Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Likvidace autovraků zatím nic nevynáší

22.06.2004  |  zdroj: Podniky a trhy  |  141× přečteno      vytisknout článek

Příprava systému ekologické likvidace autovraků, který má od roku 2007 v České republice ročně vynášet kolem miliardy korun, zúčastněné firmy zatím zklamala.

\"Do zařízení na ekologickou likvidace autovraků jsme před šesti lety investovali 70 miliónů korun, dosud se nám ani koruna nevrátila,\" postěžoval si jako jeden z mnoha šéf střediska Recyklace ŽDB Bohumín Jindřich Vavrla. Středisko, které je schopné likvidovat kolem dvou tisíc autovraků měsíčně, získalo během letošního května pouhé dva vozy.
\"V Moravskoslezském kraji jsme dosud udělili povolení k ekologické likvidaci autovraků pěti firmám,\" říká Iveta Rotterová z odboru životního prostředí Krajského úřadu v Ostravě. \"Nyní vedeme správní řízení se šesti dalšími, někteří zájemci si ale podobný záměr rozmysleli poté, když zjistili, kolik peněz by museli vynaložit, aby splnili zákonné předpoklady. Bohužel se leckde s autovraky pracuje ve zcela nevyhovujících provozních zařízeních,\" dodala.
Náklady spojené s technickým vybavením středisek likvidace vyřazených automobilů mají být dotovány také prostřednictvím účelového fondu Ministerstva životního prostředí, na kterém budou soustřeďovány platby za dovoz ojetin ze zahraničí. Sazba je stanovena na pět tisíc korun za auto, které nesplňuje emisní normu Euro 3.
Nic z toho však zatím nefunguje. Státní fond životního prostředí sice má již dnes vypracovány tabulky, kolik a kdo jakých peněz na dotacích může dostat, skutečné peníze však nemá.
Systém ekologické likvidace autovraků, který podle směrnic Evropské unie společně připravují Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo dopravy, zatím totiž nevyřešil způsob, jak přinutit majitele starých aut, aby svá vozidla předávali k likvidaci.
Pro Čechy je stále snazší odjet s vozem na autovrakoviště, které zaplatí tisíc až pět tisíc korun za to, že se majitel auta zbaví. Pokud by majitel odevzdal svůj vůz do demontážního střediska, nedostane nic než úřední potvrzení o ekologické likvidaci.
Zavedení nového systému má napomoci redukce dosavadních autovrakovišť, k jejichž provozování podnikatelé nepotřebují žádnou licenci.
Do roku 2007 se má v Česku vytvořit prostředí, v němž přežije jen 30 až 60 ze současných firem, a to jako takzvaná autorizovaná autovrakoviště, která splňují požadavky certifikace. Tyto požadavky se nyní sestavují na Ministerstvu životního prostředí a pro autovrakoviště budou znamenat miliónové investice. Systém má být schopen ekologicky likvidovat více než 300 tisíc vozidel ročně. Nyní se jich vyřazuje 140 tisíc.
\"Objektivně půjde o dobrý byznys, dá se na tom slušně vydělat. Existuje ale spousta rizik,\" řekl předseda představenstva společnosti Škoda Auto Vratislav Kulhánek. Rizikem jsou podle něho díly pro náhradní použití, které se získají při demontáži auta. Jen odborník totiž pozná, zda opotřebený díl není nebezpečný. Proto by měla auta likvidovat jen odborná firma.
Po vzoru Německa, kde se ročně vyřazuje 2,5 miliónu vozidel, by mělo v Česku vzniknout asi 220 sběrných míst, z nichž by autovraky odebíralo asi dvacet likvidačních firem. Každá má se šedesáti pracovníky likvidovat kolem deseti tisíc vozidel ročně.
\"Vzniká nové odvětví zpracovatelského průmyslu, ale představy jsou nejasné. Majitelé aut předpokládají, že z auta sami prodají co nejvíce příslušenství, třeba i hliníkový motor. Likvidace se ale vyplatí jen tehdy, když do sběrného místa přijde vozidlo kompletní,\" uvedl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Asekol s.r.o.EKOLAMP s.r.o.EKO-KOM a.s.ELEKTROWIN a.s.Inisoft s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist