Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jak nakládat s autovraky?

17.02.2004  |  128× přečteno      vytisknout článek

S odpadem a obaly bude muset Česko po vstupu do Evropské unie nakládat racionálněji, podle společných směrnic.

Tomu se novelizací zákonů o odpadech a také obalech přizpůsobuje i naše legislativa. Filozofie je jednoduchá: produkovat co nejméně odpadu a co nejvíce ho využívat. Na recyklaci by se měli finančně podílet především výrobci zboží i obalů. Návrh se zabývá i likvidací autovraků.

Problém odpadů, na kterých se velkou měrou podílejí také obaly, trápí celou Evropu. Svými předpisy se snaží Unie i Česká republika, která postupně slaďuje českou legislativu s evropskou, předcházet nadbytečné výrobě odpadů, ať z obalů nebo z vyřazovaných předmětů.

V novele zákona o odpadech je proto významná novinka - pasáž věnovaná nakládání s autovraky. Návrh se snaží regulovat už dovoz použitých vozů, které jsou vesměs značně poškozené a mnohé představují podle definice doslova odpad. Dovozci totiž často taková auta přivážejí údajně k opravě, ale ve skutečnosti je rozebírají na náhradní díly, a zbylé nepoužitelné části končí na skládkách. V lepším případě na skládkách legálních, ale někdy i na tzv. divokých. Kromě toho má novela uzákonit šetrné nakládání s autovraky ve sběrnách i zpracovatelských zařízeních. Každý, kdo se bude chtít zbavit starého vozu, bude povinen ho předat pouze ke sběru, výkupu, zpracování, a to tomu, kdo se odstraňováním autovraků zabývá. Do té doby může být auto odstaveno tak, aby neohrožovalo životní prostředí ani bezpečnost.

Jestliže majitel vozidlo nechá jinde, obecní úřad auto na náklady vlastníka umístí na vybrané parkoviště, ale jen na dva měsíce. Pokud si ho majitel nevyzvedne, sama obec s ním naloží jako s autovrakem, zařídí jeho likvidaci na náklady posledního vlastníka.

Novela zákona o odpadech sleduje cíl, aby nejpozději od ledna 2006 byly vybrané autovraky recyklovány z 85 procent, a nejpozději do 1. ledna 2015 z 95 %.

Každý výrobce a akreditovaný dovozce bude povinen odebírat vybraná vozidla vlastní značky poprvé uvedená na trh v Česku po 1. červenci 2002 a od roku 2007 i vozidla uvedená na trh před tímto datem.

Za dovoz nových i použitých vozů se bude platit podle návrhu 2500 Kč a poplatek půjde do Státního fondu životního prostředí ČR. Peníze se využijí na podporu sběru, zpracování, využití a odstranění autovraků.

Zdroj: Technik


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKOLAMP s.r.o.Inisoft s.r.o.Asekol s.r.o.EKO-KOM a.s.ELEKTROWIN a.s.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist