Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Cesta s odpadky kolem světa za 14 let

08.09.2000  |  124× přečteno      vytisknout článek

Toxický odpad, kterého se chtěla americká Filadelfie v roce 1986 zbavit, se po čtrnáctileté anabázi po světových mořích vrátil k americkým břehům.

FILADELFIE - Když v roce 1986 vyplouvala z americké Filadelfie loď Khian Sea s nákladem městského odpadu, netušili filadelfští radní, že se jim tento odpad o 14 let později vrátí jako bumerang zpět. To, že by loď s nákladem mohla putovat tak dlouho třemi oceány, navštívit čtyři kontinenty a dvakrát změnit své jméno, aniž by seji podařilo odpad vyložit, by nikoho nenapadlo ani v nejbujnější fantazii. Za tu dobu Khian Sea změnila majitele i svoji registrační vlajku, vysypala část odpadu na panenské pláži, část do oceánu, ale 1500 kubických metrů popela ze spálených odpadků znovu přistálo u amerických břehů. Odysea popela nekončí ani dnes." Odpad nikdo nechce, přestože to prý je "nejtestovanější popel na zemi". Za oněch 14 let se mnozí z obyvatel Filadelfie, klen svým smetím přispěli do hromady popela na Khian Sea, odebrali na pravdu boží a jejich popel odpočívá v zemi. Jejich odpadky se ale podívaly dál než oni sami. Příběhu nahrála tristní situace ve Filadelfii v polovině 80. let. Město stálo před bankrotem, zaměstnanci v dopravě a technických službách stávkovali a hromady odpadu rostly. Skládky v Ohiu, Virginii, Jižní Karolíně i Georgii však odpady odmítaly, o hromady popela z Filadelfie nikdo nestál. Bludný Holanďan neví, co s odpadem Proto se tehdy město uchýlilo ke krajnímu řešení - nabídlo šest milionů dolarů firmě, která město popela zbaví. Najalo tedy Amalgamated Shipping Corporation, vlastníka 17 let staré, zrezivělé Khian Sea s liberijskou vlajkou, aby náklad vysypala na umělém ostrově na Bahamách. Loď ještě nestihla na bahamských ostrovech ani přistát, když místní vláda oznámila, že náklad nepřijímá. Z Khian Sea se tak najednou stal novodobý bludný Holanďan plný odpadků. Posádka obrátila plavidlo zpět do Států, aby se rozhodla, jaký bude její další směr. Tak začala její kalvárie: Portoriko, Bermudy, Dominikánská republika, Honduras, Guinea-Bissau. Nizozemské Antily. Khina Sea ale místní úřady všude odmítaly, i když posádka přepsala doklady, aby její náklad nebyl tak odpudivý. Z "odpadového popela" se tak stal "všeobecný náklad" a později dokonce "stavební materiál". Když loď o rok později přistála na Haiti, náklad byl popsán jako "vysoce kvalitní hnojivo" a zdálo se, že zde konečně spočine, když kapitán podepsal smlouvu s bratry zkorumpovaného šéfa místní prezidentské stráže. Pak ale přišla rána v podobě odporu hnutí Greenpeace i místních aktivistů. Do hry se vložila i haitská vláda, ale až poté, co více než čtvrtina nákladu (asi 3600 tun popela) skončila na jedné z haitských pláží. Zástupce rejdařské firmy demonstroval bezpečnost vyloženého nákladu tak, že hrst popela snědl se slovy "Vidíte, je to jedlé. Žádné nebezpečí nehrozí". Anabáze napříč sedmi moři Haitskou vládu ale nepřesvědčil, a loď musela odjet. Tři miliony kilogramů na pláži ale zůstaly. Loď se znovu vrátila do Filadelfie. Pak vyplula znovu. Senegal, Kapverdy, zastávka v bývalé Jugoslávii kvůli opravám. Pak znovu na moře. Teď už se však nejmenovala Khian Sea, ale Felicia, plula pod honduraskou vlajkou a byla prodána jinému majiteli, Romo Shipping. (Romo Shipping a Amalgamated měly stejného prezidenta a prodejní cena byla deset dolarů.) Následovala Srí Lanka, Indonésie, Filipíny. V listopadu 1988, dva roky poté, co opustila Filadelfii, loď - nyní pod jménem Pelicano - přistála v Singapuru. Její skladovací prostory však byly prázdné. O několik let později přiznal kapitán Khian Sea alias Felicie alias Pelicana, že loď většinu nakladu shodila do Indického a Atlantického oceánu. Zbytek zůstal na Haiti, odkrytý na pláži, kde si hrají děti. Podle firmy nebyl popel nebezpečný. Haiťané si však stěžovali, že jim umíraly kozy, které se zde pasou. Rozbory dokázaly, že odpad obsahuje olovo, kadmium a další těžké kovy. Kampaň Greenpeace, která měla zostudit Filadelfii pro její odpadovou politiku, nakonec donutila americkou stranu, aby začátkem tohoto roku většinu toxického popela z Haiti odvezla. O ten ale nikdo nestojí. Jeho vývozu do zahraničí zabraňuje basilejská konvence z roku 1990. Popel z Khian Sea se tak dnes, po 14 letech, vrátil do Spojených států a nikdo neví, co s ním. Je naložen na nákladní lodi u floridských břehů a čeká, co bude dál. Author: ap, pet Source: Lidové noviny


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKO-KOM a.s.Inisoft s.r.o.EKOLAMP s.r.o.Asekol s.r.o.ELEKTROWIN a.s.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist