Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Systém recyklace autovraků má stát miliardu

02.07.2003  |  130× přečteno      vytisknout článek

Systém  recyklace  autovraků má stát miliardu Miliardu korun má stát systém ekologické likvidace autovraků, který je Česká republika povinna zřídit do roku 2006 podle směrnice Evropské komise. Celkové náklady vyplývají ze studie, vypracované pro českou vládu poradenskou firmou Sunex. \"Náklady zahrnují technologické a počítačové vybavení čtyř set sběrných míst a dvaceti až třiceti likvidačních pracovišť,\" uvedl Emil Polívka z firmy Sunex. Na vybudování systému se sice mají podílet i výrobci nových automobilů, ale hlavní díl zůstává na každém státě unie. V České republice se ročně vyřazuje průměrně 180 tisíc osobních automobilů. Do jaké míry se vyplatí jejich ekologická likvidace, tedy odstranění provozních kapalin, likvidaci autobaterie, oddělení plastů a kovu měl prověřit pilotní projekt v roce 2001. Ten se však kvůli nedostatku peněz nerealizoval. Firma Sunex provedla loni jen neúplný test, během něhož recyklovala 80 autovraků. Jejich průměrný věk byl 25 let, mezi značkami převažovaly Škoda, Trabant a Žiguli. Test prokázal, že likvidace takových vozů je prodělečná. Na jedno auto činila ztráta tisíc korun, resp. při započítání dopravních nákladů na svoz vraků 1900 korun na auto. Dosud není rozhodnuto, kdo bude platit svoz autovraků i jejich konkrétní recyklaci . Podle praxe v unii, konkrétně v Německu za to platí 80 až 120 eur majitel, který dává vozidlo likvidovat. Takovou praxi nechce Česko přebírat, podle návrhu ministerstva životního prostředí by za likvidaci svého vozu platil pouze ten majitel, který by odevzdal vůz neúplný, tedy bez součástí, které by bylo možné použít například na náhradní díly. \"Náklady na odstranění vozidla by měli platit výrobci a dovozci,\" míní Josef Durdil ze společnosti Ecotrend, která zpracovávala studii recyklačních programů. Problémem pak zůstane 375 tisíc autovraků, které se do Česka dovezly od roku 1991 a k nimž se žádný výrobce ani dovozce nehlásí. Podle statistik Generálního ředitelství cel ročně v zemi přibývá kolem 40 tisíc ojetin, které nebyly registrovány. Dovoz ojetých aut navíc v poslední době roste. Za pět měsíců letošního roku se dovezlo 41 639 ojetých osobních vozů, což je téměř dvojnásobek loňského počtu za stejné období. Jejich průměrná hodnota přitom klesla o 27 procent na 45 tisíc korun, což nasvědčuje tomu, že se dovážejí starší auta, která po odebrání náhradních dílů skončí na autovrakovištích. Škoda Auto v Česku uvažuje o zahrnutí nákladů na likvidaci vraků do cen nových vozů. Citroen nabízí likvidaci vozů svých i cizích značek. Stejně postupuje firma Renault, která letos v červenci a srpnu nabízí 25 až 60 tisíc korun za jakékoli staré auto, které nechá recyklovat , pokud si jeho majitel objedná nový vůz značky Renault. ZDROJ: HN


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKOLAMP s.r.o.Asekol s.r.o.ELEKTROWIN a.s.Inisoft s.r.o.EKO-KOM a.s.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist