Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Oblečení pro čisté svědomí? Musí mít přídomek eko

29.04.2012  |  zdroj: EKONOM  |  245× přečteno      vytisknout článek

textilMóda z biologických materiálů, respektující etická pravidla, je "in" a s klidem obstojí i na červeném koberci, jak ukázalo letošní předávání Oscarů.

Důkazem je nositelka ceny za nejlepší herecký výkon - Meryl Streepová. Novináře i publikum doslova oslnila ve zlaté róbě značky Lanvin, která byla pro tuto příležitost vyrobena na zakázku za dodržování přísných podmínek a z certifikovaného ekologického materiálu. Muže v tomto ohledu reprezentoval herec Kenneth Branagh (nominovaný za nejlepší vedlejší mužskou roli), který přišel v tmavě modrém obleku návrháře Ermenegilda Zegna, vyrobeném z ekologické merino vlny.

Pojem "ekologická" či "biomóda" není přesně definován a nejedná se o žádnou chráněnou značku, existuje celá řada jeho interpretací.

Roli při klasifikaci "biomódy" hrají dva faktory: na jednu stranu jsou to podmínky, za kterých se oblečení vyrábí. Jsou-li používány chemikálie škodlivé pro přírodu, či výrobní procesy škodící zdraví těch, kteří se na výrobě podílejí. Například jde o drhnutí džínsů pískem, což má zajistit obnošený vzhled kalhot. Dělníci textilních továren jsou vystaveni riziku smrtelného plicního onemocnění, které jemný písek způsobuje. V trendu ekomódy jde ale také o to, z jakých materiálů se vyrábí. Původ a produkce materiálu má vliv nejen na přírodu a životní podmínky, ale také na jeho uživatele a komfort při nošení. Jedním z prvních symbolů šetrných látek byla před lety biobavlna, při jejímž pěstování se nesmějí používat umělá hnojiva, pesticidy a geneticky modifikované rostliny. Šetrná vůči životnímu prostředí je i její sklizeň. Navíc je měkčí než konvenční bavlna, pomaleji bledne a lidská pokožka ji snáší mnohem lépe než tradičně vypěstovanou bavlnu.

Dnes na trh proudí stále další a další novinky, variant je nesčetně - počínaje vlákny z bambusu, lotosových květů až po eukalyptové dřevo. Látky se vyrábějí například také z konopí, jsou více savé než biobavlna. Materiály z banánových vláken se zase hodí na výrobu oblečení do deště, protože jsou voděvzdorné. Jednou z inovací je například výroba tkanin z mléka, kterou se zabývá osmadvacetiletá Němka Andrea Domaske. Ta vyvinula materiál nesoucí název Qmilch (v němčině se jedná o slovní hříčku narážející na "Kuhmilch" neboli kravské mléko). Podle agentury Reuters jde o první oděvní "laktomateriál" vyrobený bez chemických přísad. Látky z mléka se sice využívají již od 30. let minulého století, dosud ale byly produkovány neekologickým způsobem, za využití velkého množství chemikálií. Na rozdíl od nich je Qmilch vyráběna téměř výhradně z kaseinu. Tato součást mléčné bílkoviny je extrahována ze sušeného mléka, posléze zahřáta a smíchána s jinými přírodními přísadami. Výsledkem je vlákno, které je spředeno do příze. Na výrobu jedněch šatů je podle návrhářky, která má značku Mademoiselle Chi Chi, zapotřebí zhruba šesti litrů mléka.

"Na omak látka připomíná hedvábí a nijak nezapáchá. Navíc ji lze prát stejně jako cokoli jiného," tvrdí Andrea Domaske. Bývalá studentka mikrobiologie zároveň připomíná zdravotní výhody tohoto materiálu. Aminokyseliny obsažené v bílkovinách jsou totiž antibakteriální a mohou podpořit regulaci jak krevního oběhu, tak teploty těla.

Těchto užitečných vlastností mléka se snaží využít také italská značka Back Label, kterou v roce 2008 založili manželé Amy a Filippo Perriconesovi. Bývalá modelka původem z USA navrhuje především takzvané loungewear, neboli oblečení na doma či volný čas, a to ve třech barvách (béžové, černé a bílé). Kromě vláken z mléka firma vyrábí také oblečení z kašmíru, biobavlny či bambusu a barví například borůvkami.

Blahodárné účinky na pokožku nositelů má podle Back Label také látka vyrobená z mořských řas zvaná Seacell. Ta má pleti dodávat vlhkost, vápník a hořčík (někteří tomuto trendu proto přezdívají také "health wear" neboli zdravé oblečení). Podobně jako látka z mléka se i tento materiál na první pohled od běžných textilií nijak výrazně neodlišuje. Na omak je podobný bavlně a má neutrální vůni. Šetrní jsou Italové ale i vůči zvířatům a nabízejí oblečení z "peace silk" neboli "mírového hedvábí". Při jeho produkci mohou housenky bource morušového dokončit své kuklení. Při klasické výrobě hedvábí jsou housenky naopak zpravidla předčasně usmrceny, aby líhnutím kokony neporušily.

Zelený luxus

Jakkoli okrajové se některé trendy mohou zdát, "zelená móda" je dnes u většiny velkých firem standardem, i velké módní firmy mají v nabídce výrobky z biomateriálů. Podle odhadů společnosti Textile Exchange celosvětový trh s biobavlnou v roce 2011 stoupl o 20 procent na 6,2 miliardy dolarů (115,8 miliardy korun). V roce 2012 by to podle deníku Handelsblatt mělo být již 7,4 miliardy dolarů. Pro spotřebitele je ale mnohdy velmi obtížné rozpoznat, do jaké míry je daný produkt skutečně ekologický. Z jakého materiálu byl vyroben, či za jakých podmínek. Orientaci zde může usnadit značka GOTS neboli "Global Organic Textile Standard". Výrobky nesoucí toto "razítko" musejí být nejméně z 90 procent z přírodních vláken, z toho nejméně 70 procent musí pocházet z kontrolované ekologické výroby.

Rozmach "zeleného" trendu dokládá v neposlední řadě i fakt, že na týdnech módy v Paříži i v Berlíně se v posledních letech stala pevnou součástí sekce "Ethical Fashion Show" věnující se etické a zelené módě.

Do večerní módy s etickým jádrem se pustil koncern H&M. Švédský řetězec 12. dubna ve 100 vybraných obchodech po celém světě uvedl kolekci "Exclusive Conscious Collection". Zpravidla jednoduše střižené, velmi elegantní modely jsou vyrobeny z materiálů, jako je biobavlna, konopí či recyklovaný polyester.

Od kolébky do kolébky

Mnoho výrobců si ale také klade otázku, čím vlastně životní cyklus "ekologické" módy končí. Co se stane, když se kus oblečení jeho majiteli už nelíbí nebo je zkrátka donošený. Odborníci tomuto principu říkají také "cradle to cradle" neboli "od kolébky ke kolébce". Cílem proto je, aby donošené oblečení bylo zpracováno tak, aby nezbyl žádný odpad. Přírodní vlákna lze kompostovat, a umělá opět zpracovat do surovin na nové látky. "To odpovídá recyklaci, která probíhá v přírodě. Ta koneckonců také neprodukuje žádný odpad," míní německý chemik Michael Braungart, který pracuje na vývoji nových látek. Podílel se například na vývoji kompostovatelných triček či na kompostovatelné podprsence, kterou pod názvem "Eco-Globe Bra" v roce 2007 na trh uvedla firma Triumph. Její rozklad trvá něco přes rok. Pro výrobce sportovních potřeb Nike zase Braungart vyvinul recykovatelné boty. Další možností, jak životní koloběh textilu šetrně zakončit, je ho naopak prodloužit. Tedy látky zpracovat do nových výrobků. V Německu jsou například oblíbené kabelky ušité z vyřazených lodních plachet či balonového hedvábí a starých kravat nebo obleků. Berlínský návrhář Daniel Kroh něco podobného vytváří pod značkou "ReCLOTHINGS". Nové obleky vytváří z použitých pracovních obleků, jako jsou například montérky či barvou zacákané kalhoty malíře.

AUTOR: Barbara Bublíková
spolupracovnice redakce.

Z lahve budiž svetr

PET lahve má většina z nás zřejmě v ruce alespoň jednou denně, ale kdo skutečně ví, že je nosíme i na těle? Z nevyužitých plastových lahví neboli polyethylentereftalátu (PET) se dá relativně snadno vyrobit látka. Nejdříve se musejí lahve řádně vyčistit, posléze se třídí a rozemelou na vločky. To usnadňuje jejich přepravu. Rozdrcené vločky je třeba zahřát a pak z nich lze vyrobit vlákno. Mezi velké zpracovatele PET lahví patří Čína, jejíž průmysl, a tím i poptávka po umělých vláknech, neustále roste. Náklady na zpracování jedné tuny vloček z PET jsou zde navíc zhruba čtyřikrát levnější než například v Německu (v Asii je to 60 eur za tunu). Jedna tuna odpovídá přibližně 23 500 lahvím, na jeden svetr se spotřebuje kolem 16 lahví. Tato polyesterová vlákna se hodí především na sportovní oblečení, protože dobře odvádějí vlhkost od těla.
Fleece z recyklovaných PET lahví jako jeden z prvních začal v roce 1993 používat například výrobce sportovního a outdoorového oblečení Patagonia. "Od té doby jsme takto využili na 92 milionů lahví," píše firma na svých internetových stránkách.

Zelená je in

H&M recykluje polyester
Něco pro dobré svědomí mohou na jaře učinit zákazníci řetězce H&M. Švédský řetězec v dubnu uvádí kolekci modelů, které jsou vyrobeny například z organické bavlny, konopí či recyklovaného polyesteru. Kolekce bude v prodeji od 12. dubna ve 100 vybraných obchodů a on-line.

Zelení Oscaři
Livia Firth, manželka herce Colina Firthe, již druhým rokem iniciuje akci "Green Carpet Challenge". Snaží se přesvědčit známé osobnosti, aby nosily oblečení z recyklovaných látek či z ekologických materiálů. Sama iniciátorka letos na Oscarech předvedla červené šaty z ateliéru Valentino. Model byl z látky vyrobené z recyklovaných PET lahví.

Zdravá móda
Vlákna z mléka vyrobená bez využití chemikálií. Tak zní recept na další inovativní materiál, s nímž se snaží prosadit německá návrhářka a bioložka Andrea Domaske. Látku, která na omak připomíná hedvábí, vyrábí z kaseinu, součásti mléčné bílkoviny. Na výrobu jedněch šatů je zapotřebí zhruba šesti litrů mléka. Látka je navíc antibakteriální a může podpořit regulaci jak krevního oběhu, tak teploty těla.

Mistrem díky PET lahvi
Co vězí za úspěchem jednoho z nejúspěšnějších fotbalových týmů světa? Možná jsou to i jeho trikoty. Nové vybavení brazilského týmu, jehož hlavním sponzorem je Nike, je totiž téměř o čtvrtinu lehčí než to předchozí. Nová trika, zvaná také Amarelinho (přeloženo "to malé žluté") jsou vyrobená z recyklovaného polyesteru. Na výrobu jednoho kusu je zapotřebí 13 PET lahví. "Eko" mají být také čísla jednotlivých hráčů, ta budou vyrobena z recyklované bavlny.

6,2 mil. USD
Tolik peněz v loňském roce vydali za oblečení z biobavlny lidé na celém světě.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist