Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Další statisíce plastových lahví skončí v popelnicích

09.03.2000  |  151× přečteno      vytisknout článek

MALÍ OBCHODNÍCI VRATNÉ LAHVE NEZATRACUJÍ

B r n o - Kontejnery a popelnice co nevidět měsíc co měsíc zavalí statisíce umělohmotných PET lahví navíc. Firma Pepsi-Cola/Toma General Bottlers ruší vratné plastové lahve, v nichž dosud nabízela sedm druhů nápojů, a nahrazuje je nevratnými. "Cílem této akce je zkvalitnění služeb pro obchodní partnery i pro spotřebitele. Ti dávají jednoznačně přednost nápojům v nevratných lahvích," uvedl Pavel Svoboda z firmy, která se společnosti Pepsi stará o vztahy s veřejností. Náhrada vratných lahví nevratným i obaly podle něho usnadní skladování a manipulaci, zjednoduší dodávku zboží a přispěje ke kvalitnější nabídce nápojů v obchodech. Nynější vratné lahve bude Pepsi vykupovat až do konce května. Marketingový manažer společnosti Pepsi Jakub Kadlec řekl, že vratné plastové lahve dosud jenom zbytečně ležely v obchodech, protože je nikdo nekupoval. "Množství odpadu se tak vlastně nezvýší," tvrdí manažer. "To, že přestáváme vratné plastové lahve nabízet, je bohužel špatné i pro nás, protože byly ekonomicky výhodnější," dodal Kadlec. Pepsi podle něho přestává vyrábět vratné plastové lahve, ale nadále nabízí nápoje ve skle. Další velký výrobce nápojů, Coca-Cola Beverages, bude limonády ve vratných plastových obalech prodávat dál. "Zaznamenali jsme jistý pokles spotřebitelských preferencí vratných plastových obalů, ale o zastavení výroby vratných lahví neuvažujeme," řekl ředitel firmy pro vnější vztahy Milan Luzum. Poměr nápojů ve vratných a nevratných obalech je u této firmy jedna ku třem. MALÍ OBCHODNÍCI VRATNÉ LAHVE NEZATRACUJÍ Zatímco ředitelka brněnského hypermarketu Tesco Dagmar Bučková už dříve přiznala, že obchodování s nevratnými plastovými lahvemi je jednodušší a že pití v takových obalech kupuje raději i sama, majitelce brněnského obchodu s nápoji Zuzaně Čechové záplava plastových lahví vadí. "Všude se válí pohozené plastové flašky. Pak se to spaluje a všechno je ve vzduchu. Všude v okolních zemích od plastů ustupují. Velkoprodejny pochopitelně vratné lahve nechtějí, protože jim zabírají místo a musí s nimi manipulovat," řekla Čechová. Na problémy s desítkami tisíc vratných lahví si před časem postěžoval brněnský výrobce limonád Merito. Firma v nich měla vázané peníze, a navíc musela platit uskladnění. "Sedmdesát pět procent nápojů vyrábíme ve vratných lahvích. Vývoj ale směřuje k nevratným lahvím. Ty obchodníky finančně nezatěžují," uvedl koncem loňského roku Martin Nový, mluvčí firmy Drinks Union, která Merito vlastní. Na tlak obchodních řetězců ve prospěch plastových lahví začaly upozorňovat i pivovary. Viceprezident Svazu malých nezávislých pivovarů a spolumajitel Rodinného pivovaru Bernard v Humpolci Stanislav Bernard podle ČTK na brněnském veletrhu Pivex tento týden uvedl, že řetězce už od loňského listopadu usilují o výměnu skleněných vratných pivních lahví za nevratné plastové. Bernard upozornil, že jedna skleněná lahev je využita za celou dobu své životnosti k distribuci patnácti litrů piva a do ceny jednoho piva se promítá dvaceti haléři. Plastová cena by přišla zhruba na čtyři až pět korun. PLASTY JSOU PRAKTICKÉ, ALE NEEKOLOGICKÉ Mnoho zákazníků uznává, že plastové nevratné lahve nejsou ekologické, ale zato jsou praktické. Na druhé straně lidé upozorňují také na to, že v obchodech není možnost výběru mezi vratnými a nevratnými obaly. "Nejsem nadšený tím, že plastové lahve nahrazují sklo. Nefunguje tu recyklace a není kam umělou hmotu vyhazovat. V Kanadě, kde částečně žiji, jsou speciální obchody, kde plasty vykupují," řekl například Radek Šmíd z obce Ořechov nedaleko Brna. Ekologičtí aktivisté jsou omezováním nabídky nápojů ve vratných obalech znepokojeni. "Je velký rozdíl, když jsou vratné lahve ve všech obchodech, nebo jenom někde. Když chce člověk nakoupit nápoje ve vratných lahvích, má nyní k dispozici menší sortiment, a navíc musí hledat obchody, kde je prodávají. Ne každý to udělá. Zákazníci mají málo času a jsou tímto způsobem nuceni kupovat nápoje v nevratných lahvích," řekla Jiřina Koukolová z olomoucké skupiny ekologického Hnutí Duha. Upozornila, že podobně jako Pepsi se snaží omezit prodej nápojů ve vratných lahvích i jiní výrobci. "Dělají dokonce reklamní kampaně na podporu prodeje nápojů v nevratných lahvích. Na velkých barevných plakátech jedné firmy je třeba uvedeno, že nevratná lahev rovná se praktická. Pokles poptávky tak vlastně vyvolávají sami výrobci," tvrdí Koukolová. Uznává, že pro výrobce jsou nevratné obaly ekonomicky výhodnější a pohodlnější. "O vratné lahve se výrobce musí starat, s nevratnými nemá žádnou práci. Zákazníci mu zaplatí i za obal a potom zaplatí vlastně i likvidaci," řekla aktivistka. LAHVE ZBYTEČNĚ PŘEPLŇUJÍ POPELNICE Aristid Franc z odboru životního prostředí brněnského magistrátu upozornil, že právě plastové lahve jsou nyní ve městě jedním z velkých problémů. "Zabírají moc místa a popelnice jsou pak přeplněné. Kdyby jedna rodina denně vypila nápoje pouze ze dvou nevratných plastových lahví, je to za sedm dnů čtrnáct obalů. Pět takových rodin v malém domě pak za týden teoreticky naplní celou stodesetilitrovou popelnici. To by ovšem musely být lahve optimálně poskládané bez vzduchových mezer," tvrdí Franc. Lidem alespoň doporučuje, aby lahve před vyhozením zmáčkli a zašroubovali víčko. Obal potom zabere v popelnici mnohem méně místa. Dalšímu hromadění nevratných obalů v popelnicích a na skládkách by měl podle ekologických aktivistů zabránit až nově připravovaný zákon o obalech. Podle něho by se o likvidaci obalů měl postarat přímo výrobce. Originálním způsobem se na likvidaci nevratných obalů, i když v malé míře, podílejí také děti, které se zúčastňují celostátní soutěže organizované několika domy dětí a mládeže a dalšími partnery. Účastníci soutěže nazvané RAFAN (RAdost-FAntazie-Nápady) vymýšlejí, jak třeba právě z plastových lahví vyrobit užitečné předměty, školní pomůcky nebo hračky. Author: JAROSLAV ČUŘÍK Source: Mladá fronta Dnes


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKO-KOM a.s.Asekol s.r.o.ELEKTROWIN a.s.EKOLAMP s.r.o.Inisoft s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist