Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Zelená diktatura zdraví

01.06.2011  |  zdroj: Marketing & Media  |  88× přečteno      vytisknout článek

Snad právě proto, že je termín propaganda historicky zdiskreditován jako lživý komunikační nátlak, je tak těžké si otevřeně připustit, že propaganda neskončila rokem 1989. V celé své šíři se propaganda vtělila do komerční komunikace, akorát z veřejných témat přesídlila do intimní sféry osobního konzumentství.

Dalším společným rysem historické i současné propagandy je určitá naturalizace témat, která svým prostřednictvím pasuje do role hlavních směrovek současného života. Tato témata jsou prezentována jako nezpochybnitelná samozřejmost, a kdokoliv projeví pochybnosti, je označen za reakcionáře či skeptika, případně je z diskuse zcela vyloučen.

Soudobá komerční propaganda se točí především kolem témat ekologie a zdravého životního stylu se všemi variacemi a deriváty těchto myšlenkových celků. Existuje sice mírná opozice vůči všepřítomnému tlaku, abychom třídili odpad, jezdili úspornými automobily, kupovali lokální jogurty a nábytek s nízkou uhlíkovou stopou z certifikovaného dřeva a jedli cereální tyčinky, které se dnes bez "obohacení vitaminy" prakticky neobejdou, ale je hlasitě umlčována výkřiky o zodpovědnosti vůči přírodě, planetě Zemi a sobě samým. Typickým projevem propagandy tedy je, že diskuse nad těmito protežovanými tématy je prostě osekaná a do značné míry jednostranná, takže to vlastně moc diskuse není.

Sen o bezemisních autech

Jakkoliv jsou "zelená témata" častokrát oprávněným příspěvkem ke zvýšení kulturnosti a "civilizovanosti" našich životů, nezřídka se setkáváme s určitou zaslepeností. V komerční sféře má tato zaslepenost podobu toho, že je potřeba mít "zelená témata", případně z nich finančně těžit. Již se pro to vžil relativně výstižný pojem greenwashing.

Pohleďme na příklad hybridních aut a elektromobilů, jejichž nástup do světla globálních reflektorů je čím dále zřetelnější. Média referují o nových sériově vyráběných modelech jako Peugeot iOn či Citroen C-Zero, rozjíždějí se pilotní projekty, kdy se model dá do několikaletého užívání partnerské firmě. To vše pod zamlženým dojmem, že tato auta jsou ekologická, mají nulové emise a nepřispívají k tvorbě skleníkových plynů.

Ano, ve městech se tedy možná bude lépe dýchat, ale ne nadlouho. Ostatně není tajemstvím, že uhlíková stopa, tedy energetická náročnost a emise vyprodukované při výrobě takového auta celkově převyšují dopad běžných aut na fosilní paliva na životní prostředí. Jenže zatím, zdá se, to nikomu nevadí a (nejen) západní společnost hrdě a neomylně kráčí vpřed k "zeleným autům".

Vodní spor

Ostatně o ekologické důvody se opírá i iniciativa společnosti Veolia Voda, která zahájila útok na balenou vodu, resp. její výrobce, a propaguje pití kohoutkové vody. Mimo jiné prosazuje i do českých restaurací zvyklost nechat si natočit zdarma vodu z kohoutku. Proti této aktivitě se logicky ostře ohradil Svaz minerálních vod silnou PR kampaní.

Do karet Veolii hrají různé spotřebitelské testy balených vod, které ukázaly na nedostatky v kvalitě většiny balených vod a naopak poukázaly na kvalitu vody z kohoutku. Nicméně Svaz výrobců minerálních vod přišel s vlastními daty, která prokazují opak. Nakonec totiž jde především o peníze a o to, koho přesvědčí k nákupu výrobci balených vod a koho vodohospodářské společnosti.

Energetické štítky

Na růst ceny energií a požadované výkonnosti domácích spotřebičů reagoval v posledním desetiletí tento segment silnou nabídkou výrazně efektivnějších výrobků. Dokonce tak silnou, že si to vyžádalo novou stupnici energetické náročnosti. Klasifikování spotřebičů podle energetické náročnosti se tedy stalo jedním z klíčových ukazatelů pro volbu výrobku a výrobci tomu své produkty a jejich komunikaci značně přizpůsobili.

Ovšem jak se ukázalo v celoevropském průzkumu Atlete minulý měsíc, po vzoru greenwashingových aktivit se až u poloviny testovaných produktů výrobci rozhodli situaci přikrášlit a na energetických štítcích uvádět nižší spotřebu než reálnou (až o 16 %) nebo nepravdivé údaje v technické dokumentaci. Většina výrobců chyby připustila a nyní se chce zasadit o plošnou přísnější kontrolu uváděných údajů na výrobcích po celé Evropě.

Věčné bio

Kdo nejí zdravě, či dokonce kouří, je dnes pasován do role společenského vyvrhele. Obchodníci tomuto trendu vycházejí vstříc, a ačkoliv se prodej biopotravin opožďuje za očekáváním především kvůli cenové náročnosti, PR kampaň na podporu potravin z ekologického zemědělství setrvale pokračuje dále. Snad právě proto se nikdo neptá, co je vlastně ekologického na tom, že si v řetězci můžete koupit banán v biokvalitě.

Snaha očistit produkty od veškerých nepravostí a dát jim co nejsilnější punc přírodní autentičnosti má i další projevy. Například když Tatranky začaly hrdě hlásat, že "jsou už bez ztužovaných tuků", de facto se přiznaly k tomu, že něco nekalého v sobě obsahovaly. Ostatně podobnou z nouze ctnost předvádí aktuálně i Algida se zmrzlinou Big Milk, která narušila věčný koloběh zmrzlin z rostlinných tuků a nabídla "mléčnou zmrzlinu s kapkou smetany". Jen na tu zcela smetanovou zmrzlinu si zřejmě ještě budeme muset počkat.

A když jsme u toho farizejství. Ona ta výroba reklamy jako takové, např. televizních spotů, tu přírodu také úplně nešetří. V zahraničí už se dokonce i řeší, jak snížit uhlíkovou stopu reklamních produkčních společností. Takže karibská pláž by se propříště měla točit u Vltavy.

AUTOR: Veronika Bartošová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist