Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Importovaný dým

13.03.2006  |  zdroj: EKONOM  |  130× přečteno      vytisknout článek

Importovaný dým Vozit plastový odpad do pražské spalovny až z Düsseldorfu je jako nosit dříví do lesa.

Jen slova chvály má pro způsob, jímž se v německém Düsseldorfu a okolí třídí komunální odpad od obyvatelstva, obchodní ředitel Pražských služeb Tomáš Kolinger. Zvláště ho zaujalo, jak se tam nakládá s obsahem žlutých kontejnerů, kam lidé odhazují použité plastové obaly. Na studijní cestu do Německa se Kolinger vypravil nikoli kvůli inspiraci, jak zlepšit systém sběru v hlavním městě ČR, ale proto, aby se tam poohlédl po perspektivním palivu pro spalovnu odpadů v Praze-Malešicích.

"Jde o zbytky tvrzených plastů, které nelze použít k recyklaci. Vše je slisováno do úhledných balíků," přibližuje Kolinger, jak by vypadal materiál pro pálení v kotlích. Obchodní ředitel Pražských služeb, kam patří i malešická spalovna, říká, že o dovoz německých plastů firma řádně požádala Ministerstvo životního prostředí. Na odboru životního prostředí pražského magistrátu leží podle Kolingera i žádost o spalovací zkoušku.

REZERVOVANĚ SE STAVÍ k této záležitosti ředitel magistrátního odboru životního prostředí Jan Winkler. Ekonomu sice potvrdil, že se žádostí Pražských služeb zabývali, ale jak říká, sám dal podnět k tomu, aby bylo řízení přerušeno. "Vedlo nás k tomu mnoho různých důvodů. Nedostatků v žádosti bylo víc, chyběly tam podstatné věci pro to, abychom s firmou vůbec mohli řízení zahájit," uvedl bez bližších podrobností Winkler.

Předepsaný formulář, který se v podobném případě vyplňuje, obvykle sestává z 50 až 70 stránek. Bez zákonem předepsané spalovací zkoušky nemůže Ministerstvo životního prostředí případný dovoz odpadů schválit.

V mimopražských regionech schvalují spalovací zkoušky krajské úřady, v hlavním městě je to magistrát.

VOZIT DO SPALOVNY v Praze komunální odpad až z Německa je stejně absurdní, jako nosit dříví do lesa. Z údajů pražské ročenky životního prostředí totiž vyplývá, že hlavní město vyprodukuje komunálního odpadu takřka třikrát víc, než ho spalovna zlikviduje. Tomáš Kolinger připouští, že odpadů má Praha dost, jenže trh s nimi je mezi firmami rozdělen tak, že o ně má spalovna nouzi. V Malešicích se likviduje pouze obsah popelnic, které vyvážejí Pražské služby.

Většina odpadu v Praze tak končí na skládkách. Ty patří soukromým firmám, které také mají své popelnice i vlastní popelářská auta. Poplatky za skládkování jsou nižší, než kdyby odpadky skončily v plamenech. Město samo už žádnou skládku neprovozuje, poslední byla v Chabrech, a tu již uzavřelo. Kolinger říká, že nemůže nikomu nařídit, jaké odpadové firmě i způsobu likvidace odpadu dát přednost. Je to trh.

Z hořícího odpadu spalovna vyrábí teplo. Příští rok hodlá navíc zprovoznit kogenerační jednotku k získávání elektrické energie, takže potřebuje další palivo. Alternativní zdroj nové energie - odpad - chce přitom vozit po železnici.

V NĚMECKU JSOU SKLÁDKY od letošního roku zakázány. V Česku zatím tak daleko nejsme. Přesto i u nás existují účinné páky, jak zabránit dýmu ze zahraničního odpadu. Magistrát má právo zakázat další rozvoj skládek, když po naplnění jejich současné kapacity nepovolí další zábor pozemků pro jejich rozšíření. Znamenalo by to včas udělat změny v územním plánu a bedlivě sledovat každou žádost o stavební povolení. Vstoupit do podnikatelského prostoru mezi skládky a spalovny může i Ministerstvo životního prostředí, a to vhodně nastavenými poplatky, které skládkování odpadu znevýhodní.

Dá se očekávat, že po zjištění, jak mnoho kamionů s německým odpadem přejelo české hranice a vyklopilo svůj obsah někde na soukromém pozemku či ve starém průmyslovém objektu, se zpřísní nejen kontroly na hranicích, ale i pozornost úředníků.

Podle zjištění České inspekce životního prostředí bylo v uplynulých měsících z Německa do ČR ilegálně vyvezeno nejméně 15 tisíc tun odpadu. Tam, kde se dá zjistit jeho původce, bude ve spolupráci s německým ministerstvem životního prostředí vrácen do Německa. Dovoz odpadů do spaloven je samozřejmě jinou kauzou, nejde o nelegální dovoz, pokud ho úředníci povolí.

Německá strana však tvrdí, že poptávka po legálním dovozu odpadu pro účely spalování přispěla i k tomu ilegálnímu.

AUTOR: Alice Olbrichová


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKO-KOM a.s.ELEKTROWIN a.s.EKOLAMP s.r.o.Inisoft s.r.o.Asekol s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist