Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zelené podnikání není pouhou utopií, myslí si čeští podnikatelé

29.09.2010  |  179× přečteno      vytisknout článek

O rozjezd zelené ekonomiky se v České republice postarají především malé a střední podniky. Jakmile se ale podnikání stane lukrativním a výnosným, těžiště se přesune na větší a silnější korporace. EurActivu to sdělila většina oslovených podnikatelů.

Green jobs, neboli ekologicky orientovaná, jednoduše "zelená", pracovní místa jsou podle mnohých právě tím fenoménem, který v sobě skrývá potenciál, jenž vyvede Evropu z hospodářského úpadku posledních let.

Na unijní úrovni hraje tvorba nových "zelených" pracovních míst klíčovou roli např. v implementaci klimaticko-energetického balíčku, který státy sedmadvacítky přijaly v prosinci 2008, a tvoří také neoddělitelnou součást Plánu evropské hospodářské obnovy.                                      

V souvislosti s rychlým rozjezdem "zelené ekonomiky" v posledních letech v EU se proto někdy hovoří o "zelené revoluci". EurActiv zajímalo, jak se "zelený byznys" uchytil v České republice a zda se české malé a střední podniky s tímto boomem vyrovnaly a dokáží z něho těžit.   

Revoluce ano, ale s odlišnou intenzitou 

"Revoluce" zeleného podnikání zasáhla i Českou republiku, shoduje se většina podnikatelů z řad malých a středních podniků (SMEs), které EurActiv pro účely tohoto článku oslovil.  

Potvrzuje to i Radek Janoušek z informačního portálu v oboru životního prostředí  EnviWeb.cz. Podle jeho slov se zelená revoluce projevila v širokém spektru oborů - "od výroby designových šperků ze starých mobilů až po nanotechnologie pro sanace ekologických zátěží." Její intenzita se ale obor od oboru liší. 

Odvětvím, které se v naší kotlině bezpochyby těší největšímu rozmachu, je fotovoltaický průmysl. "V oboru fotovoltaiky, kde působí naše firma, došlo díky dotační politice k silnému nárůstu nových pracovních příležitostí a velkému rozvoji firem, které se oblastí obnovitelných zdrojů energie (OZE) zabývají," přitakává Jiří Just, jednatel společnosti JUFA s.r.o. se sídlem v Plzni. 

Na trochu jinou situaci narazíme například v oboru malých a vodních elektráren. Zdeněk Pilný ze společnosti ALVA Strakonice spol. s r.o. se EurActivu svěřil: "Naše firma působí v oboru malých a vodních elektráren, kde jsou podmínky pro stavitele a provozovatele již delší dobu stejné, takže nepozorujeme tak výrazný nárůst, jaký je třeba vidět v oboru fotovoltaických elektráren. Nicméně stále dochází ke stavbám nových lokalit a hlavně k obnovování původních (historicky) malých vodních elektráren." 

V další oblasti, kterou je průmysl větrné energie, boom, jímž si Česká republika prošla kolem roku 2006, podle Michala Janečka, předsedy České společnosti pro větrnou energii, již pomalu odeznívá. "Budu-li hovořit jen za větrnou energii, (...) nelze mluvit o žádné revoluci," říká EurActivu Janeček, který přirovnává tehdejší situaci k "hysterii", jež v současné době zaznamenáváme kolem fotovoltaiky.   

V jiných oborech, např. ve výrobě izolantů z technického konopí, se firmy na "revoluci v zeleném podnikání" teprve těší. "Zelené podnikání v Čechách je prozatím bolestivý ´start-up´," vysvětluje redakci Vojtěch Jelínek ze společnosti Canabest. "Může firmám přinést technologickou výhodu do budoucna, ale problémem je, že zahraniční společnosti budou mít díky dotační politice národních států již velký náskok." 

U Jelínka stejně jako u dalších oslovených podnikatelů totiž panuje obava z toho, aby Česká republika něco nezaspala. Mají strach, aby lepší nastavení dotační politiky, vyšší politická podpora a nižší byrokracie v jiných evropských zemích, nezvýšily náskok zahraničních firem natolik, že ho jejich české protějšky nebudou mít šanci dohonit. 

"Na příkladu Německa je krásně vidět, že díky systematické podpoře firem v OZE došlo k vytvoření silného know-how a kapitálu, které tyto firmy vyvážejí do zahraničí a zpětně tak vrací Německu i náklady na dotace," uvádí příklad již citovaný Fast z průmyslu solární energie

Chce to zdravý rozum 

I tak ale mezi podnikateli převládá názor, že myšlenka "zeleného podnikání" není pouhou utopií a je vnímána především jako příležitost. 

"Právě na dotacích na fotovoltaiku je vidět, jak tato myšlenka skvěle funguje," myslí si Jiří Fast. "Tato technologie se dotuje právě z toho důvodu, aby se ve velkém investovalo do výzkumu a do produkčních kapacit, čímž dojde k poklesu ceny technologie." 

Společnou řeč nalezli oslovení podnikatelé i v tom, že zelené podnikání se v České republice ve většině oborů nachází teprve na startovní čáře. Z toho důvodu se pro jeho další rozvoj musí ještě hodně udělat, např. snížit byrokratickou zátěž a odstranit přetrvávající bariéry ve vývozu.  

"Problémem je český trh, která se u nás teprve tvoří," říká například Vojtěch Jelínek z průmyslu, který zpracovává technické konopí. 

"Nesmí docházet k nevyváženosti a zneužívání celé této myšlenky na úkor zdravého rozumu," přichází zase s varováním Zdeněk Pilný z oboru malých vodních elektráren. 

Dobrý byznys 

S myšlenkou zeleného podnikání je také spojena otázka, zda se stane doménou velkých společností, nebo jej naopak potáhnou malé a střední podniky.  

Čeští podnikatelé zastávají názor, že o rozjezd zeleného podnikání se postarají malé a střední podniky. Proč? Odpověď je jednoduchá: "Malé a střední podniky mají inovační potenciál, jsou pružnější a budou stát u zrodu projektů," říká Radek Janoušek z portálu EnviWeb.cz.  

Dodává ale, že jakmile se ze zelené ekonomiky stane "dobrý byznys", dá se počítat s nástupem větších a silnějších hráčů.

Zdroj: www.euractiv.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist