Pátek, 29. března 2024

Chladnoucí eko-vášeň

Za vším hledej peníze. Americké studie ukazují, že ve chvíli, kdy dojde na placení nadprůměrných částek za ekologicky příznivé zboží, spotřebitelé se odvracejí.

Chladnoucí eko-vášeň

Podobně jako Evropská unie připravuje seznam přijatelných zdravotních tvrzení pro potraviny nebo doplňky stravy, v USA začátkem října upravila komise Federal Trade Commision "zelená doporučení" (green guides), která vydává pro marketéry, aby se vyhnuli zavádějícím environmentálním tvrzením. Je ovšem otázka, jestli to není zbytečné úsilí. Hned dva nedávné výzkumy prokazují, že američtí spotřebitelé nesdílejí nadšení pro zelené zboží, zvláště pokud si za ně, jak se velmi často domnívají, musí připlatit.

Zpráva GfK Roper Consulting, Green Gauge Global uvádí, že skoro tři čtvrtiny (71 %) Američanů souhlasí, že je důležité, aby společnosti konaly s odpovědností k životnímu prostředí. Na druhou stranu 66 % respondentů souhlasí, že ekologicky příznivé alternativy pro hodně produktů, které používají, jsou příliš drahé.

Toto vnímání potvrzuje i výzkum společnosti Marcal Small Steps, vyrábějící papírový program pro domácnosti z recyklovaných materiálů. Tři čtvrtiny dotázaných žen - hlav domácnosti - ve věku 25 a 54 let, které pravidelně nakupují papírové zboží do domácnosti, si myslí, že ekologické papírové zboží je dražší než konvenční papírové produkty. Na otázku, proč nekupují ekologický papírový program, 62 % odpovědělo, že má vyšší ceny. Dalších 63 % totéž tvrdí o potřebách pro domácnost obecně.

Akci by jeden pohledal

Třetina respondentů výzkumu Marcalu uvádí, že nikdy nebo jen velmi zřídka získají slevový kupon pro zelené papírové zboží, a dalších 27 % říká, že jejich prodejna je do akce nedává často, nebo dokonce vůbec nikdy.

Další doklad o významu ceny a "zelenosti" přináší studie Marcalu, kde 74 % respondentů zařadilo cenu jako mimořádně důležitý faktor při nákupu papírového zboží do domácnosti, zatímco pouze pro 15 % respondentů je mimořádně důležitý právě aspekt ekologické příznivosti. Otázkou pak je, jestli to spotřebitelé s domnělou drahotou ekologického zboží náhodou nepřehánějí. Zatímco obecně se řada zeleného zboží řadí mezi dražší varianty, šéfka marketingu Marcalu M. J. Jolda uvádí, že na trhu jsou zelené produkty, které nemusí stát více, než je běžné. "Marcal je živým důkazem. Avšak naše studie potvrzuje, že spotřebitelé jsou přesvědčeni, že když je něco lepší pro životní prostředí, nutně to musí být horší pro jejich peněženku," dodává. Vnímání drahoty eko-zboží potvrzuje i zběžný pohled do prodejen. "Dostali jsme se do bodu, kdy supermarkety nabízejí speciální sekce pro ekologické zboží a zde jsou tyto produkty často dražší než jejich konvenční protějšky. V Marcalu jsme se rozhodli zůstat v uličce s konvenčním papírovým programem (vyráběným ze stromů), protože chceme dát spotřebitelům najevo, že nemusí platit více za ekologicky příznivé papírové produkty, a usnadnit jim nás najít a porovnat s tradičními značkami. Naše produkty jsou většinou levnější než konvenční papírové zboží," doplňuje Jolda.

Držet se hmatatelného

Situace ovšem není taková, že by spotřebitelé pouze a jenom šli po ceně. "Studie ukázala, že naši spotřebitelé jsou opravdu zmateni, co se týká různých ekologických tvrzení na produktech, takže není divu, že se zaměřují na to, čemu rozumí, tj. cenu," upozorňuje Jolda. Je proto potřeba, aby zelené značky edukovaly spotřebitele o dopadech svých produktů na životní prostředí. Marcal Small Steps takto uvádí na přední části obalů tzv. Environmental Facts, kde se podobně jako v tabulce nutričních hodnot na potravinách uvádí, co daný produkt obsahuje nebo naopak neobsahuje. Avšak podstatné je si uvědomit, že i ten nejvíce ekologicky uvažující spotřebitel bude nejspíš klást důraz hlavně na to, čím daný produkt přispěje nebo jemu rodině. Marketéři mají sklon soustředit se hlavně na to, co značka nebo produkt dělá pro životní prostředí, zatímco nejefektivnější cestou, jak zvýšit přijetí eko-produktů, je komunikace osobního benefitu a jeho skutečné naplnění. Podle Tima Kenyona z GfK Roper Consulting to platí nejen v USA, ale i po celém světě. "Jsou dvě páky pro marketéry: úspora peněz a ochrana zdraví. Samozřejmě za předpokladu, že produkt naplňuje kvalitativní očekávání spotřebitelů. Většina spotřebitelů není ochotna ke kompromisům, pokud mají pocit, že eko-produkt je méně kvalitní," uvádí Kenyon.

A to může být problém, neboť americká studie Green Gauge odhalila, že třetina respondentů si myslí, že eko-produkty nefungují tak dobře jako ty konvenční. Podobně vyznívá i studie Marcalu, kde 21 % respondentů uvedlo, že ze stejného důvodu nekupuje ekologicky příznivé domácí produkty častěji.

Faktor globálního oteplování

Marketérům příliš nepomáhá fakt, že zájem o životní prostředí se soustředí na poměrně abstraktní jev globálního oteplování, čímž odsouvá mnohem hmatatelnější problémy jako znečištění ovzduší nebo vod. Pro spotřebitele je těžší smyslově reagovat na globální oteplování nebo uhlíkovou stopu. Proto by měly eko-značky specificky upravovat svá sdělení, např. zaměřit na se bezprostřední a hmatatelné benefity jako energetická účinnost, ochrana vody a recyklovatelnost jejich produktů nebo balení. Navíc ve světle temné rétoriky o brzké zkáze planety spotřebitelé cítí, že svým osobním příspěvkem stejně ničeho nedosáhnou. Řešením je jasně a jednoduše kvantifikovat dopad osobních činů k ochraně přírody. Například Marcal Small Steps umístil na svůj web vlastní metriku "zachráněných stromů", která je navázána na počet prodaného zboží. "Jde o to demonstrovat, jak suma drobných činů může vést k dramatické změně," vysvětlila Jolda.


Česko

Češi si rádi připlatí

Zájem o bioprodukty podle průzkumu Tesca roste, letos si je alespoň jednou koupilo 53 % Čechů, což je o 5 % více než loni. Pokud jde o cenu, až 62 % dotazovaných si za bio rádo připlatí. Vzrostl počet lidí (ze 7 na 25 %), kteří bioprodukt poprvé vyzkoušeli a jeho kvalita je přesvědčila, aby se k němu vrátili.

Nejčastěji kupují bioprodukty zákazníci s vyššími příjmy. Dvě třetiny z nich je ochotno si za bio připlatit, přičemž 35 % by dokonce akceptovalo cenu o 10 % vyšší nad průměrem konvenčních variant.

Z populace se středními příjmy vyzkoušelo bio již 55 % zákazníků, 26 % je nakupuje pravidelně a 24 % se k vyzkoušeným produktům chce vrátit. Navíc jsou častěji ochotni zaplatit více: 38 % akceptuje cenu o 10 % vyšší a pětina dotazovaných dokonce o 20 %.

Z cenově citlivých zákazníků pak bio vyzkoušelo 26 % lidí, kteří se k nim hodlají vrátit.

Zdroj: Tesco Stores ČR
ZDROJ: TREND MARKETING

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů