Úterý, 19. března 2024

Deset nejpodivnějších věcí nalezených na dně oceánů

Zemi dominují oceány, které pokrývají 71 procent jejího povrchu. Co ale číhá pod vší tou vodou?

Deset nejpodivnějších věcí nalezených na dně oceánů

Odborníci odhadují, že jsme zatím prozkoumali méně než pět procent našeho světa, což znamená, že nám zbývá 95 procent nezmapovaného prostoru hlubokých modrých moří. Jaké bohatství může být pohřbené pod mořskými vlnami? Ztracená Atlantida? Trosky majestátních potopených lodí? Přinejmenším bychom mohli čekat, že objevíme celou řadu zmizelých nákupních vozíků.

Bez ohledu na to, kolik záhad ještě čeká na své odhalení, průzkumy moří už vedly k objevu několika nečekaných pokladů, napsal list The Sun, který připravil přehled nejpodivnějších, nejúžasnějších a dokonce i nadpřirozených věcí nalezených na dně oceánů.

1. PRVNÍ POČÍTAČ

Tento záhadný předmět objevili v minulém století potápěči lovící na mořském dně houby v troskách pradávné lodi u řeckého pobřeží. Takzvaný mechanismus z Antikythéry byl údajně sestaven ve druhém století našeho letopočtu a označení "první počítač" si vysloužil díky předpokladům, že byl využíván ke sledování pohybů planet.

2. MOTORY APOLLA 11

V roce 2013 objevil nikdo menší, než šéf Amazonu Jeff Bezos, dva raketové motory F-1 z vesmírné lodi Apollo 11. Tyto části rakety, jež poprvé dopravila astronauty na Měsíc, ležely na dně oceánu od roku 1969.

3. "NOVÝ STONEHENGE" V BALTSKÉM MOŘI

Poté, co ho zahlédla skupina švédských potápěčů, byl tento neidentifikovaný objekt objeven v roce 2012 na dně Baltského moře. Původ, funkci nebo smysl této kruhové anomálie se zatím nepodařilo zjistit. A zatímco někteří mu říkají "nové Stonehenge", jiní uvádějí, že by se mohlo jednat o předmět z jiné planety, protože připomíná hvězdnou loď Millennium Falcon z filmové ságy Star Wars.

4. KLEOPATŘINO ZTRACENÉ MĚSTO ALEXANDRIE

Kleopatřino město Alexandrie zůstávalo skryté 1600 let a experti se už téměř vzdávali nadějí, když se archeologům v roce 1988 konečně podařilo objevit části města. Aby chrámy a sfingy zůstaly zachované v původních pozicích, plánuje Egypt vybudovat první podmořské muzeum na světě.

5. ZÁHADNÝ KRUHOVÝ KÁMEN

V roce 2003 vědci objevili kruhovou strukturu vážící téměř 60.000 tun v Galilejském moři. Tato čedičová struktura je dvakrát větší než Stonehenge, a nepodobá se ničemu jinému, co bylo kdy na Zemi objeveno. Funkce či doba, kdy tento objekt vznikl, nejsou známé, ale archeologové zvažují možnost, že by mohlo jít o dávné společné pohřebiště.

6. ZMIZELÉ DÁVNÉ MĚSTO HERAKLEION (THONIS)

Další z egyptských zázraků, město Herakleion známé také jako Thonis, zmizelo pod hladinou Středozemního moře před 1200 lety. Zhruba 46 metrů pod hladinou objevili archeologové v potopeném městě zlaté mince, pětimetrové sochy a zbytky 64 lodí. Zajímavé je, že ani po letech vykopávek a bádání se zatím vědcům nepodařilo zjistit, co potopení města způsobilo.

7. PROKLETÉ SMARAGDY JAYE MISCOVICHE

Amatérský potápěč a lovec pokladů Jay Miscovich našel životní nález, když v Mexickém zálivu u pobřeží Floridy v roce 2010 narazil na smaragdy v hodnotě milionů dolarů. Neměl ovšem šanci využít více než 70 kilogramů kamenů k odchodu do důchodu a šťastný zbytek života.

Další roky strávil právními tahanicemi s jinými lovci pokladů, kteří tvrdili, že měli právo na všechny nálezy z vraku, odkud Miscovich smaragdy údajně vylovil. Bez možnosti prodat kameny, a s narůstajícími dluhy za soudní spor, spáchal Jay v roce 2013 sebevraždu. Odkud smaragdy pocházely, není dodnes známo.

8. POTOPENÉ INDICKÉ MĚSTO

Potopené město v indickém Kambajském zálivu bylo objeveno v roce 2002. Jeho stáří se odhaduje na ohromujících 9500 let. Mezi objevy, které tu vědce ohromily nejvíce, patřily i neporušené lidské ostatky.

9. ŽIVOT EXISTUJÍCÍ NAVZDORY PODMÍNKÁM

V nejhlubších hloubkách oceánů v jednom z nejnehostinnějších životních prostředí na světě, identifikovali vědci živoucí mikroby. Stáří těchto neskutečných organismů se datuje do jurského období, tedy do doby, kdy se po Zemi stále ještě proháněli dinosauři. Tito mikrobi přežívají 86 milionů let, přestože mají sotva dostatek kyslíku a žádnou sladkou vodu.

10. HLUBOKOMOŘŠTÍ PAVOUCI

Na pavouky můžete narazit nejen v koutech domácností, zahradních kůlnách, v lese nebo na louce. Tito osminozí tvorové se dokážou dokonce i potápět pod vodu. Pavouk vodouch stříbřitý dokáže naplnit podvodní sítě kyslíkem, a vytvořit si tak doslova vzduchový stan, kde může trávit dlouhé hodiny.

Zdroj:ČTK