Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Recyklace automobilu

07.06.2002  |  141× přečteno      vytisknout článek

Recyklace automobilu Kam s ním? Tuto otázku si kladl nejen Jan Neruda, ale kladou si ji jistě i mnozí majitelé plechových pojízdných krabiček, když jim jejich miláček přestane sloužit a oni nepatří zrovna mezi sběratele starožitností. Stejnou otázku si kladou i zodpovědní politici na západ od našich hranic a Evropská komise již v září 2000 vydala směrnici, která tuto otázku patřičně upravuje. Jednotlivé členské země poté mají za povinnost k jejímu transponování do vnitrostátního práva. Mezi země, kterým se to již podařilo, patří od konce měsíce května i náš největší soused. Na konci minulého měsíce schválil německý parlament tzv. zákon o starých autech. Nejedná se o veterány, ale o ryze praktickou záležitost, neboli o ekologickou recyklaci dílů ze starých automobilů, konkrétně osobních a malých užitkových vozů. Podle tohoto zákona jsou výrobci a importéři povinni od roku 2007 bezplatně přijímat vozy, které jsou již v provozu, a odstraňovat je tak, aby nevznikly škody na životním prostředí. Pro nové vozy platí tato povinnost již od 1.července tohoto roku. Ve Spolkové republice platil již podobný zákon od dubna 1998, ale nová úprava přináší podstatné novinky. Poslední majitel může např. svého doslouživšího miláčka bezplatně předat výrobci či dovozci, čímž se má zabránit tomu, aby se majitelé zbavovali vozů \"na divoko\". Výrobci a importéři ponesou podle nového zákona taktéž náklady na zužitkování starých vozů. Od roku 2006 se bude muset zhodnotit minimálně 85% průměrné váhy automobilu a minimálně 80% látek recyklovat. V roce 2015 stoupnou tyto hodnoty na 95%, resp. 85%. Od 1.června příštího roku bude rovněž zakázáno přihlašování vozů, které budou obsahovat těžké kovy, jako jsou kadmium, rtuť, olovo a šestimocný chrom. Současně byly odpovídajícím způsobem novelizovány i související zákonné normy (např. příslušné daňové zákony, obchodní zákoník nebo zákon o provozu na pozemních komunikací). Má-li český ministr dopravy v úmyslu dotovat nákup nových automobilů, doufejme jen, že si najde i čas na prosazení podobného zákona v našich zeměpisných šířkách. V případě vstupu do EU tak budeme stejně muset učinit. Zdroj: Spolkové ministertvo životního prostředí


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Asekol s.r.o.EKO-KOM a.s.Inisoft s.r.o.ELEKTROWIN a.s.EKOLAMP s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist