Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Šrotovací prémie? Správná věc!

12.02.2009  |  zdroj: HN  |  136× přečteno      vytisknout článek

Šrotovací prémie? Správná věc! Světová finanční krize a její důsledky tvrdě dopadly i na evropský automobilový průmysl. Vzhledem k jeho významu pro evropskou ekonomiku, ve které přímo zaměstnává 2,2 milionu lidí a dalších deset milionů pracovníků je na něm závislých, se mnoho členských států unie snaží přijít s opatřeními na jeho podporu. Přijímány jsou nejrůznější protikrizové balíčky včetně poskytování miliard eur národním výrobcům a dalších forem podpory na hraně hospodářské soutěže. I v zemích, které taková kontroverzní opatření odmítají, ale panuje většinová shoda na jednom účinném receptu: státní dotaci na obnovu vozového parku.

Osvědčený nástroj

Tato takzvaná "šrotovací prémie" již byla v minulosti s úspěchem použita v mnoha členských státech EU. Osvědčila se, a proto po ní vzhledem k současné krizi okamžitě sáhla řada vlád. V tuto chvíli ji poskytují nebo zavádějí Německo, Francie, Itálie, Španělsko a mnohé další. Na tomto opatření se státy neshodly náhodou. Jako jedno z mála přináší výsledky okamžitě, náklady se státu částečně vrátí a navíc má přínos i v oblasti ekologie a bezpečnosti dopravy.

Jednou z výhod je i to, že nepředstavuje nedovolenou podporu domácím výrobcům. V rámci národního trhu dává šrotovací prémie stejnou šanci místním firmám i dovozcům. Je tedy pouze na samotných automobilkách, aby bývalé majitele přestárlých vozů zaujaly svojí nabídkou. Českému autoprůmyslu však toto opatření bezesporu pomůže. I přes exportní orientaci výrobců zůstává ročně mnoho desítek tisíc vozů z domácí produkce. Navíc i v případě dovezeného vozu máme v podstatě jistotu, že některé jeho díly vyrobili dodavatelé z Česka.

Kulhá rovněž výtka, že je preferován jen jeden průmyslový sektor na úkor ostatních. Autoprůmysl je totiž velmi úzce propojen i s elektrotechnickým, sklářským nebo textilním průmyslem. Vzpomeňme, kolik českých sklářských a textilních firem přežilo jen díky přeorientování své produkce na dodávky do českého nebo zahraničního autoprůmyslu.

Velký význam má obnova vozového parku i pro kvalitu místního životního prostředí. Staré vozy produkují velké množství emisí nejen CO2, ale především ještě nebezpečnějších pevných částic a oxidů dusíku. Majitelé těchto vozů toho sice v průměru najezdí třikrát méně než majitelé moderních automobilů, i přesto vyprodukují šestkrát více těch nejvíce škodlivých emisí, tedy pevných částic a oxidů dusíku. Navíc jejich vozy neobsahují téměř žádné bezpečnostní prvky, což vede k horším následkům dopravních nehod.

Omlazení vozového parku pomocí tohoto opatření by navíc České republice prospělo více než jiným státům. Doprava v České republice zatěžuje ovzduší dvakrát více, než je průměr Evropské unie. Hlavní důvod je zřejmý - automobily na českých silnicích jsou v průměru staré 14 let To je dvakrát více než v západní Evropě.

Stát nevykrvácí

Celá věc by navíc státní kasu příliš nezatížila. Peníze investované do šrotovací prémie by se státu z podstatné části vrátily v podobě DPH z nových vozů. Zde přitom neplatí, že by příjmy z DPH od nových vozů přišly i bez státní dotace, jen o něco později. Podle zkušeností automobilek lze říci, že lidé, kteří mají doma třeba dvanáctileté auto, by si za normální situace nekoupili nový vůz, ale jen o něco mladší ojetinu. Pro automobilky tak představují zákazníky navíc a pro stát plátce DPH navíc.

Neznám žádná další opatření, která by v době krize důvěry tak rychle povzbudila potřebnou poptávku obyvatel, výrazným způsobem ulehčila životnímu prostředí, zvýšila bezpečnost na silnicích a stát v konečném důsledku mnoho nestála. Věřím proto, že až ochladnou emoce, které provázely začátek diskuse o tomto opatření, ukáže se jeho smysluplnost.

AUTOR: Radek Špicar
Autor, člen expertní rady MPO, je ředitelem vnějších vztahů Škoda Auto


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
Inisoft s.r.o.EKO-KOM a.s.ELEKTROWIN a.s.Asekol s.r.o.EKOLAMP s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist