Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Projekt Odpad – dopad

28.05.2006  |  128× přečteno      vytisknout článek

Již několik let se na naší škole konají minimálně dva celoškolní projekty ročně...

Na podzim proběhl projekt Toulky Českou republikou. Pro druhý celoškolní projekt vybrali učitelé ekologický projekt ODPAD – DOPAD.
 

 

Děti z 1. stupně zhotovují v rámci tříd různé výrobky z papíru, plastu, PET lahví a dalších recyklovatelných materiálů. Žáci 2. stupně se mohli rozhodnout mezi 15 dílnami z námětů společnosti Egredior, která v rámci získaného grantu tento projekt rozeslala na pražské školy. Tentokrát na 2. stupni dělala každá skupina něco úplně jiného. Na vystoupení před celou školou se připravovaly dvě skupiny – jedna pod vedením učitelky výtvarné výchovy Mirky Čejkové nejprve zhotovovala z odpadového materiálu modely a pak nacvičila módní přehlídku RECYKLOSHOW. Učitel hudební výchovy Martin Grobár zase se svou skupinou vyrobil z vyhozených krabic, lahví, igelitu a novin hudební nástroje a pak už se mohl HOMELESS BAND připravovat na své vystoupení.

 

Poprvé v projektu měli žáci možnost si vyzkoušet roli učitele. V dílně Emanuela Pavlíka žáci nejprve sestavili dotazník, jímž zjišťovali znalosti o odpadu u mladších spolužáků, společně si připravili osnovu vyučovací hodiny a pak si v průběhu týdne ve dvojicích vyzkoušeli roli učitelů v různých třídách na 1. stupni.

 

Výrobky na závěrečnou výstavu se vyráběly ve čtyřech dílnách – v ateliéru renovace, ve kterém žáci pod vedením učitelky dílen Elišky Jarkovské renovovali staré přinesené židle, lampičky a stoličky. V dílně u pana školníka Niederleho se zase vyráběly odpadkové koše podle vlastního originálního technického řešení a designu (dvě děvčata vyrobila koš slepením krabiček od nápojů, chlapci vyráběli koše většinou ze dřeva). Velký zájem byl o dílnu Jindřišky Bouzkové, ve které se vymýšlely a pak zhotovovaly recyklo-artefakty z odpadového materiálu. Na závěrečné výstavě jsme mohli vidět nejen mozaiku z víček od PET lahví, ale i různé závěsné ozdoby a taky sochu v nadživotní velikosti.

 

V dílně Taška pro školu se žáci snažili navrhnout nejvhodnější reklamní dárkový předmět pro naši školu – tašku. K velkému překvapení vedoucí dílny Juliány Brodské se žáci rozhodli kromě obligátních tašek z papíru ušít i textilní tašky, vlastnoručně utkat malou taštičku na mobil, upéct tvarohové taštičky a dva žáci dokonce zdobili střešní tašky.

 

V dílně tvůrčího psaní se žáci pod vedením češtinářky Olgy Jarčíkové učili, jak napsat vtipnou a originální povídku nebo básničku, která využívá různých, zdánlivě nepotřebných předmětů. Skupina Lenky Kodejšové zjišťovala názory nakupujících lidí v Delvitě na třídění odpadu, žáci pod vedením Pavla Trčky nejprve zjišťovali množství různých druhů odpadu, které vyprodukuje jejich domácnost během jednoho týdne a z těchto údajů se učili dělat na PC různé grafy. Skupina matikářky Petry Mihulové řešila jednoduché a aktuální výpočty objemu vyprodukovaných odpadů, stahovala z internetu potřebné údaje a připravovala pro ostatní test. Podle ankety žáky z této skupiny nejvíce bavilo vážení a určování objemu pomocí vody v akváriu. Učitelka přírodopisu Marie Petrásková zase připravila pro svou skupinu úkoly, které se týkaly různých způsobů likvidace odpadu. Kolik odpadu vyprodukuje naše škola, zase zkoumali a analyzovali žáci ve skupině Jany Svobodové. V chemické laboratoři pod vedením Blanky Táboříkové žáci zkoumali složení jednotlivých obalů a snažili se navrhnout možnost likvidace či recyklace určitého druhu odpadu. Ve skupině angličtináře Petra Svobody měli žáci původně nakreslit komiks, který by netradičně a vtipně pojednal o tématu odpadu. Po úvodní schůzce se však rozhodli místo kresby využít digitální fotografie, napsali scénář, rozdělili si role, nafotili příběh, fotky zpracovali na počítači, postavám přidali bubliny a výsledný komiks vyrobili ve dvou verzích – české a anglické.

 

Při tomto projektu se nám velmi osvědčily dvě novinky:

 

1) Na celé závěrečné dopoledne jsme zpřístupnili počítačovou učebnu, a tak měli žáci ze všech skupin možnost si stáhnout z internetu potřebné údaje, vytisknout grafy, napsat příspěvky do sborníku i připravit prezentaci své skupiny.

 

2) Místo určování a odměňování vítězné skupiny (vzhledem k tomu, že každá skupina dělala něco úplně jiného, to ani dost dobře nešlo) tentokrát vedoucí skupin vybrali 1 až 3 žáky, kteří se nejvíce podíleli na práci skupiny. Tito žáci dostali diplom, oceňující jejich skvělou práci při projektu, a mohli si vybrat odměnu s logem školy – červené nebo zelené tričko, čepici – basebalku či klíčenku.

 

V závěrečné anketě většina učitelů oceňovala zajímavost, užitečnost a aktuálnost projektu, téměř polovině žáků ale tento projekt připadal nudný a chtěli, abychom příště zvolili zajímavější téma. Přesto téměř všichni žáci napsali, že se něco naučili – šít na stroji, dělat anketu, učit mladší děti, předvádět modely, psát básničky, pracovat s počítačem, opravovat starý nábytek, chemické pokusy, tvořit grafy, prostě podle toho, kterou skupinu si vybrali. Ve všech skupinách však ocenili možnost spolupracovat se žáky i z jiných tříd.

 

Vyvrcholení projektu nás čekalo v dubnu, před třídními schůzkami měli rodiče možnost shlédnout výstavu výrobků a plakátů, promítala se obě vystoupení (módní přehlídka a orchestr) a pro zájemce byl připraven i sborník s pracemi žáků.

 

Z ankety, kterou psali na závěr všichni žáci, vyplynulo, že nejvíce se dětem líbilo vyrábění plakátu, vystoupení skupin v aule, samotná výstava, nácvik vystoupení a hlavně možnost spolupracovat se žáky z jiných tříd. Potěšilo nás, že jen 9 dětí z celého 2. stupně napsalo, že nejvíce ocenily, že se nemusely učit.

 

A proč vlastně projekty děláme? Jednak chceme upevnit vztahy mezi žáky – tím, že pokaždé vznikají zcela nové skupiny, mají děti možnost si najít nové kamarády i mimo rámec třídy. Neméně důležité je i vlastní objevování cesty ke znalostem a možnost veřejné prezentace.

 

 

Maja Bihelerová, ředitelka ZŠ a MŠ Benita Juáreze, Praha 6
http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKO-KOM a.s.Inisoft s.r.o.Asekol s.r.o.ELEKTROWIN a.s.EKOLAMP s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist