájem. Jen málo vozů se může pochlubit tak radikálním exteriérem. Podle výrobce iQ "přepisuje definice toho, jak by měl vypadat vůz do dnešních přeplněných měst s tím, jak roste pozornost věnovaná otázkám životního prostředí a bezpečnosti".

Vývojáři si při tvorbě konceptu iQ vytkli ambiciózní cíl: postavit zcela nový typ vozidla do města - které by pojalo čtyři pasažéry, ale při zachování celkové délky do 3 metrů. Jde o zcela zásadní řešení, které podle vyjádření výrobce dlouhodobě ovlivní další vývoj vozů značky Toyota. Ačkoli model iQ vypadá zvenčí poměrně drobně a křehce, zdání v tomto případě klame: ve voze o délce pouhých 2985 mm, o šířce 1680 mm a výšce 1500 mm se skrývá na danou kategorii poměrně prostorný interiér, v němž mohou cestovat až čtyři osoby, např. trojice dospělých s dítětem. Tomu ovšem samozřejmě museli designéři přizpůsobit celkovou koncepci vozu. Za průlomovým řešením v konstrukci vozu Toyota iQ stojí šest hlavních zásadních inovací:

1. Nový vpředu montovaný diferenciál zvyšující vnitřní prostornost

2. Převodovka řízení a středové uložení spojovacích tyčí řízení

3. Nízkoprofilová palivová nádrž o výšce pouhých 120 mm pod podlahou

4. Nová ultratenká sedadla zvětšující prostor pro nohy

5. Jednotka vytápění a klimatizace menší o 20 %

6. Asymetrický design přístrojové desky a uspořádání posuvných sedadel do konceptu 3+1 2.


Model iQ se základní hladinou emisí oxidu uhličitého pouhých 99 g/km a kombinovanou spotřebou 4,3l/100km (u motoru 1,0l VVT-i) je příkladnou ukázkou "městského" auta. Toyota iQ však představuje mnohem více. Všechny tři moderní motory (1,0l VVT-i, 1,4 D-4D a nově také 1,33l Dual VVT-i) a převodová ústrojí byly vyvinuty v souladu s filozofií pohonu "Toyota Optimal Drive", zajišťující extrémně nízkou spotřebu paliva a hladinu emisí, ovšem bez nepříznivých dopadů na výkon či potěšení z jízdy.

I přes své velmi kompaktní rozměry byl iQ navržen tak, aby cestujícím zajistil maximální úroveň ochrany v případě nehody. Vůz je proto standardně vybaven celou řadou prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Model iQ získal v přísnějších nárazových testech organizace Euro NCAP (zavedených od ledna 2009) maximální pětihvězdičkové ohodnocení. Pozoruhodnému vozítku k tomu napomohla mj. i speciální konstrukce karoserie vyvinutá podle principu vícenásobné distribuce zatížení ("Multi load path"), a pokrokový systém Toyota VSC+ sloužící k řízení trakce a dynamické stability a osm airbagů, kterými vůz disponuje již v základní výbavě. Tento městský automobil se může pochlubit i jedním dalším světovým prvenstvím, a tím je hlavový airbag v oblasti zadního okna.

Mimořádně vysokou úroveň základní výbavy vozu Toyota iQ představují i systémy ABS, EBD a BA, elektrický posilovač řízení (EPS), apod.

"Toyota iQ dosáhla již také uznání za inovace, prémiovou kvalitu a nízkou spotřebu paliva, kombinovanou s prvotřídním jízdním komfortem srovnatelným s většími rodinnými vozy. Věříme v určitý potenciál ve větších městech," říká vicepresident Toyota Motor Czech Mika Elojärvi.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist