Čeští vědci přišli na novou metodu likvidace yperitu

08.07.2005  |  129× přečteno      vytisknout článek

Čeští vědci přišli na novou metodu likvidace yperitu

Brněnští vědci z Loschmidtových laboratoří a Vojenského technického ústavu ochrany objevili několik enzymů, které dokáží yperit rychle zneškodnit.

Jak na těle člověka, tak v přírodě. Jeden z enzymů pochází z bakterie tuberkulózy a zničí molekulu yperitu tak, že z ní odštěpí chlór. Dosud používané způsoby likvidace a odmořování zasažených oblastí byly velmi zdlouhavé.

"Enzymy vyizolované z buněk baktérií při kontaktu s yperitem způsobí jeho inaktivaci rozštěpením na dva neškodné produkty," popsal stručně v rozhovoru podstatu objevu Damborský.

Jak dodal, jeho vědecký tým preferuje uplatnění patentu v České republice. Pokud se však nenajde tuzemský zájemce, obrátí se podle něj vědci i na zahraniční investory. "Budeme velmi rádi, pokud se naše metoda dostane do praxe," řekl Damborský s tím, že další vývoj technologie může trvat ještě dalších několik let.

Ta by se měla v budoucnu používat kromě bojišť i při likvidaci starých zásob chemických zbraní.

Na revoluční způsob likvidace yperitu čeká řada vyspělých zemí včetně Spojených států či Ruska. Dosud mají totiž obrovské zásoby této bojové chemické látky.

Na likvidaci čekají též zásoby německých chemických zbraní, které byly po skončení druhé světové války narychlo uloženy na dno Baltského moře a dodnes představují velké riziko. Podle odhadů jde o desítky až stovky tisíc tun nebezpečných látek.

ZDROJ: inc, natoaktual.cz, iDnes.cz