Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ve Francii jsou módní ekologické kartony!

27.05.2010  |  80× přečteno      vytisknout článek

kartonTrendem v produkci a navrhování POP materiálů se stále více stává udržitelný rozvoj. V Čechách to sice ještě neplatí, ve Francii už o tom mají ale jasno.

Na veletrhu Marketing at Retail na konci března to bylo více než zřejmé. Mezi záplavou kartonů se poměrně jasně vyjímala loga odkazující na ekologický původ. Na některých realizacích bylo navíc na první pohled patrné, že jsou "bio" a "eko".

Na soutěži POPAI Awards v Paříži byla letos poprvé kategorie "ekologického designu" a na souběžně probíhajícím veletrhu Marketing at Retail se prezentovaly inovace v této oblasti. Svědčí to o tom, že vedle silného návratu k výrobě z kartonových materiálů jsou ohledy na životní prostředí v evropském retailu jasným trendem tohoto roku.

To potvrzovaly i zúčastněné firmy. Podle zástupce jedné z nich, společnosti Perimedias, klienti chtějí "ekologické POP". I zákazníci si prý začínají všímat, že je např. leták či stojan označený logem Imprim Vert nebo PEFC (Programme for the Endorsement of Forest Certification schemes) či FSC (Forest Stewardship Council), které prokazují ekologické zpracování.

Ekologicky ano, ale levně

Skeptičtěji se k tématu vyjadřoval Eric Carabajal, generální manažer asociace POPAI France: "Někteří klienti chtějí ekologická řešení, ale když řeknete, že jsou trochu dražší, už začínají pochybovat. Proto je na výstavě vidět tolik kartonů, které jsou levné a mohou být vyráběné i z recyklovaných a recyklovatelných materiálů," říká Eric Carabajal. Zákazníkům na prodejnách je ale v drtivé většině úplně jedno, z jakých stojanů nakupují.

Díky studii POPAI Eric Carabajal přesně ví, že francouzský trh POP poklesl vloni o 12 % a dominuje výroba z kartonů. Podíl na tom měly mj. nižší investice kosmetických firem. Naopak veletrh Marketing at Retail je téměř jednou tak velký jako při minulém ročníku před dvěma lety. To je dáno tím, že firmy potřebují nyní najít nové zákazníky. A musí přitom vyhovět jejich aktuálním potřebám, k nimž patří nízká cena, ale i "zelená image".

Zelená image klienta

Ve Francii nicméně bylo patrné, že ekologický aspekt není něco, co by si vymysleli výrobci POP pro vylepšení své image. Samozřejmě že se mnoho z nich chtělo přímo designem svého veletržního stánku prezentovat "zeleně" (obr. 1 a 2). Ale požadavek vychází od klientů a jejich managementu, který chce zelenou politiku promítnout do všech aspektů působení firmy.

"Zelené POP" je také letos hlavní téma, které diskutují zástupci zadavatelů na půdě POPAI. Francouzský POPAI totiž sdružuje nejen výrobce POP, ale také jejich klienty. (O to se snaží mj. i pobočka středoevropská, zatím se ale angažuje jen pár firem a velkou ochotu diskutovat o oborových problémech zatím neprojevují.) Obecně je třeba říci, že v oboru, kde se mnoho materiálu znehodnotí či vyrobí zbytečně, má téma ekologie rozhodně své místo.

Také Jakub Tmej, exportní manažer Story Design, se při komunikaci s firmami v zahraničí s ekologickým trendem také více setkává. "Firmy po nás již ekologické certifikáty vyžadují, hlavně ve Francii je to hit. První, co po nás např. v L'Oréalu chtěli, byl certifikát ISO 14001 o nakládání s odpady apod. To není v ČR běžný požadavek. Certifikaci máme naplánovanou na květen a červen," říká Jakub Tmej. Také on zaregistroval na veletrhu velkou převahu kartonových realizací. Někdy byl nicméně karton použitý tak kvalitně, že byl téměř k nerozeznání od plastu. Celkově na veletrhu chyběla jakási "střední třída", bylo vidět buď levné realizace, nebo finančně náročné, vyrobené v malých sériích, komentoval Jakub Tmej.

Na některých stojanech byly ekologické materiály hned poznat, jako ten od Media 6 pro přírodní kosmetiku (obr. 4). Jiné ekostojany byly naopak k nerozeznání od standardních. Např. STI Group vyrobila pro klienta Mars 100% ekologický stojan z kartonu s certifikací FSC, potištěný rozložitelným inkoustem, slepený přírodním lepidlem. Stojan je dokonce flexibilní - díky posuvnému systému lze upravovat jeho šířku podle potřeby a celý tak zabírá méně místa. Nikdo ze zákazníků si ale těchto vlastností nevšimne. Nicméně výrobce i klient mají čisté svědomí.

Patentovaná eko-řešení

Ekologie se ale netýká jen kartonů. Svoje řešení AdLite prezentovala na veletrhu francouzská pobočka HL Display. Světelné trubice do regálů, které nevydávají žádné teplo a mají o 50 % nižší spotřebu, než je běžné, nabízí i v ČR. Podle Nory Čapkové z českého HL Display ekologický trend v POP dorazí i k nám. Zavádění AdLite nyní klienti testují a výrobce předpokládá velký zájem. HL Display je původně švédská firma a letos zavedla logo We Care, aby upozornila, že se věnuje recyklaci plastů při výrobě a využívá nové materiály, jako je R-PET z PET lahví.

Další patentovaná řešení představila firma Trabelbo, jež vyvinula permanentní skládací stojan Jock z dřevovláknité desky (MDF), který nevyžaduje žádné spoje a prvky do sebe zapadají. Šrouby ani lepidlo nepoužívá ani jednoduchý Greenbox Display od firmy Shop-Teasing. Podobný, jednoduše skládací a lehký stojan se objevil i na POPAI Awards v Praze v prototypech od firmy Thimm Schertler.

Úplnou novinku představilo designérské studio Rouge Cobalt. Vytvořilo stojan ze škrobové pěny, pro použití v retailu chce materiál upravit do konce roku.

Co dokáže karton

Mezi kartonovými stojany a dalšími materiály na podporu prodeje byly v Paříži k vidění i velmi pěkné kousky. Některé z nich byly tak kvalitně zpracované, že svůj kartonový původ úspěšně "zapřely". Třeba volně stojící stojan pro šampaňské Louis Roederer od firmy Nisse Cartonnage (obr. 6). Výklenek jinak stoprocentního kartonového stojanu je vyložený zrcadlovou fólií. Tak se okolo vystavené lahve vytváří efekt nekonečna. Efekt je ještě umocněn LED osvětlením o 220 V.

Jiné stojany zase ukázaly možnosti, které tento materiál skýtá. Udělejte nám originální stojan, ale z kartonu, znělo zadání od Moet Hennessy pro Creantec. Vyrobila velký ostrov se třemi křídly, který v podstatě nahradí celý regál. Unese celkem 550 kilogramů velmi křehkého zboží (luxusní šampaňské a jiné nápoje). Jiný zátěžový stojan je na obr. 7, ten má nosnost "jenom" 45 kilogramů. Ani přidání otáčivého prvku se kartonové stojany nebrání.

AUTOR: Jan Patera

ZDROJ: SIGN


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist