Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Ekologové: Ministerstvo platilo advokáty, i když stačili úředníci

27.07.2011  |  zdroj: ČTK  |  36× přečteno      vytisknout článek

Ekologové: Ministerstvo platilo advokáty, i když stačili úředníci

Ekologická organizace Děti Země kritizuje způsob, jakým se ministerstvo dopravy nechá zastupovat v soudních sporech o dálnici D8. Ministerstvo prý vyhazuje peníze za drahou advokátní kancelář i v případech, které mají zvládat jeho úředníci. Za jedno jedenáctistránkové vyjádření prý ministerstvo zaplatilo 146.000 korun. Žalobu ekologové později stáhli, aby prý stát nemusel tak zbytečně utrácet. Ministerstvo nechce komentovat, zda byla cena přiměřená, smlouva s příslušnou advokátní kanceláří prý už ale vypršela. Podle Ředitelství silnic a dálnic měla smouva své odůvodnění.

    Podle Dětí Země podepsala Advokátní kancelář Kříž a Bělina rámcovou smlouvu s ministerstvem na až 140 hodin, za což měla inkasovat až 583.000 korun. V roce 2007, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček, to byla podle médií častější praxe a výjimečná nebyla ani hodinová sazba, která v tomto případě činila 4164 korun. Ministerstvo tehdy vypsalo na právní služby tendr, který vyhrály čtyři advokátní firmy, mezi nimiž byla právě AK Kříž a Bělina.

    Podobných smluv bylo podepsáno přes 30, tvrdí Patrik. Smlouva na dálnici D8 prý byla zcela zbytečná. "Zděsili jsme se, neboť tuto práci mají běžně zvládat úředníci," uvedl Patrik. Hlavní myšlenkou vyjádření prý bylo mylné tvrzení, že Děti Země nemohly byt účastníky stavebního řízení na dálniční most u Vchynic. Ekologové letos v létě žalobu stáhli; identickou žalobu na jiný most totiž soud zamítl a oni prý nechtěli, aby stát musel platit další horentní sumy. Za zastupování v banálních sporech podle něj stát vyhodil z okna desítky milionů.

    Most u Vchynic leží na tříkilometrovém úseku, který má být otevřený koncem letošního roku. Podle Dětí Země jeho kolaudaci nyní už nic nebrání, stále ale vedou spor o návaznou křižovatku u Bílinky.
    Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové je ale ústupek ekologů jen formální. "Pokud by chtěli pomoci dostavbě D8, jak uvádějí, zřejmě by pak nepodávali odvolání proti stavebnímu povolení, které je pro zprovoznění úseku zásadní," řekla ČTK.

    Tvrzení ekologů o advokátních službách ministerstvo nepopřelo. "Smlouva se nevztahovala pouze na tento konkrétní případ, jednalo se o rámcovou smlouvu o zastupování zájmů ministerstva dopravy, která vypršela v listopadu roku 2011," řekl ČTK Marek Iliaš z tiskového oddělení resortu dopravy. Výhodnost smlouvy už je podle něj bezpředmětné posuzovat. "Důležitý je ten fakt, že již není platná," dodal.

    Vápeníková nepovažuje smlouvu za nesmyslnou. "Citovaná kancelář je pro tyto spory velice fundovaná a zastupuje ministerstvo ve složitých kauzách, obdobně jako Pavel Černý, který zastupuje v některých sporech Děti Země," uvedla. Čtyřtisícová taxa za hodinu práce připadá jednomu ze společníků kanceláře Tomáši Bělinovi adekvátní. "Je pravda, že jsme měli rámcovou smlouvu, ale cena byla vysoutěžená. Tendru se účastnilo mnohem více uchazečů a sazby advokátních kanceláří jsou často i vyšší," řekl ČTK.

    Dálnice D8 by měla spojit Prahu s podkrušnohorskou aglomerací a Saskem. O podobu jejího úseku přes České středohoří spolu už skoro dvě dekády bojují ekologická sdružení a státní instituce. V současnosti mezi sebou vedou 15 až 20 žalob. Automobilová doprava na sever Německa mezitím zhoustla natolik, že po obou objízdných trasách přes Ústí nad Labem a Teplice jezdí až 10.000 aut denně. Obyvatelé obcí, jimiž náhradní trasy prochází, proto v drtivé většině nemohou ekologům přijít na jméno. Chybějících 16,4 kilometru má stát okolo 12 miliard korun.

    Jan Beránek


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist