Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Financování historického elektroodpadu z domácností

11.04.2006  |  zdroj: MŽP  |  129× přečteno      vytisknout článek

Ministerstvo životního prostředí rozhodlo o způsobu, jak zajistit financování historického elektrozařízení pocházejícího z domácností pro jednotlivé skupiny.

Provozovatelé kolektivních systémů byli ve správních řízeních určeni pro zajištění financování nakládání s historickými elektrozařízeními z domácností na základě formálního a věcného obsahu podaných návrhů a podílu na trhu [3].

Při rozhodování o zápisu jednotlivých výrobců do Seznamu výrobců elektrozařízení včetně posouzení způsobu zajištění financování nakládání s historickým elektrozařízením pocházejícím z domácností MŽP postupuje podle zákona o odpadech [4] a příslušné vyhlášky .

Povinnost přispívat na financování nakládání s historickými elektrozařízeními z domácností je zákonem o odpadech stanovena výrobcům elektrozařízení, nikoliv provozovateli kolektivního systému [5]. Zákon o odpadech ani vyhláška neupravuje spolupráci provozovatelů kolektivních systémů. Ministerstvo tuto spolupráci vítá, protože umožní rychlejší vytvoření dostatečného počtu míst zpětného odběru použitých elektrozařízení z domácností, což je nezbytný předpoklad pro zajištění dostupného a bezplatného zpětného odběru použitých elektrozařízení z domácností na území celé České republiky. Tento společný postup již deklarovaly společnosti ASEKOL s.r.o., EKOLAMP s.r.o. a ELEKTROWIN a.s.

Pro zajištění povinností, které pro Českou republiku vyplývají z členství v EU a pro oblast nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady [6], je nezbytná spolupráce mnoha zainteresovaných stran. Proto vznikla pracovní skupina, která se problematikou zabývá [7]. Její další schůzka je plánována na začátek dubna 2006.

Poznámky :

[1] Ministerstvo životního prostředí jako správní orgán ve věcech posouzení návrhů na zápis do Seznamu výrobců elektrozařízení podle § 37i odst. 2 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů rozhodlo v souladu s § 37 h odst. 1 a § 37n odst. 3 zákona o odpadech ve spojení s § 5 odst. 1, 2, 3, 6, 7, 8, 9, s § 13 a § 16 odst. 3 vyhlášky č. 352/2005 Sb., o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady.

[2]Skupina 1. Velké domácí spotřebiče – zajišťuje kolektivní systém ELEKTROWIN a.s.,
      rozhodnutí nabylo právní moci dne 5. prosince 2005;
Skupina 2. Malé domácí spotřebiče – zajišťuje kolektivní systém ELEKTROWIN a.s.,
      rozhodnutí nabylo právní moci dne 5. prosince 2005;
Skupina 3. Zařízení informačních technologií a telekomunikačních elektrozařízení
          zajišťuje kolektivní systém ASEKOL s.r.o.,
          rozhodnutí nabylo právní moci dne 22. prosince 2005;
Skupina 4. Spotřebitelská zařízení - zajišťuje kolektivní systém ASEKOL s.r.o.,
      rozhodnutí nabylo právní moci dne 22. prosince 2005;
Skupina 5. Osvětlovací zařízení - zajišťuje kolektivní systém EKOLAMP s.r.o. ,
      rozhodnutí nabylo právní moci dne 13. prosince 2005;
Skupina 6. Elektrické a elektronické nástroje – zajišťuje kolektivní systém
      ELEKTROWIN a.s.,
      rozhodnutí nabylo právní moci dne 5. prosince 2005;
Skupina 7. Hračky, vybavení pro volný čas a sporty - zajišťuje kolektivní systém
      ASEKOL s.r.o.,
      rozhodnutí nabylo právní moci dne 22. prosince 2005;
Skupina 8. Lékařské přístroje (s výjimkou všech implantovaných a infikovaných výrobků)
          zajišťuje kolektivní systém REMA 1000IK, a.s.,
          rozhodnutí bylo vydáno dne 19. ledna 2006, ale nenabylo ještě právní moci;
Skupina 9. Přístroje pro monitorování a kontrolu - zajišťuje kolektivní systém
      RETELA s.r.o.,
      rozhodnutí nabylo právní moci dne 16. ledna 2006.

[3] Formální obsah podaných návrhů
Formálně byly návrhy shledány bez vad, pokud byly správně vyplněny všechny formuláře doloženy všechny požadované dokumenty o způsobu plnění všech jednotlivých povinností stanovených výrobcům elektrozařízení v osmém dílu zákona o odpadech.
Věcný obsah
Po věcné stránce musely všechny posuzované návrhy zajišťovat finanční stabilitu systémového řešení i společnosti samotné a funkčnosti a hodnověrnosti plnění povinností systémem.
· Návrhy smluv jednotlivých provozovatelů kolektivních systémů s výrobci elektrozařízení musely zajistit všem výrobcům zapojeným v kolektivním systému stejné podmínky, možnost provádět u nich kontrolní audit, povinnost výrobců sdělovat data o množství elektrozařízení uvedených na trh, ochranu údajů předaných jednotlivými výrobci provozovateli kolektivního systému, definování a popis funkčnosti kolektivního systému.
· V oblasti financování byl posuzován systém z pohledu účetní a daňové problematiky.
· Pro zajištění financování nakládání s historickými elektrozařízeními pocházejícími z domácností byly požadovány k posouzení údaje o:
- posouzení mechanismů (záruk) na zajištění odebrání veškerého historického elektrozařízení ve skupině;
- posouzení kontroly zapojení všech výrobců do financování nakládání s historickým elektrozařízením v rámci skupiny;
- způsob stanovení příspěvků na historické elektrozařízení.
· Množství míst zpětného odběru (dostatečná četnost), případně, kdy se předpokládá jeho dosažení.
· Zajištění sítě zpracovatelů, tak aby bylo dosaženo míry využití, tedy informace o způsobu a podmínkách výběru zpracovatelů, sledování a akceptace vývoje technologií.
· Zajištění informovanosti spotřebitelů a zpracovatelů.
Podíl na trhu – jako parametr stanovený v § 37n odst. 3 zákona o odpadech a v § 5 odst. 9 vyhlášky, který určuje výši příspěvku jednotlivých výrobců elektrozařízení určených pro domácnost na zajištění sběru, zpracování, využití a odstranění historického elektrozařízení pocházejícího z domácností, byl ministerstvem vypočten z předložených údajů o množství elektrozařízení určeného pro domácnost, které v roce 2004 uvedli na trh v České republice výrobci elektrozařízení, kteří splnili svoji povinnost podat návrh na zápis v zákonném termínu tj. do 12. října 2005.

[4] Zajištění financování nakládání s historickým elektrozařízením (pocházejícím z domácností) je stanovena v § 37n odst. 3 zákona o odpadech takto : „ Bylo-li elektrozařízení uvedeno na trh do 13. srpna 2005, jsou k zajištění zpětného odběru, zpracování, využití a odstranění elektrozařízení pocházejícího z domácností, které bylo zpatně odebráno podle § 37k a 38, výrobci povinni vytvořit systém, do kterého v odpovídajícím rozsahu, zejména podle podílu na trhu, přispívají všechny osoby, které jsou podnikatelsky činné v okamžiku vzniku příslušných nákladů.“ Existence více kolektivních systémů pro financování nakládání s historickými elektrozařízeními z domácností v rámci jedné skupiny elektrozařízení nemá v dílu osmém zákona o odpadech žádnou legislativní oporu.

[5] Pokud provozovatel kolektivního systému jako právnická osoba, na kterou výrobci elektrozařízení přenesli svoje povinnosti v oblasti nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady, nezajišťuje plnění těchto povinností v souladu s platnou legislativou, odpovědnost za plnění uvedených povinností včetně povinnosti přispívat na financování nakládání s historickými elektrozařízeními (z domácností) zůstává na výrobci elektrozařízení.

[6] stanovenými zejména směrnicemi 2002/95/ES, o omezení některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních a 2002/96/ES, o odpadních elektrických a elektronických zařízeních.

[7] jejími členy jsou zástupci Ministerstva životního prostředí, Ministerstva financí, Svazu obchodu a cestovního ruchu, Svazu průmyslu a dopravy a Svazu českých a moravských výrobních družstev.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Asekol s.r.o.EKOLAMP s.r.o.EKO-KOM a.s.ELEKTROWIN a.s.Inisoft s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist