Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vlastislav Beneš: Češi vyvážejí do Latinské Ameriky přes Německo. A nikdo pak o nich neví

08.09.2011  |  zdroj: Podniky a trhy  |  166× přečteno      vytisknout článek

Vlastislav Beneš, Komora pro obchodní a hospodářské styky s Latinskou Amerikou

NEVYUŽITÉ PŘÍLEŽITOSTI. České firmy mají latinskoamerickým zemím stále co nabídnout, chybí jim však větší podpora ze strany státu. Nejsou také příliš ochotné spojit své síly a vyjít tak vstříc požadavkům zákazníků.

Malé a středně velké české firmy nabízejí v Latinské Americe řadu zajímavých produktů nebo řešení, které se týkají hlavně ekologie. O jejich nabídce se ale bohužel příliš neví, a pokud vyvážejí, tak přes německé nebo nizozemské společnosti, říká místopředseda Komory pro obchodní a hospodářské styky s Latinskou Amerikou Vlastislav Beneš.

HN: Rozvíjející se země se vyrovnaly s finanční krizí a recesí lépe než vyspělé státy. Jak je na tom Latinská Amerika?

Je těžké hovořit o Latinské Americe jako celku. Stěžejních latinskoamerických zemí, tedy Brazílie, Mexika či Argentiny, se ale nedávná světová finanční a hospodářská krize příliš nedotkla. Zásadní problémy nemají ani s výší dluhů, kontinent je i politicky poměrně stabilní. Prakticky všechny latinskoamerické země mají demokratické vlády.

HN: Bolívie či Venezuela ale znárodnily část soukromého majetku. Nehrozí, že je budou následovat další země?

Bolívie a Venezuela jsou, stejně jako Nikaragua, která má levicovou vládu, členy integračního seskupení ALBA, což je jedna z alternativ k Free Trade Agreement of the Americas (Volná obchodní dohoda Amerik), prosazované USA. Tady určité riziko znárodnění hrozí, v jiných latinskoamerických zemích je ale minimální.

HN: Předmětem zájmu českých firem je tradičně Brazílie. V čem se mohou prosadit?

Do určité míry mohou stále vycházet z tradice, kterou představuje strojírenství. Brazílie se ale jako velká země snaží vyrábět vše zajímavé sama. Výrobky, které dříve dovážela, proto často nahrazuje vlastními a má zájem hlavně o know-how a výrobky z oblastí, které zatím nepokrývá, jako jsou třeba ekologické technologie. České firmy se úspěšně zapojily do výstavby čističek vod nebo projektů zaměřených na racionální hospodaření s městskými odpady. V Brazílii jsou také časté povodně, jejichž následky umíme zmírnit, Brazilci o tom ale bohužel nevědí.

HN: Jaké příležitosti nabízejí našim společnostem Mexiko či Argentina?

V Mexiku, které je druhou největší latinskoamerickou zemí, měly dříve české podniky zahraničního obchodu řadu afilací, jejich činnost ale víceméně skončila. Nyní se tam začínají vyrábět v české gesci pneumatiky pro závod Volkswagenu, který na sebe váže řadu výrob autodílů. V této zemi je také možné uplatnit know-how a technologie z lesnictví nebo pro odpadové hospodářství, například čističky vod. Jediná spalovna odpadů v Mexiku, postavená Španěly, má českou technologii. V Argentině se zase dobře uplatňuje afilace Vítkovic, která se zabývá plněním lahví na zemní plyn. Slouží k otopu a vaření nebo jako pohonná hmota pro automobily na zkapalněný zemní plyn.

HN: Jak je tomu v dalších státech? Jaké příležitosti nabízejí pro české firmy?

Skoro všechny latinskoamerické státy mají potíže s energetikou. I taková energetická velmoc jako Venezuela trpí častými výpadky elektrické energie. Kolumbie má sice nadbytek zemního plynu a vyváží ropu, 60 procent země je ale bez pravidelných dodávek elektřiny. To vše lze využít.

Česká republika také v rámci programu pomoci Evropské unie úspěšně pomáhá se zalesňováním 1,5 milionu hektarů půdy v Kolumbii. Zajímavé příležitosti nabízí rovněž dřevozpracující průmysl. Dřevní odpad, který se zatím příliš nevyužívá, může sloužit k výrobě elektřiny, případně k sušení dřeva. Kolumbie se také v krátké době stala velkým vývozcem oleje, který se přidává do nafty v Latinské Americe a v Evropské unii. A české firmy mají technologie k přeměně odpadu ze zpracování plodů palmy olejné na energii, hnojivo či teplo.

V Latinské Americe je rovněž možné nabízet solární panely nové generace. Málokdo ví, že ty české optimálně pracují při teplotách vysoko nad 30 stupňů Celsia, které jsou v Latinské Americe běžné, a dokážou vyrábět elektrickou energii, i když prší nebo je zamračeno. Pokud se na tomto kontinentu vůbec využívaly solární panely, tak čínské výroby s optimálním výkonem při teplotách 20 až 25 stupňů Celsia. Při vyšších teplotách však jejich výkon stagnuje.

HN: Zmínil jste program pomoci Evropské unie Latinské Americe. Oč jde a jak ho mohou využít české firmy?

Každé dva roky se koná Summit Evropská unie - Latinská Amerika na úrovni šéfů států a vlád. Poslední dva byly věnovány právě obnovitelným energetickým zdrojům, energetice a životnímu prostředí.

Do programu patří zmiňovaná obnova lesů s cílem zalesnit 1,5 milionu hektarů půdy v Kolumbii. Český projekt zalesňování začal před deseti lety. Ve střední Kolumbii bylo v poměrně krátké době zalesněno asi 10 tisíc hektarů půdy. Podobných projektů je ale daleko více.

Situace českých firem není příliš dobrá. Ty největší, které působí v České republice a jsou i největšími vývozci, mají většinou zahraniční majitele a prosazují vlastní cíle. Vláda tvrdí, že ji zajímá přibližně 40 tisíc malých a středně velkých společností, ty jsou však ekonomicky slabé. Investovaly sice hodně peněz do vynálezů, které mohou velmi dobře uplatnit v Latinské Americe, ta však o nich vůbec neví.

A vláda ruší řadu velvyslanectví , v poslední době v Kolumbii, ve Venezuele a v Kostarice. Představa, že můžeme z Limy dobře zpracovávat záležitosti v 4000 kilometrů vzdálené Kolumbii, je hodně naivní. Když chceme šetřit, může velvyslanectví nahradit konzulát nebo pobočka CzechTrade, která se stará o obchod , propagaci a hlavně o vyhledávání obchodních partnerů.

HN: To jsou velké překážky. Dají se překonat?

Pokud někdo českým společnostem alespoň trochu pomůže, tak ano. Oněch 40 tisíc firem má přitom jen málokdy k dispozici zaměstnance, kteří hovoří španělsky, a v Latinské Americe se s angličtinou velmi těžko prosadíte. Firmy řeší situaci reexportem do Latinské Ameriky přes partnera z Německa nebo Nizozemska. Český vývozce tak ovšem nemá kontakt s trhem a nemůže adekvátně reagovat na požadavky zákazníků. A potřebnou referenci pak získává německá či nizozemská společnost, přes kterou vyváží, a nikoliv náš exportér. Česko se tak ztrácí z obchodních statistik, pro latinskoamerické země přestává existovat a vydělá na tom někdo jiný.

HN: Každá země má svá specifika, která je třeba vzít v úvahu v případě latinskoamerických států?

Ani vynikající firma se neprosadí, když se zaměří na jeden segment trhu. České firmy například vyrábějí stroje, které dokážou svézt odpad na skládku, mají i technologie pro jeho třídění. Pokud ale nabízí firma jen část toho, co požaduje zákazník, je třeba vytvořit vývozní alianci nebo konsorcium firem, které to dokážou. Naše malé a středně velké firmy se ale nedokážou spojit a zajistit vše, co zákazník požaduje.

Latinskoamerický partner také čeká, že mu vývozce zajistí i financování obchodu. To často rozhodne o úspěchu, či neúspěchu. Američané nemají například tak kvalitní obráběcí stroje, jako jsou české. Firmy z USA ale často vyhrávají u latinskoamerických zákazníků nad českými díky výborným podmínkám financování, které nabízejí.

Vlastislav Beneš, 68 let
Vystudoval Vysokou školu chemicko-technologickou a Vysokou školu ekonomickou v Praze. Léta pracoval v zahraničním obchodě, v letech 1990-1995 byl obchodním přidělencem/radou na velvyslanectví Československé a poté České republiky v Madridu, v letech 2000-2005 honorárním konzulem Ekvádorské republiky. Je členem výboru České iberoamerické společnosti a viceprezidentem Komory pro obchodní a hospodářské styky s Latinskou Amerikou. Napsal 45 převážně odborných publikací. Hovoří španělsky a anglicky, částečně německy, pasivně ovládá ruštinu, nyní studuje francouzštinu. K jeho koníčkům patří vlastní povolání, cestování, vážná hudba i folklor, plavání a tenis.

AUTOR: František Mašek
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist