Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Co projde v Evropě, projde všude

25.07.2009  |  zdroj: EKONOM  |  144× přečteno      vytisknout článek

Za pár let budou všichni mít na střechách solární panely, říká prezident evropské pobočky společnosti Panasonic.

LAURENT ABADIE

Přijel do Plzně představit první ekologickou továrnu Panasoniku v Evropě. Je jednou ze tří továren z celkových tří set na světě, jež splňuje přísná vnitrofiremní pravidla pro ekologickou fabriku.
"Dokážeme recyklovat 97 procent všech materiálů, takže prakticky neprodukujeme žádný odpad," tvrdí rodilý Francouz Laurent Abadie. Ekologie je důležitou součástí firemní strategie. Panasonic ročně investuje pět miliard eur do výzkumu a většina peněz jde na vývoj ekologicky šetrných produktů.

Domníváte se, že vám zaměření na ekologii pomůže k většímu odbytu?
Samozřejmě že ano. Například v některých zemích bude brzy uzákoněna maximální spotřeba některých spotřebičů, takže na to musíme být připraveni. Jako příklad mohu uvést chystaný zákaz prodeje stowattových žárovek v Evropské unii.
Věříme také, že příští generace zákazníků bude klást důraz zejména na ekologické vlastnosti všech výrobků. Nejdůležitější při jejich výběru bude nízká spotřeba elektrické energie a vody. Ostatně za pár let bude váš domov kompletně autonomní z hlediska vyráběné a spotřebované energie.

Vy si myslíte, že časem bude každý dům vyrábět vlastní energii?
Jistě. Všichni budou mít namontované solární panely na střechách, budou mít palivové články. A my to všechno vyrábíme - solární panely, palivové články, a dokonce i tepelná čerpadla.

Co v této oblasti děláte?
V Japonsku už prodáváme celé domy. Říkáme jim Panahome, což je kompletní objekt vybavený naší hi-tech technikou.

Počítám, že je velmi ekologický...
Je to nejekologičtější dům, který lze koupit.

A proč ho prodáváte jen v Japonsku a ne v Evropě?
V Japonsku prodáváme spoustu věcí, které v obchodech nejen v Evropě, ale nikde jinde na světě zatím ještě neuvidíte. Máme tam širokou nabídku produktů, kterou si neumíte ani představit.
Začínáme ale postupně prodávat některé zboží i v Evropě. Letos na jaře jsme třeba vstoupili na trh s bílým zbožím.

Panasonic není zrovna značka, která by reprezentovala bílé zboží...
Proč ne? V Japonsku jsme třeba v ledničkách číslo jedna. A bílé zboží jsme začali prodávat v celé Evropě. Zatím máme v obchodech výrobky ve dvou hlavních produktových kategoriích - dva modely ledniček a tři pračky. Naše představa je vstoupit na trh s velmi unikátními produkty, které nebudou škodit životnímu prostředí.
Jsme první a jediní, kdo prodává ledničku energetické třídy A++ s funkcí No Frost zabraňující námraze. Navíc ještě stimuluje vitaminy v zelenině a ovoci pomocí fotosyntézy.
Naše pračky zase mají extrémně nízkou spotřebu vody a energie. Jdou na odbyt lépe, než jsme předpokládali. Prodali jsme jich po Evropě několik tisíc. Možná je to i proto, že cílíme na vyšší segment uživatelů, kteří ocení kvalitu, inovaci a šetrnost k životnímu prostředí.

Co další výrobky?
Bílé zboží je prvním krokem, další produkty budou následovat. Budou to například úsporné žárovky. Ve středním horizontu začneme v Evropě prodávat zmíněné energetické zdroje, jako solární panely a palivové články.

Můžeme v Česku dělat až čtyři miliony televizí
Z Japonska vozíte do továrny v Plzni i televizní obrazovky. Proč z tak daleka?
Protože to je velmi hi-tech technologie. Dovážíme do Plzně více věcí, přece jen je to největší továrna na výrobu televizorů s plochou obrazovkou v Evropě. Loni jsme jich tady vyrobili 2,5 milionu a letos plánujeme zvýšit produkci o patnáct procent. Celosvětově chceme v letošním roce dodat na trh patnáct milionů LCD a plazmových televizí v porovnání s loňskými deseti miliony.

Jaká je vlastně maximální kapacita plzeňské fabriky?
Jsme schopni ročně vyrobit až čtyři miliony televizí s plochou obrazovkou.

Vyrábíte ještě staré televize s vakuovou obrazovkou?
Ano, v Asii. Je to ale náročný byznys. Staré televizory se dobře neprodávají už ani v Číně.
Výroba televizí je vůbec složitá, protože je to zboží, které nemá během roku konstantní prodej. Zájem značně kolísá, první vrchol je na jaře, když začínají sportovní akce, jako olympiády nebo různá fotbalová mistrovství, a představují se nové modely televizí. Poté následuje až do podzimu mohutný propad. Před Vánoci prodeje vystřelí nahoru, a to trvá až do konce roku.

Nedávno jste si v Žatci pronajali továrnu od firmy Hitachi. Ta v ní také vyráběla televize, ale zavřela ji z finančních důvodů. Myslíte si, že ji dokážete provozovat lépe než ona?
V byznysu plochých televizorů je silné konkurenční prostředí. Jen opravdu velké společnosti mohou přežít a investovat do vývoje nových modelů.
Podívejte se pár let nazpátek, kolik bylo výrobců televizí a kolik jich je dneska. Počet hráčů na tomto trhu se snížil na tři, respektive čtyři. To vedlo k tomu, že se televizory s plochou obrazovkou staly levnější a dostupnější.
Továrnu jsme si od Hitachi pronajali na tři roky, zda to prodloužíme, ještě nevíme.

Budete v Česku vyrábět něco dalšího?
Ještě děláme v Pardubicích autorádia a v Plané u Mariánských Lázní elektronické komponenty. Především ale vyrábíme televize. Nic jiného zatím nechystáme.

Na zkušenou do země vycházejícího slunce
Dělá se v Česku i výzkum?
Máme jedno výzkumné oddělení přímo v plzeňské fabrice. Pracuje v něm padesát lidí na vývoji LCD televizí pro evropský trh.
Máme v Plzni také Panasonic Europe Software Development Laboratory, která spadá pod laboratoře v Německu. V ní se řeší vývoj digitálního softwaru pro naše televizory. Nicméně většina výzkumných a vývojových prací probíhá v Japonsku.

Kolik v Česku vlastně pracuje Japonců?
V obchodní společnosti Panasonic žádní, v továrně osmadvacet. Konečně jsme podle mého názoru dosáhli optimálního poměru.
Japonce potřebujeme neustále. Především ve vývoji, protože všechny technologie, se kterými pracujeme, pocházejí přímo z Japonska.
My novinky zařazujeme do výroby, což je občas složité kvůli různým překážkám, zejména jazykovým. Proto potřebujeme japonské zaměstnance. Vedoucí manažerské funkce se ale snažíme obsazovat tuzemci.

Posíláte Čechy na zkušenou do Japonska?
Máme takový program. Není ovšem určen pro vysoké manažery, je pro produktové manažery a začínající pracovníky.

Jsou v laboratořích připraveny nové typy televizí?
Teď dlouho nebude žádný velký vývojový skok, jako byl od vakuových obrazovek k plazmě. Pokrokem budou televize, které zvládnou trojrozměrný obraz čili 3D HD. Na to se hodí hlavně plazmové televize, první kusy přijdou na trh příští rok.

Budete je vyrábět i v Plzni?
Samozřejmě.

Na Panahome nejsou Evropané připraveni
Proč se všechno zboží do Evropy dostává s velkým zpožděním?
Vše ne. Některé věci zase děláme hlavně v Evropě. Jsme tu velmi silní v avionice. Pro ilustraci, v největším dopravním letadle, Airbusu A380, je vnitřní multimediální zařízení od Panasoniku.
Na celosvětovém trhu zábavního vybavení v letectví máme vůbec velký podíl. Moc se to neví, ale pro nás je to důležitý segment. Stojíme si dobře i v automobilovém průmyslu, kam kromě audio-video techniky dodáváme baterie.
Například hybridní Toyota Prius používá baterie Panasonic z Panasonic EV Energy, což je joint venture společností Toyota a Panasonic. Úspěšně prodáváme v Evropě i profesionální počítače pro použití v továrnách a jiných náročných prostředích.

Na čem závisí, zda budete dané výrobky nabízet i v Evropě?
Nejdřív zkontrolujeme, jestli je v Evropě pro takové produkty vůbec nějaký trh.
Nejsem si jistý, jestli jsou Evropané připraveni třeba na japonský styl bydlení Panahome.
V Evropě se proto zatím chceme soustředit na čtyři základní kategorie - blu-ray, bílé zboží, televizory Viera a fotoaparáty Lumix.

Co audiotechnika?
Trochu se prolíná s blu-ray, ale všeobecně se trh s audiotechnikou mění. Ani osobní přehrávače MP3 už nejsou velké terno, jsou přece integrovány v mobilech.

I mobilní telefony jste tu kdysi prodávali.
Ano, měli jsme je v nabídce, ale stáhli jsme se. Na evropský trh se s mobilními telefony vrátíme teprve tehdy, až začnou místní operátoři používat nové technologie kompatibilní s japonskými. To bude až v další generaci, kdy se po sítích 3G začne používat technologii LTE. Pak přijdou do Evropy i naše mobily, které se v Japonsku běžně prodávají.

Dvě práce, dva kontinenty
Jste zároveň prezident Panasonic Europe a člen vedení Panasonic Corporation v Japonsku. Zvládáte obě funkce?
To je dobrá otázka... Často létám, každý měsíc strávím jeden týden v Japonsku. Mám tam vlastní kancelář a také mám kanceláře po celé Evropě.
Jsem šéfem pro Evropu. Je to pro společnost Panasonic druhý největší a nejdůležitější trh hned po Japonsku. Podílím se také na vytváření dlouhodobých strategií se členy představenstva Panasoniku v Japonsku.

Pomáhá vám, že jste první nejaponský prezident Panasonic Europe?
Japonci ode mě očekávají nové nápady a nové impulzy, které oni dokážou pochopit a přetavit v obchodní příležitosti mimo Japonsko.
Moje role je přinést do firmy nápady nebo myšlení z Evropy, kterému ale budou členové představenstva rozumět. Dělám most mezi evropskou a japonskou obchodní kulturou. Snažím se odkrývat, kam půjde byznys v Evropě a jak by ho tu měl Panasonic dělat.
Pomáhám také japonskému managementu a designérům pochopit potřeby evropských zákazníků. Je to stejně náročné jako zajímavé.
Musíte si uvědomit, že Panasonic je typicky japonská společnost se vším všudy. Má devadesátiletou tradici a se svou zemí je přímo srostlá. Ale budoucnost firmy je mimo Japonsko, a na to je třeba se připravovat.

Vnášíte tam tedy evropského ducha...
Nevím, jestli zrovna evropského ducha, ale vlastně ano. Pomáhám s vnitřní reorganizací, aby byl Panasonic výkonnější a připravený na budoucnost mimo japonské ostrovy.
Evropa je jiný trh než všechny ostatní kontinenty. Je to minisvět složený z mnoha zemí. Pro Japonsko je to studijní materiál.
Ten totiž není pro Japonce běžný, ta ostrovní země je velmi homogenní. Všichni jsou stejné národnosti, podobného vzdělání i náboženství, dokonce ani sociální rozdíly mezi Japonci nejsou tak velké jako mezi Evropany.
Evropa se stává velmi vyvinutým trhem, a když tu Panasonic uspěje, tak potom má větší šanci na globální úspěch. Myslím, že je to dobrá strategie.

Je to pro vás složité často měnit kulturní prostředí?
Ne, pohybuji se v asijských zemích již přes dvacet let, tak s tím nemám problém. Trochu už i rozumím japonsky, ale nikdo mne ve společnosti Panasonic nenutí, abych tak mluvil. Naopak, chtějí, abych mluvil anglicky, aby topmanagement komunikoval také anglicky.

AUTOR: Radan Dolejš

Laurent Abadie (51)
Kariéra
Začínal v roce 1981 ve společnosti Sony France, kde se v roce 1999 stal generálním ředitelem a ředitelem evropského prodeje se zodpovědností za hromadnou distribuci.
Od roku 2004 ve funkci generálního ředitele společnosti Panasonic France.
Je předsedou představenstva a výkonný ředitel společnosti Panasonic Europe, člen vedení společnosti Panasonic Corporation.

Rodina
Je ženatý, má tři děti.
Je vášnivým příznivcem asijských kultur.
Mezi jeho zájmy patří vaření a malování.

Panasonic
Vznikl v roce 1918 v japonském městě Ósace, zakladatelem byl Konosuke Matsushita.
Původně zaměstnával tři pracovníky, dnes má bezmála 260 tisíc zaměstnanců.
Jeden z největších výrobců spotřební elektroniky, v žebříčku Fortune 500 obsadil třetí místo v odvětví elektroniky a elektrotechniky.
Firma loni změnila název z Matsushita Electric Industrial na Panasonic Corporation.
Obrat za poslední fiskální rok dosáhl 90,52 miliardy dolarů.


Související články


Poslední diskuse k článku - 1 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek
:-)
Diky za zajimave cteni.
Jen maly podotek k vyvoji technologii. Nejsem si zcela jist ze mezi klasickou plazmou, LCD a 3D zobrazovacema uz nic nebude. V tomto smeru mi prijde ze firma PANASONIC trochu zaspala vyvoj. Napr. oled zobrazovace atd.(viz. SAMSUNG) Navic Plazmove zobrazovace jsou pouze a jen slepa vyvojova vetev ktera byla schopna pokryt boom po plochych zobrazovacich na zacatku noveho tisicileti (nepovesil bych si domu 250-2kw zrouta) a Plzenska vyroba je polozena hlavne na PDP. Jinak preji firme PANASONIC mnoho uspechu nejen na evropskem trhu. V japonsku je no.1 snad uplne ve vsem. (videl sem i kolo panasonic:-D).
vloženo: 03.08.2009 12:06     vložil: Zbynek Ambroz Reagovat 
zobrazit všechny příspěvky

EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist