Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Prima posílá na obrazovky temné proroctví Potomků lidí

16.04.2010  |  zdroj: HN  |  108× přečteno      vytisknout článek

Prima posílá na obrazovky temné proroctví Potomků lidí

Cynický byrokrat a šéfka odbojové skupiny v roce 2027 ve světě zničeném občanskými válkami, globální ekologickou katastrofou i humanitárními problémy čelí nevídané apokalypse. Na planetě Zemi se totiž úplně přestaly rodit děti. To je ústřední zápletka sci-fi thrilleru Potomci lidí, který v roce 2006 vzbudil celosvětovou pozornost a získal i několik nominací na Oscara.

Zítra večer si snímek v hlavní roli s vynikajícím Clivem Owenem, Michaelem Cainem a Julianne Mooreovou mohou připomenout i televizní diváci. V sobotu ve čtvrt na jedenáct večer Potomky lidí uvede televize Prima.

Režisér Alfonso Cuarón se ujal nenápadné předlohy britské spisovatelky P. D. Jamesové a přetavil ji v naléhavou, nebývale silnou filmovou podívanou, která mísí prvkysci- -fi, katastrofického filmu i psychologického thrilleru. Přitažlivý akční příběh má navíc i hlubší filosofický podtext. Cuarón do své futuristické adaptace totiž otiskl i celou řadu odkazů na soudobé politicko-společenské dění.

Z Cuarónova proroctví dnes mrazí. V roce 2006, kdy se Potomci lidí objevili v kinech, se vládám a nadnárodním koncernům jistě ani nezdálo o blížící se ekonomické krizi, od níž se ústřední dějová zápletka Potomků lidí odvíjí. Potomci lidí v Cuarónově velkorysém pojetí reflektují svět, v němž nikdo nechce žít, ale k němuž současná západoevropská civilizace neodvratně směřuje.


Thriller/drama/dobrodružný/sci-fi, Velká Británie/USA, 2006, 114 min., od 15 let
Children of Men
Kinopremiéra v ČR 9.11.2006

Motto: Poslední živý ať zhasne světlo.

Krátký popis Uprav informace o filmu
Příběh se odehrává v blízké budoucnosti, když lidská rasa ztratila schopnost rozmnožování a společnost se ocitá v chaosu. Jedna žena však zjistí, že je těhotná a po 27 letech se má narodit první dítě. V záblesku naděje vzápětí nejen ona pátrá po identitě otce.


Režie: Alfonso Cuarón
Herci: Clive Owen, Julianne Mooreová, Michael Caine, Chiwetel Ejiofor, Charlie Hunnam, více...


Komentáře: 22 přečíst / napiš
Web: IMDB, Titulky     Videotéka: přidat si do ní film

V TV televize 17.4. Prima 22.20

Recenze "Hele, už jsi slyšel o tom novym sci-fi? Jak se to jen jmenuje - Children of men, nebo tak nějak? Prej nejsou v budoucnu žádný děti..."  "No jo, asi se jim nechce š***t."  "Ale ne, vony jsou jako všechny ženský neplodný."  "Hm, takže budou rodit děti chlapi, nebo jak je ten název?" &n... Celá recenze
vip007, 9 z 10

O filmu Potomci lidí

obrazek
Film Potomci lidí zobrazuje nedalekou budoucnost, v níž propadne celá civilizace anarchii v souvislosti se záhadnou a nevysvětlitelnou globální neplodností. Ve svých 18 letech právě zemřel nejmladší člověk na světě a lidstvo stojí před stále reálnější hrozbou, že vymře.

Film, který se odehrává v Londýně, ovládaném násilím a válčícími nacionalistickými sektami, sleduje příběh rozčarovaného byrokrata Thea, jenž se nečekaně stává tím, kdo by mohl hrozící katastrofu zvrátit. Když se poslední žijící naděje lidstva - osamělá těhotná žena Kee - ocitne v nebezpečí, je Theo nucen vypořádat se se svými osobními démony a zachránit ji před jistou smrtí.

V dalších rolích filmu, který zrežíroval na Oscara nominovaný filmař Alfonso Cuarón, se objeví také Julianne Moore jako vůdce opoziční skupiny Julian, a Michael Caine jako Jasper.

Příběh je založen na románu úspěšné spisovatelky P.D. Jamesové a do podoby filmového scénáře jej adaptoval Cuarón s Timothym J. Sextonem. Ve filmu dále hrají Chiwetel Ejiofor a Charlie Hunnam. Film produkovali Marc Abraham, Eric Newman, Hilary Shor, Tony Smith a Iain Smith. Vedoucím výroby byli Thomas A. Bliss a Armyan Bernstein.

Aby dokázali převést příběh na plátno co nejpřesvědčivěji, sestavili filmaři štáb ze špičkových a talentovaných umělců včetně kameramana Emmanuela Lubezkiho; hlavních výtvarníků Geoffreyho Kirklanda a Jima Claye; střihačů Alexe Rodrígueze a Cuaróna; a návrhářky kostýmů Janyi Temime. Původní hudební doprovod složil význačný britský skladatel John Tavener.

obrazek
Zdá se, že neexistuje žádný příběh, který by mexický režisér Alfonso Cuarón nedokázal zfilmovat: kousavá kritika společnosti, noirové kriminální drama, oblíbená dětská klasika, moderní adaptace Dickensova románu, road movie, pohádkový blockbuster - to vše patří do jeho impresivní filmografie. Všechny jeho režijní počiny v sobě nesou nezaměnitelný otisk zkušeného umělce, který se snaží využít všech dostupných prostředků, aby příběh co nejzajímavějším způsobem přivedl na stříbrné plátno. A každý z nich tak trochu vypovídá o tom, kým vlastně Alfonso Cuarón ve skutečnosti je.

Není tedy žádným překvapením, že i jeho poslední režijní počin - filmová adaptace pochmurného románu Potomci lidí z pera britské spisovatelky, královny detektivních příběhů P.D. Jamesové - v sobě nese něco, co je režisérovi vlastní: naději.

"Když natáčím film, činím tak ze svého pohledu - takže to, že nikdy neztrácím naději, tenhle snímek určitým způsobem `nakazilo`. Lidstvo má obrovský talent ničit, ale dokážeme také projevovat solidaritu a schopnost zdolat problémy společnými silami. Nakonec, Potomci lidí není film o tom, jak umí být lidstvo destruktivní - pojednává spíše o tom, jak se mezi myšlenky a činy lidí dokáže vklínit ideologie."

Když dostal Cuarón poprvé do ruky pracovní verzi scénáře, zvládnul přečíst pouze několik prvních stran. Na pozdější dovolené se však k projektu v myšlenkách vrátil: "Původně mě scénář nezaujal, ale tu premisu jsem během následujících týdnů nedokázal dostat z hlavy. Pamatuji si, že jsem byl na pláži v Santa Barbaře a najednou jsem měl celý ten film přímo před očima."

Alfonso nikdy neměl v oblibě škatulku "technologický nářez", do níž spadá většina sci-fi filmů z budoucnosti, proto chtěl svou vizi založit výhradně na nadějích a problémech, kterým čelí lidé v dnešní době. "Připadalo mi, že tahle premisa poskytuje výbornou možnost, jak ve filmu pojednávat o současnosti a vymluvit se na to, že se jeho děj odehrává v `blízké budoucnosti`. Chtěl jsem natočit film o dnešní době a dnešních podmínkách, které budoucnost vytvářejí. Tohle není science fiction - tohle je honička, která se odehrává v roce 2027."

Cuarón oslovil svého scénáristického partnera Timothyho J. Sextona a s jeho pomocí upravil příběh do takové podoby, jakou si vysnil na pláži. Společně pak změnili původní románovou podobu pochmurného a dystopického světa na takový, kde mají lidé důvod opět věřit v budoucnost.

Britského herce Clivea Owena, který si zahrál titulní roli Thea, k filmu připoutaly hned tři věci: příběh, samotná role a představa práce s Cuarónem. Už při prvním čtení scénáře mu bylo jasné, že se Cuarón snažil vytvořit nezvyklého hrdinu: velmi nedokonalého člověka, který je vtažen do zvláštní situace. "Z režisérů, které znám, je Alfonso jediný, kdo nechá svého `hrdinu` celou část filmu pobíhat v gumových sandálech jen proto, aby z něj sňal auru nějakého heroismu. Chtěl prostě obyčejného člověka v neobyčejné situaci - a aby to bylo co nejuvěřitelnější, pořád mu hází klacky pod nohy." "Theo je zraněná duše - všechen ten jeho cynismus není ničím jiným než jen maskou, pod níž je ukryto jeho pravé já," pokračuje herec. "Na začátku je jen pasivní postavou, která je součástí problému. Trochu neochotně se však stane hrdinou. Z letargie ho vytrhne teprve zjištění, že lidstvo má novou šanci na přežití."

Do role zanícené aktivistky Julian filmaři obsadili všestrannou herečku Julianne Moore. "Na Julian mi přišlo zajímavé, že jako žena vede skupinu aktivistů. I v současných filmech je výjimkou vidět ženu v roli vůdkyně nějakého radikálního hnutí," říká herečka.

obrazek
Při pohledu očima Julian dostává publikum konečně šanci vidět skutečného Thea - kým byl a kým být dokáže. Zatímco on vzdal veškeré úsilí a nečinně očekával nezvratný konec, Julian zůstala věci, která je před lety svedla dohromady, zavázána. Julian se snaží prosazovat rovná práva pro každého přistěhovalce v Británii, avšak z pohledu vlády, která razí zcela odlišné názory, je její organizace teroristickou skupinou a ona sama hledaným zločincem.

Herecký veterán Michael Caine se zhostil role Jaspera, Theova dávného a důvěrného přítele, který se stejně jako Julian stále snaží aktivně účastnit řešení některých problémů, které Theo dávno hodil za hlavu. Jasper je stárnoucí hippie a politický karikaturista, který si vydělává na živobytí prodejem marihuany. Přestože jde o vedlejší úlohu, byla pro Cainea role protisystémového rebela přitažlivá - zejména kvůli osobě režiséra. "Chtěl jsem zkrátka poznat muže, který natočil film s názvem Y tu mamá también (Mexická jízda). To je mexická nadávka, nemá to nic s vaší matkou. Alfonso byl báječný a takovou roli jako Jaspera jsem zatím asi nehrál. Vždycky jsem pracoval pro zábavu a pro peníze - a peníze už mám vyřešené, takže teď doháním tu zábavu... a tenhle film je na to ideální."

Přestože jsou scény, v nichž je Owen na plátně s Moore nebo Cainem zajímavé, většinu času stráví s relativně neznámou herečkou - 19letou londýňankou Clare-Hope Ashitey, která roli Kee získala v rámci obřího konkurzu.

Stejně jako Theo není Kee tím, kým se zdá být na začátku filmu. "Když se Kee začne trochu projevovat, začíná být jasné, že její postava má více vrstev, než byste čekali. Na první pohled je zasmušilá a moc toho o sobě neprozrazuje. Později se ale ukáže, že je to pěkná uličnice a rebelka s poměrně jasným názorem - což pro dívku, která má v rukou veškeré naděje lidstva, nebývá zrovna typické. Postupem času se mezi ní a Theem rozvine velmi podobný vztah, jako má otec k dceři."
 

O natáčení

obrazek
Cuarón byl neoblomný ve svém záměru natočit film ve Velké Británii. Vzhledem k tomu, že zde vznikal i jeho film Harry Potter a vězeň z Azkabanu, věděl, že od zdejších štábů může očekávat prvotřídní kvalitu. "Už od začátku jsme P.D. Jamesové slibovali, že ve filmu zachováme zasazení příběhu do Velké Británie, takže to mělo smysl i z tohoto hlediska," říká producent Abraham.

Režisér se už na začátku rozhodl, že se bude snažit natočit co nejvíce dlouhých sekvencí a vyhne se tak použití dynamických střihových efektů, které jsou charakteristické pro současné filmy. "Chtěl jsem každý záběr natáhnout až na hranici jeho potenciálu a udržet ho až do chvíle, kdy už v něm nemáme co říct, abychom dění vnímali stejným způsobem jako Theo," říká Cuarón.

Aby toho docílil, využil při natáčení širokých čoček a potulné, "zvědavé" kamery. Náročné, dlouhé a téměř dokumentární záběry nicméně vyžadovaly dokonalou souhru jednotlivých herců a lidí ze štábu. Před náročnějšími záběry byl dán větší prostor přípravám. Cuarón podotýká, že tyto dlouhé záběry ve výsledku ušetří spoustu času ve střižně. Jeho hlavním cílem bylo udržet publikum v centru dění a propojit je s dramatickými okolnostmi Theovy cesty.

K tomu výrazně dopomohla také práce operátora kamery Georgea Richmonda, který strávil 16 týdnů natáčením s ruční kamerou. Výsledné záběry jsou velmi reálné a dokáží diváka vtáhnout přímo doprostřed příběhu. "Kamera se stala v podstatě dalším člověkem na place - zvědavcem, který následuje našeho hrdinu a místy se stává velmi nervózním. To diváky vsadí přímo do prostředí."

Efektivita tohoto přístupu se projevuje především v nejdelších, akcí nabitých sekvencích ke konci filmu, v nichž "následujeme hlavní postavy ulicemi, ve kterých zuří kruté bitvy, do činžáku, ostřelovaného zvenčí armádou. Pak za nimi jdeme skrze jednotlivé místnosti a patra, to všechno v jediném záběru. Instinktivně jsem každému říkal: `Nebojte, můžeme to kdykoliv střihnout.` Ale všichni - výtvarníci, kaskadéři, lidi od vizuálních efektů, herci, štáb - to vzali jako bojový úkol a říkali: `Ne, nic takového! Nic se stříhat nebude, uděláme to v jednom záběru!`," vzpomíná Cuarón.

Závěrečná sekvence si vyžádala čtyřdenní přípravy. Během pátého dne proběhlo několik neúspěšných pokusů a poté - těsně před koncem natáčecího dne - scéna najednou vyšla. "Podařilo se to mnohem lépe, než bych čekal, protože se v průběhu té scény odehrálo několik menších nehod, které jí propůjčily ještě autentičtější atmosféru!"

obrazek
Vzhledem k tomu, že po teroristických útocích v centru Londýna na začátku července 2005 byla velmi zpřísněna bezpečnostní opatření, mohlo se zdát, že výběr vizuálně atraktivních lokací pro natáčení byl přece jen přehnaně ambiciózní. Měsíce plánování a cílevědomosti se však vyplatily a produkci se podařilo sehnat povolení k natáčení na mnoha význačných londýnských a westminsterských místech - mj. na Trafalgar Square či ve St. James` Park.

Vytvořit výtvarnou podobu filmu, který se odehrává v daleké budoucnosti, může být mnohem jednodušší než dokázat totéž u filmu, jehož děj je vzdálen pouhých několik desetiletí. Aby takový snímek působil realisticky, je v něm třeba chytře smísit futuristické prvky se současností. Příkladem takové kombinace je i jedno z aut, kterými se Theo ve filmu prohání. Filmaři si vzhledem k jeho zvláštnímu tvaru vybrali vůz Fiat Multipla, který poté lehce upravilo výtvarné oddělení. Celkovým výsledkem je svět s drobnými změnami a několika náznaky budoucího vývoje - nicméně z větší části vypadá stejně jako ten náš.

Úkolem hlavních výtvarníků Geoffreyho Kirklanda a Jima Claye bylo vytvořit rozpínavý, členitý svět, který by dokázal pojmout vše, co se v rámci příběhu odehrává. "Pro celý štáb to bylo velmi vzrušující a velmi náročné, protože jsme museli nějak svázat sérii záběrů, z nichž se měl ve výsledku stát bezešvý proud akce. Alfonso má skvělý smysl pro detaily a neustále nám připomínal, co činí scény reálnými.

O hercích

Clive Owen
Owen vystudoval britskou Royal Academy of Dramatic Arts a ve svých 24 letech se stal velmi populárním díky roli v televizním seriálu Chancer. Na tento úspěch navázal několika dramatickými a silnými rolemi ve filmech jako Zavři mé oči nebo Bent. V průběhu celých devadesátých let se objevoval střídavě na televizní obrazovce, stříbrném plátně a divadelním pódiu. V roce 2005 získal Zlatý glóbus a byl nominován na Oscara za roli Larryho ve filmu Mikea Nicholse Na dotek, v němž si zahrál s Julií Roberts, Judem Lawem a Natalií Portman. Pod režijní taktovkou slavných režisérů Johna Frankenheimera, Anga Leea, Wonga Kar-wai, Guye Ritchieho a Alejandra Gonzaleze Inarritu si zahrál také v krátkých filmech z produkce BMW.

Julianne Moore
Narodila se 3. prosince 1960 jako Julie Anne Smithová v rodině vojenského soudce a skotské sociální pracovnice v americké Severní Karolíně. V roce 1983 absolvovala Boston University. Je teprve devátým člověkem, kterému se podařilo získat v jediném roce dvě nominace na Oscara za herecké výkony. V roce 2002 byla nominována za titulní roli ve filmu Daleko do nebe a za vedlejší úlohu v dramatu Hodiny.

Michael Caine
Demonstroval svůj všestranný herecký talent již ve více než stovce filmů a stal se váženou mezinárodní hereckou hvězdou. V roce 2000 získal svého druhého Oscara za film Pravidla moštárny a byl povýšen do rytířského stavu britskou královnou Alžbětou II. Caine je autorem dvou knih - své autobiografie What´s it all About? a výukové publikace Acting on Film, která je založena na jeho úspěšných přednáškách o herecké profesi na BBC. V roce 1992 založil se svým obchodním partnerem - předním americkým producentem Martinem Bregmanem - produkční společnosti M&M Productions, která se měla specializovat na britské filmy, na nichž se Caine podílel jako herec či režisér. Jejím prvním filmem se stal akční thriller Modrý led, v němž se Caine objevil pod režijní taktovkou Russella Mulcahyho se Sean Young.

 

O tvůrci

Alfonso Cuarón
Cuarón se narodil a vyrostl v Mexiku a vystudoval film a filozofii na místní National Autonomous University. Po několika filmech, na kterých se podílel jako pomocný režisér, a práci televizního režiséra přišel jeho celovečerní debut Sólo con tu pareja. Černá komedie o sukničkářském byznysmenovi, který zjistí, že má AIDS, se v Mexiku stala komerčně nejúspěšnějším filmem roku 1992 a vynesla mu jako spoluscénáristovi cenu Ariel Award. Cuarón založil ve spolupráci s Jorgem Vergarou dvě produkční společnosti - Anhelo, která se specializuje na španělsky mluvené filmy, a Monsoon Entertainment, která produkuje filmy v angličtině. Rychle se stává jedním z nejoslavovanějších režisérů své generace, oslavil celosvětový úspěch u diváků i filmové kritiky svým hitem Harry Potter a vězeň z Azkabanu, třetím ze série fenomenálně úspěšných adaptací románů J.K. Rowling. Sama spisovatelka označila tento díl za dosud nejpovedenější.


Stanice
Prima
Datum
So. 17.4.2010
Čas
22.20 - 00.40
Délka
140 min.
Showview
86232272
Typ
film
Specifikace
stereo, premiéra


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist