Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jak recyklovat silnice

20.10.2006  |  zdroj: STAVITEL  |  136× přečteno      vytisknout článek

Jak recyklovat silnice Díky unikátní technologii recyklace asfaltu za studena na místě se uspoří velká část nákladů na práci a dopravu materiálu, výrazně se zkrátí doba uzavírek a současně s tím se sníží i zátěž pro životní prostředí. Technologie pochází z USA a začíná se prosazovat i v Evropě. V České republice ji zavádí společnost Skanska DS. Za den je možné tímto novým způsobem zrecyklovat až 1,5 kilometru silnice o šířce až 3,5 metru.

Jedno z prvních praktických využití předvedli silničáři ve Slušovicích, kde během dvou dnů vyměnili povrch čtyřproudé silnice v délce 800 metrů.

Soupravu strojů pro recyklaci asfaltu za studena tvoří silniční fréza, stroj CRMX2, sběrač směsi, finišer, popř. grader a těžké hutnicí válce. Součástí jsou také zásobníkové cisterny na přísady. Motorem sestavy je silniční fréza o výkonu 950 koňských sil, která celou sestavu táhne a umožňuje frézování do hloubky až 350 mm. Šířku frézovaného pásu lze nastavit na 2,5 nebo 3,8 m.

Srdcem recyklačního vlaku je stroj CRMX2, který vyrábí homogenní asfaltovou směs. Velikost zrn je přitom omezená, rovnoměrnou křivku zrnitosti recyklovaného kameniva zajišťují sítový třídič, rotační drtič a dvouhřídelový lopatkový mísič. Průměrný výkon stroje je 400 t/hod. Dávkování pojiv řídí počítačová jednotka, která vše vyhodnocuje na základě vstupních údajů a pásové váhy. Přísady jsou do směsi dodávány přes frézu v podobě suspenze nebo formou přímého dávkování suché směsi.

V případě použití cementového mléka je jeho výroba zajištěna v betonárnách v blízkosti stavby a dopravu zabezpečují cisterny s nuceným mícháním. Ze zásobníku stroje CRMX2 směs putuje do mísiče, odkud vypadává v podélné hrázce na zem, sběrač ji podá do násypky finišeru a ten ji pak ve správném sklonu položí ke zhutnění pomocí těžkých vibračních hutnicích válců. Povrch recyklované vrstvy se uzavře dvouvrstvým nátěrem s podrcením, popř. mikrokobercem, nebo se překryje hutněnými asfaltovými vrstvami.

Autorem a konstruktérem stroje CRMX2 je John Nesbitt, stroj byl vyroben ve společnosti NESBITT Contracting co. v Arizoně v USA. Výrobcem sběrače je firma Carlson z USA, frézu vyrábí ROADTEC, Česká republika, cisterna je produktem švédské společnosti MILCOM servis, a.s., výrobcem vozidel je VOLVO. Vlastníkem všech uvedených zařízení je společnost Skanska.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ELEKTROWIN a.s.EKO-KOM a.s.EKOLAMP s.r.o.Inisoft s.r.o.Asekol s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist