Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Lustrace pro ojetiny

13.11.2003  |  133× přečteno      vytisknout článek

Po vstupu do Evropské unie se české úřady budou moci ptát v Německu, zda dovezený ojetý vůz tam není oficiálně veden například jako sešrotovaný.

Za jakých podmínek se budou po vstupu do Evropské unie dovážet z ostatních členských zemí do ČR ojetá auta, dosud není zcela jasné. Firmy, které se tím zabývají, často předpokládají, že padnou všechny bariéry. To však není úplná pravda: Dovezená ojetá vozidla bude i nadále nutné přihlásit do provozu v ČR. Hladce to přitom půjde u automobilů těch typů, které prošly jednotnou schvalovací procedurou (tak zvanou evropskou či globální homologací), pokud na nich nebyly provedeny žádné konstrukční změny. Podle Svazu dovozců automobilů (SDA) získaly první automobily tuto homologaci v roce 1993 a od roku 1995 byla pro nové modely povinná. Pokud jde o ostatní automobily, jednotlivé členské státy Evropské unie mají různý přístup. Někde je možné přihlásit do provozu jakýkoli dovezený ojetý automobil, který splňuje o jeden stupeň nižší ekologické normy, než jsou v dané chvíli platné (tedy platí-li nyní pro nové vozy EURO 3, lze přihlásit i dovezený ojetý automobil splňující EURO 2). Tento princip odpovídá současným českým předpisům, které navíc požadují, aby osobní automobil nebyl starší osmi let. V jiných státech lze přihlásit všechna ojetá vozidla, pokud v dané zemi byla historicky typově schválena. Protože Česku by tak hrozil například příliv dvoudobých trabantů a wartburgů, SDA předpokládá, že u nás po drobných modifikacích nejspíš zůstane zachován dosavadní systém, tedy bude možné registrovat auta splňující o jeden stupeň měkčí normy, než které momentálně platí. Na Ministerstvu dopravy však uvažují i o jiném řešení: \"Domníváme se, že stávající kritérium stáří vozidla by mohlo být ponecháno, avšak bez současného požadavku na EURO 2,\" uvedlo na dotaz Ekonoma tiskové oddělení ministerstva. Dovoz \"šrotu\" bude navíc omezovat i zákon o odpadech. Import ojetých aut letos opět prudce roste. Za prvních devět měsíců jich přibylo skoro 90 tisíc, tedy téměř tolik, co za celý loňský rok. Podle dovozců nových aut bylo chybou, že agenda schvalování přešla na pověřené dopravní úřady (do roku 2002 se tím zabývala policie). Některé úřady prý schválí cokoli. Na českých silnicích se tak objevují i vozidla, která neodpovídají evropským předpisům, protože byla určena například pouze pro určité země v Americe či Asii. Některé firmy, které zásobují ojetinami české autobazary, možná s dovozem pospíchají i proto, že po vstupu do Evropské unie se české úřady budou moci vyptávat například v Německu a Rakousku, zda tam vůz nebyl oficiálně fyzicky zrušen, jakou částku si autobazar skutečně vyúčtoval za jeho prodej apod. To zatím nemohou. Takže dovážet ojetá auta bude po vstupu do EU na jednu stranu snazší než nyní, ale na druhou stranu by mělo být o něco obtížnější při tom podvádět. Dvacet let a dost, objevují se nyní obavy. Mezi majiteli starých aut se šušká, že EU chystá směrnici o povinném šrotování dvacet let starých vozů. Mezi českými vlastníky veteránů to vře nejvíc. Podle SDA jsou však tyto obavy v podstatě zbytečné. \"Pokud je nám známo, jde jen o to, že skutečně nebudete moci staré auto odkládat kamkoli. V EU zatím nikdo nezpochybnil zásadu, že dokud je vozidlo po technické stránce v pořádku, může je majitel provozovat. Snaha o vyřazení starých vozů byla jen ve Švýcarsku, a ani tam to neprošlo. Ale při odhlašování starého auta z provozu je buď budete muset opravdu odevzdat k fyzické likvidaci, nebo doložit, že je máte \"uskladněno\" mimo veřejné prostranství, třeba ve vlastní stodole, kde nijak neohrožuje životní prostředí,\" uvedli zástupci SDA. Nová osobní auta se letos v ČR prodávají nejlépe za posledních pět let, konstatuje tajemník SDA Pavel Tunkl. Za tři čtvrtletí bylo v ČR prodáno téměř 113 tisíc nových osobních aut, což představuje meziroční nárůst o 4,6 %. Za září činí růst dokonce 24 %, ovšem je třeba vzít v úvahu, že loni poznamenaly prodej povodně. Pokud by ale obnova vozového parku měla dosahovat běžné evropské úrovně, muselo by se v Česku prodávat zhruba dvojnásobné množství nových aut než dosud, tedy asi 300 tisíc. \"Průměrný věk osobního automobilu v ČR je asi 13,5 roku,\" upozornil ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Lze sice namítnout, že mnohá velmi stará vozidla ve skutečnosti téměř nejezdí, přesto je však na českých silnicích automobilů bez katalyzátorů dost, a to zvláště na venkově. Jedno patnáct let staré auto přitom za jízdy zatěžuje životní prostředí exhalacemi asi jako 15 v současné době vyráběných. Mnohé evropské státy, které byly v obdobné situaci, přistoupily v minulých letech k dočasnému daňovému zvýhodnění při koupi nového vozu, pokud majitel zároveň nechal sešrotovat starý. V ČR se podobný návrh objevil před minulými parlamentními volbami, ale po změně ministra dopravy z něj sešlo. \"Myslím si však, že k tomu stejně jednou dojde,\" uvedl Tunkl. Zatím je podle Tunkla automobil považován státními orgány za zbytečný luxus: Ministerstvo financí dokonce navrhovalo, aby si podnikatelé od 1. května 2004 nemohli odečítat DPH u spotřebovaných pohonných hmot a ani při zhodnocení vozu, tedy například při koupi zimních pneumatik. \"I běžný provoz podnikových aut by tak byl zatížen DPH,\" upozornil Tunkl. Tuto úpravu měl obsahovat nový zákon o dani z přidané hodnoty, který vláda chystá v souvislosti se vstupem do EU. Ministerstvo financí potvrdilo, že v původním návrhu takové ustanovení bylo. \"Jeho projednávání však bylo přerušeno a navrhuje se, aby byl zachován současný stav,\" prohlásil Marek Zeman z tiskového oddělení ministerstva. Záležitost podle něj zůstává otevřená a není možné dělat předčasné závěry. AUTOR: PETR KORBEL Osobní auta v ČR Stáří v letech Podíl v % 0-2 7,7 2-5 12,2 5-10 22,9 10-15 21,8 Nad 15 35,4 Pramen: Sdružení automobilového průmyslu Zdroj: EKONOM


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Inisoft s.r.o.EKOLAMP s.r.o.EKO-KOM a.s.Asekol s.r.o.ELEKTROWIN a.s.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist