Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Problémy s recyklací starých pneumatik

03.03.2006  |  zdroj: Odpady  |  147× přečteno      vytisknout článek

Jediným řešením, jež je současně ekonomické i ekologické, je recyklace. O její současnosti ve světě i u nás jsme hovořili s předsedou Českého průmyslového sdružení pro recyklaci pneumatik (ČPSRP) RNDr. Ladislavem Blažkem, CSc.

Jak se začalo s recyklací v Evropě?

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let hledali Švédové, pověstní svým šetrným vztahem k životnímu prostředí, způsob, jak se legálně zbavit pneumatik. Napadlo je, že by bylo nejlépe je nějak ukládat do silnic. Byla tím pověřena stavební firma NCC, jedna z největších ve svém odvětví. Koncem roku 1978 vytvořili metodu, jež dostala název Rubit®, byla patentována a později v roce 1983 ještě vylepšena. Ve spolupráci s německou firmou Thyssen (dnes ThyssenKrupp) začal vývoj strojů pro drcení pneumatik, a posléze i jiných strojů na zpracování odpadu. Současně běžel podobný program v USA - dnes se tam recyklací pneumatik a následným využitím granulátu zabývá na 40 000 firem. V Evropě se však tento program rozjel jen ve Skandinávii.

A recyklace v České republice?

Dá se říci, že u nás recyklace nikoho vážně nezajímá. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) nás (Sdružení) požádalo o materiál, který by sumarizoval problém a obsahoval i návrhy řešení. Vznikl tak Realizační program pro pneumatiky, ale závěr zatím není žádný. Základní rozpor mezi námi a ministerstvem panuje již v množství opotřebených pneumatik, které vznikne za rok. My jsme došli k minimálnímu číslu 100 000 tun ročně (na základě počtu registrovaných vozidel a výměně pneumatik včetně nákladních po pěti letech) a ministerstvo asi před dvěma roky k hodnotě 29 000 tun. Podle tabulek evropských států srovnatelné velikosti však máme pravdu my.

U nás byla postupně vybudována čtyři zařízení na recyklaci pneumatik. Dvě kryogenní (kde se destrukce děje za nízkých teplot) - jedno v Králíkách u Nového Bydžova a jedno v Novém Strašecí. V dalších dvou centrech (v Sokolově a Uherském Brodě) se provádí mechanické zpracování. Tato zařízení by v podstatě pokrývala likvidaci pneumatik v množství asi 70 000 tun ročně. Jenže kam potom s granulátem? Projekty, na jejichž základě se u nás stavěla tato zařízení, byly neuvěřitelné: předpokládaly například ročně výstavbu šesti takových stadionů, jako je Strahov. Licence na Rubit® v té době (1994/5) u nás ještě nebyla. Banky přesto tato zařízení financovaly. A dopadlo to tak, že jedno z těchto zařízení - v Novém Strašecí za 220 milionů - bylo ve zkušebním provozu tři měsíce a poté zcela nové prodáno do Kanady, kde dokonale funguje dál.

Proč se provoz nerozjel?

Protože Němci jako zprostředkovatelé nákupu recyklačních zařízení původně slibovali odběr tuny granulátu za 720 marek, a když bylo zařízení hotové, tak to bylo jen 150 marek. Dluhy pak byly nesplatitelné. Dnes z těch původních zařízení fakticky funguje jen jedno, to v Uherském Brodě.

Granulát zatím nachází uplatnění jen omezeně. Rozhodující je využití do silnic - a to zatím chybí. Nyní ovšem přišla EU s programem, podle něhož se dá postavit obalovna, na niž dostane obec, město nebo oblast dotaci až do výše asi 85 procent nákladů. Podmínkou je, že ta obalovna bude využívat odpady - tedy staré pneumatiky. Rubit® byl u nás zařazen mezi modifikované asfalty a jeho cena se pohybuje od 3500 do 7000 korun za metr čtvereční. U obalovny, která by byla vybudována v rámci programu EU "Infrastruktura", by cena včetně položení byla zhruba poloviční, na úrovni 2100 korun.

Jan Horák
Club 91


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKOLAMP s.r.o.ELEKTROWIN a.s.Asekol s.r.o.Inisoft s.r.o.EKO-KOM a.s.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist