Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Příjem z pokut ukládaných obecními úřady

30.07.2003  |  155× přečteno      vytisknout článek

Příjem z pokut ukládaných obecními úřady Jsou vůbec obecní úřady oprávněny ukládat pokuty za neoprávněné využívání systému nakládaní s komunálními odpady ? Zákon nemluví jasně. Obecní úřady a obce jsou podle § 71 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech , orgány veřejné správy v oblasti odpadového hospodářství . Paragraf § 80 tohoto zákona pak stanoví obecním úřadům zejména kontrolní a sankční působnosti, které jsou výkonem přenesené působnosti (podle § 81a). V samostatné působnosti obce mohou vydávat obecně závazné vyhlášky, kterými zavádějí systém pro nakládaní s komunálním odpadem (tedy již zažitého \"systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění,využívání a odstraňování komunálních odpadů \"). K tomu obce zmocňuje ustanovení § 17 odst. 2 zákona o odpadech . V těchto ustanoveních hovoří zákon o odpadech vcelku jasně a srozumitelně. MEZITITULEK: Problematická úprava Problematická je však po 31. 12. 2002 zákonná úprava příjmu z pokut, které obecní úřady uloží za neoprávněné využívání uvedeného \"systému\" stanoveného obcí, resp. i za porušení jiných ustanovení zákona. Sankční ustanovení zákona o odpadech dávala ve znění účinném do 31. 1. 2002 v § 66 odst. 1 pravomoc orgánu obce v přenesené působnosti postihnout uložením pokuty do 300 000 Kč fyzické osoby oprávněné k podnikání a právnické osoby za využívání systému zavedeného obcí pro nakládání s komunálním odpadem bez písemné smlouvy s touto obcí nebo za nezajištěné využívání nebo odstraňování odpadu v souladu s citovaným zákonem. Současně § 68 odst. 5 zákona o odpadech ve znění účinném do 31. 12. 2002 uváděl, že pokuty uložené orgánem obce v přenesené působnosti jsou příjmem rozpočtu obce, na jejímž katastrálním území došlo k porušení povinností. S účinností od 1. 1. 2003 zůstala skutková podstata uvedená v § 66 odst. 1 zákona o odpadech , kdy místo \"orgánu obce v přenesené působnosti\" pokutu uloží obecní úřad. Paragraf 68 odst. 1 uvádí, že pokutu ukládá, vybírá a vymáhá správní úřad, který jako první zahájil řízení o jejím uložení, jmenovitě je v něm uveden pouze obecní úřad obce s rozšířenou působností a Česká inspekce životního prostředí (dále jen Inspekce). To znamená, že proti předchozímu stavu došlo k přechodu sankčních kompetencí z okresních úřadů na inspekci a na obecní úřady obcí s rozšířenou působností. Podle § 68 odst. 3 a odst. 4 se příjem z pokut rozděluje. V případě uložení pokuty Inspekcí je 50 % příjmem obce, na jejímž katastrálním území byla povinnost porušena. Pokuty uložené obecním úřadem obce s rozšířenou působností jsou pak celé příjmem obce, na jejímž katastrálním území byla povinnost porušena. MEZITITULEK: Dopad na všechny obce Ustanovení § 68 odstavec 5, podle kterého se postupovalo do 31. 12. 2002, bylo zákonem č. 320/2002 Sb., o změně a zrušení některých zákonů v souvislosti ukončením činnosti okresních úřadů bez náhrady zrušeno. Zákon o odpadech ve znění účinném od 1. 1. 2003 neupravuje příjem z pokuty uložené na základě porušení povinností v § 66 odst. 1 zákona o odpadech , přičemž skutková podstata, na jejímž základě se ukládá tato sankce a rozsah pravomoci, se nezměnila. Uvedené ustanovení dopadá na všechny obecní úřady, protože všechny obce mají povinnosti a oprávnění při nakládání s komunálním odpadem , které jim ukládá § 17 zákona o odpadech . Všechny obecní úřady jsou rovněž orgány veřejné správy v odpadovém hospodářství a okruh jejich přenesené působnosti na tomto úseku stanoví § 80 zákona o odpadech . Součástí výkonu této přenesené působnosti je podle § 80 písm. b) ukládání pokut obecními úřady právnickým osobám a fyzickým osobám oprávněným k podnikání za porušení § 66 odst. 1. O nakládání s komunálním odpadem ve většině případů předvídaných ust. § 66 odst. 1 zákona o odpadech ovšem jde. Jsou totiž sankcionovány fyzické osoby oprávněné k podnikání a právnické osoby jako původci odpadu při neoprávněném využívání systému pro nakládání s komunálním odpadem zavedeného obcí, který primárně není určen pro ně. Tento systém mohou původci stanovených odpadů podle § 17 odst. 6 zákona o odpadech využívat pouze na základě písemné smlouvy s obcí a za sjednanou cenu. Pokutu podle § 66 odst. 1 uloží každý obecní úřad, protože zákon neuvádí pojem \"obecní úřad obce s rozšířenou působností\" jako ve svém § 66 odst. 5. Shodnou úpravu obsahuje již výše citovaný § 80, který také každému obecnímu úřadu dává k tomuto účelu kontrolní pravomoci. Pouze v případě obecního úřadu obce s rozšířenou působností však zákon o odpadech stanovuje i proces ukládání, vybírání a vymáhání pokut, včetně adresáta příjmu z pokut. MEZITITULEK: Kompenzace pro obec Příjem z pokuty uložené podle § 66 odst. 1 má zřejmě být rovněž kompenzací pro obec. Právě obec totiž zatěžuje neoprávněné a neuhrazené využívání systému pro nakládání s komunálním odpadem , který vzniká z činnosti fyzických osob na jejím území, pokud tento systém zneužívají podnikající fyzické a právnické osoby. Absence ustanovení o příjemci výnosu z těchto pokut může značně narušit uvedenou kompenzační funkci pokuty. Zákon o odpadech sice obsahuje výše citovaná § 68 odst. 3 a 4, podle kterých jsou obce příjemci výnosu z pokut uložených jinými správními úřady z titulu katastrálního území, na kterém k sankciovanému chování došlo. Využití analogie s nimi (analogia legis) však brání obecné pravidlo zastávané v právní teorii, kdy analogie při interpretaci ani aplikaci norem správního práva není možná. V případě zákona o odpadech evidentně jde o hmotně právní předpis správního práva, a ani při jeho bližším zařazení do oboru práva životního prostředí nelze zákaz využití analogie prolomit. Absence ustanovení, které s účinností do 31.12. 2002 uvádělo, že pokuty uložené orgánem obce v přenesené působnosti jsou příjmem rozpočtu obce, na jejímž katastrálním území došlo k porušení povinností, pak při ukládání pokut podle ust. § 66 odst.1 zákona o odpadech dopadá na ty obecní úřady, které nejsou obecními úřady obcí s rozšířenou působností. Každá obec je při stanovení \"systému\" povinna postupovat podle § 17 zákona o odpadech a ona nese ztráty vzniklé neoprávněným využíváním \"systému\". Pokutu sice může uložit každý obecní úřad, protože však není zákonem stanoveno, že obec je příjemcem této pokuty, bude příjem této pokuty obcí v rozporu se zákonem. Věcně a místně příslušné ukládat pokuty podle § 66 odst.1 za současně legálního příjmu z pokut obcemi, jejíchž \"systém\" byl neoprávněně využíván, jsou zřejmě pouze obecní úřady obcí s rozšířenou působností. I s ohledem na znění § 66 odst. 5 (\"příslušné obecní úřady obcí s rozšířenou působností uloží pokutu za jiné porušení zákona o odpadech nebo za porušení povinností stanovených rozhodnutím vydaným na základě zákona o odpadech \") jsou tyto obce příslušné k ukládání pokut za neoprávněné užívání \"systému\" stanoveného i jinou obcí než tou, které jsou jako obecní úřad orgánem. Tento závěr podporují také sankční ustanovení zákona o odpadech účinná do 31. 12. 2002, kdy rovněž okresní úřady (jejichž oprávnění ukládat sankce přešlo na obecní úřady obcí s rozšířenou působností) ukládaly - vedle případů speciálních skutkových podstat - pokuty také \"za jiná porušení.\". MEZITITULEK: Záměr zákonodárce? Pokud ovšem bylo záměrem zákonodárce odejmout oprávnění ukládat pokuty podle § 66 odst. 1 těm obecním úřadům, které nejsou obecními úřady obcí s rozšířenou působností, bylo by vhodné tento fakt výslovně v zákoně uvést, aby nemohl nastat stav popsaný v předchozím odstavci. Pokud však mají mít obecní úřady všech obcí oprávnění ukládat pokuty za porušení povinností podle § 66 odst. 1 zákona o odpadech , což ze zákona také kontrolují, a mít dispoziční právo k výnosům z těchto pokut, je nutno doplnit do zákona taková ustanovení, která to umožní. Jejich \"aplikovatelnost\" musí být stejně jednoznačná jako zrušené ustanovení § 68 odst. 5 zákona o odpadech , které bylo účinné do 31. 12. 2002. AUTOR: Libor Pečenka ZDROJ: MODERNÍ OBEC


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Inisoft s.r.o.Asekol s.r.o.ELEKTROWIN a.s.EKOLAMP s.r.o.EKO-KOM a.s.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist