Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Indie a Bangladéš - šrotiště lodí světa

26.04.2007  |  273× přečteno      vytisknout článek

Indie a Bangladéš - šrotiště lodí světa  

Ze 45 tisíc lodí, které brázdí světové oceány, je každý rok staženo z provozu přibližně 700 lodí, které odplouvají na svoji poslední plavbu. Kam vlastně? Co se se starými loděmi děje? Málokdo ví, že lodě, které obsahují vysoce toxické materiály, jsou rozebírány nádeníky v zemích třetího světa, kteří svou práci dělají bez jakýchkoliv ochranných pomůcek.

Na konci své životní pouti je každá loď prodána do šrotu, tak aby hodnotná ocel – jež činí přibližně 95 procent hmotnosti lodě – mohla být znovu využita.

Ještě na začátku 70 let byla činnost zvaná „shipbraking“, neboli rozebírání (šrotování) lodí, vysoce mechanizovaným procesem, který se uskutečňoval v loděnicích ve Velké Británii, na Taiwanu, v Mexiku, Španělsku a Brazílii. Avšak jak se ve vyspělých zemích zvyšovaly environmentální standardy, zdravotní a bezpečnostní požadavky, rozebírání lodí bylo přesunuto do nejchudších asijských zemí.

Aby maximalizovaly svůj zisk, posílají dnes rejdařské společnosti své lodě „umřít“ do šrotovacích doků v Indii, Číně, Pákistánu, Bangladéše, Filipín a Vietnamu, kde jsou zdravotní a bezpečnostní standardy ignorovány, protože je zde zoufalá nouze o práci. Odhaduje se, že 100 000 lidí dnes živoří v ubohých podmínkách a živí se vysoce nebezpečným rozebíráním lodí.

Do roku 1993 byla polovina všech oceánských lodí šrotována v Číně. Na konci 90. let je už většina (70 procent) šrotována v Indii a dále např. v Bangladéši.

Všechny staré lodě obsahují rizikové látky, jako například azbest, barvy obsahující olovo, těžké kovy a PCB. Jestliže jsou lodě manuálně rozebírány, je pro dělníky prakticky nemožné vyhnout se kontaktu s toxickými látkami. Většina lodí, které jsou nyní rozebírány, byla postavena v 70. letech, ještě před tím, než bylo používání nebezpečných toxických látek zakázáno. Tehdy byla běžně používána obrovská množství azbestu, barev obsahujících kadmium, kysličníky olova a zinku, chromované antikorozivní přípravky a antifouling barvy obsahující rtuť a arsén.

V závislosti na jejich velikosti a funkci činí hmotnost nenaložených lodí zpravidla něco mezi 5000 a 40 000 tunami. (průměr je 13 000 tun, 95 procent této váhy činí ocel natřená přibližně 10 až 100 tunami barev obsahujících olovo, kadmium, arsén, zinek, chrom a organické látky. Lodě také obsahují široké spektrum dalších nebezpečných odpadů: těsnící látky obsahující PCB, až 7,5 tuny různých typů azbestů, několik tisíc litrů olejů a maziv (motorový olej, hydraulický olej, lodní olej, mazací olej atd). Tankery navíc obsahují až 1000 krychlových metrů zbytků ropy. V Evropě jsou všechny tyto materiály předmětem speciálního sledování (monitorování) a vysoce kontrolovaného zacházení. Většina těchto materiálů je dnes hodnocena jako nebezpečný odpad a spadá pod Basilejskou konvenci. V Asii jsou staré lodě obsahující tyto látky ručně rozřezávány na otevřených plážích za nelidských pracovních podmínek.

ZDROJ: Greenpeace, kráceno


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Asekol s.r.o.Inisoft s.r.o.ELEKTROWIN a.s.EKO-KOM a.s.EKOLAMP s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist