Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Firmy na stát nečekají

06.10.2012  |  19× přečteno      vytisknout článek

Firmy na stát nečekají

V rámci biocertifikace textilních produktů se objevuje zvláštní paradox. Někteří podnikatelé se sami od sebe začínají omezovat, aniž by čekali na to, jaké ekologické limity jim nastaví stát.

Nejde o ojedinělou tržní anomálii. Je tu čím dál víc komerčních subjektů, které si uvědomují potenciál zeleného marketingu a je jim jasné, že se změnami budou muset začít tak jako tak. Jenže, než se legislativa rozhoupe k ustanovení jednotné biocertifikace, budeme už všichni po krk ve vodě z roztátých ledovců. A tak se jedinci nechávají certifikovat organizacemi, které se sice nehonosí kulatým státním razítkem, ale na trhu s bioprodukty platí za hodnověrné.

Mezinárodní biostandardy

Nejasná legislativa vytváří prostor pro zneužívání pojmů "bio" či "eko" a k matení zákazníka. Leckde stačilo vsadit na "zeleně" vypadající obal a slova jako "přírodní" a bylo vymalováno. Protože však takové praktiky začínají vadit nejen zákazníkům, ale i poctivým firmám, vznikly v posledních letech nestátní pracovní skupiny, zabývající se problematikou biocertifikace v jednotlivých průmyslových odvětvích. Výsledkem jsou dokumenty stanovující mezinárodní standardy bioprodukce. V oblasti textilní výroby je dnes nejkonzistentnějším mezinárodním standardem tzv. Global Organic Textile Standard (GOTS). Zaprvé proto, že vzešel ze spolupráce mezinárodních organizací, sdružujících podnikatelskou a vědeckou obec se zájmem o biotextilní produkci - Organic Trade Association (USA), Internationaler Verband der Naturtextilwirtschaft (Německo), Soil Association (Velká Británie) a Japan Organic Cotton Association (Japonsko). A za druhé proto, že je přísný a neu stále se vyvíjí. Nová verze mnohastránkového dokumentu vzniká každý rok.

Konkurují si vzájemně

Mezinárodně uznávaný standard máme, zbývá jen vybrat si správného certifikátora. Firmy se zájmem o biocertifikaci si totiž samy vybírají subjekt, který posléze hodnotí slučitelnost jejich výrobních procesů se standardy GOTS. Na evropském trhu je certifikačních subjektů zatím patnáct. Jde o organizace, které samy prošly procesem licencování a získaly povolení GOTS certifikaci udělovat. Existují celkem čtyři oblasti certifikace podle výrobního zaměření (od certifikace mechanického zpracování textilu až po certifikaci přídavných chemických látek). Dále je důležité vyzkoušet si, jakým způsobem certifikátor komunikuje, zda jedná na rovinu či zda má tendenci nevysvětlit do detailu důležité aspekty spolupráce (jako například poplatky, z nichž se posléze skládá celková částka, kterou firma za certifikaci platí). Systém, kdy si jednotliví certifikátoři navzájem konkurují, je zároveň zárukou spolehlivosti certifikátu GOTS jako "značky". Je totiž jen otázkou času, kdy si na tent o nově vzniklý trh posvítí média.

Haló Česko! Je tu někdo?

V oblasti reklamního textilu certifikovaného podle GOTS je na našem trhu k dostání evropská špička. Tu reprezentuje značka EarthPositive, která sbírá ceny za ekologii a udržitelnost na mezinárodních fórech a nabízí ucelenou kolekci modelů triček, polokošil, mikin a tašek, certifikovaných podle biostandardu GOTS. Tuto certifikaci má ze značek přítomných na místním trhu například také značka B&C, kde jde o základní nabídku dvou modelů.

Certifikace čeká i potisk

Od 1. ledna příštího roku se textilní průmysl podívá nejen na výrobu, ale i další zpracování textilu. Týká se to všeho, co se na textil aplikuje, což je v rámci reklamního textilu většinou potisk. Půjde o kontrolu výrobních procesů od transparentnosti nákupu a prodeje certifikovaného biotextilu přes zevrubný sociální audit až po detailní chemický rozbor všech aditiv a slučitelnosti zjištěných hodnot s GOTS standardem. V Evropě není takto certifikovaných tiskařů mnoho (v Německu asi tři firmy, ve Velké Británii asi čtyři). Jednoho GOTS certifikovaného sítotiskaře však máme i v Česku. Jde o firmu OP Tiger.

Biocertifikace podle mezinárodních standardů zahrnuje detailní direktivu jak k obsahu chemických látek, tak třeba i k sociálnímu počínání firem, které o ni usilují.

Od ledna příštího roku by měly mít textilní výrobky, které stojí o biocertifikaci, certifikován i svůj reklamní potisk.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist