Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Slováci dali do šrotu víc aut, než měli

31.03.2009  |  zdroj: HN  |  124× přečteno      vytisknout článek

Slováci dali do šrotu víc aut, než měli

Zhruba stovka řidičů z východního Slovenska se kvůli šrotovnému dostala do nešťastné situace: nechali si zlikvidovat své staré auto, ale už se nestihli dostat na seznam, aby měli na peníze od vlády nárok.

"My jsme to už poskládali na hromadu, auta jsou slisovaná a čekám na ty lidi, kdy přijdou a zabijou mě," řekl HN Dominik Šoltýs, vedoucí vrakoviště Kovod Recycling v Kendicích u Prešova.

Šrotoviště chtěla vyhovět co největšímu počtu lidí, protože dotace ve výši 1500 eur za každé zlikvidované auto se čerpaly extrémně rychle. Během dne auta putovala do lisu a až večer je mechanici zapisovali do pořadníku na příspěvek. Potvrzení řidiči dostávali až následující den.

Peníze určené na obnovu slovenského vozového parku měly podle ministerstva hospodářství dojít minulý čtvrtek. Rozpočet se však kvůli velkému zájmu vyčerpal už o den dříve.

Zatímco úředníci už systém uzavírali, v Kendicích ještě šrotovali. A majitelé tak měli své staré vozidlo zničené, přitom neměli v ruce nárok na šrotovací slevu.

Celý příběh ale nakonec nejspíš skončí šťastně. Ministr hospodářství L'ubomír Jahnátek včera v rozhovoru pro Slovenskou televizi slíbil, že šrotovné v hodnotě 1500 eur bude vyplaceno i těm, jejichž auta nebyla do pořadníku zapsána včas.

Vyplácení šrotovného na Slovensku začalo před třemi týdny a za tu dobu se rozdaly příspěvky v hodnotě 33,2 milionu eur.

Stovka aut však zápis do pořadníku už nestihla. "Z portálu Ezap, kde se auta registrují, nám v sedm hodin večer napsali, že v půl osmé bude konec," stěžuje si Šoltýs.

Ministerstvo hospodářství se hájí tím, že všichni zpracovatelé mohli zůstatek dotace průběžně kontrolovat na internetu. "Autorizovaní zpracovatelé starých vozů věděli, že maximální počet sešrotovaných aut se naplňuje, respektive naplnil," argumentuje Vahram Chuguryan z ministerstva hospodářství.

Mnoho lidí si zároveň ještě předtím, než dali auto sešrotovat, objednali nové. Prodejci jim totiž dovolili přinést potvrzení o sešrotování dodatečně. Může se tak stát, že někteří majitelé sešrotovaných aut si zamluvili nové auto, a přitom nemají na dotaci nárok.

"My lidi uklidňujeme, aby zatím nerušili objednávky a počkali do příštího týdne," říká Róbert Múčka z Peugeotu Bratislava.

Tento týden by měla vláda a Rada pro hospodářskou krizi rozhodnout, zda se bude ve šrotovném pokračovat. "Pevně věřím, že dalším dávkám šrotovného nestojí nic v cestě," doufá Ujhelyi.

Zpracovatelé šrotu jsou rádi, že se program státních dotací zastavil. Šrotoviště jsou přeplněná, protože nestíhala vyřizovat objednávky. Problém mají i s odbytem. Kvůli hospodářské krizi potřebují továrny méně šrotu a jeho velký odběratel U.S. Steel Košice údajně nakupuje více v zahraničí.

S odběrateli šrotu plánuje jednat i ministerstvo životního prostředí. Společnost U.S. Steel se dosud nevyjádřila, zda bude přednostně vykupovat šrot od slovenských dodavatelů. Její mluvčí Ján Bača ale uvedl, že železárny podpoří každou iniciativu, která pomůže prodeji a oživení průmyslu. "Určitý čas potrvá, než se zájem o nová auta v důsledku vyplácení šrotovného projeví v podobě zvýšených objednávek od našich odběratelů oceli," vysvětluje Bača.

Podle Sdružení automobilového průmyslu by měl problém s nadbytkem šrotu pomoci vyřešit Recyklační fond. Od něj zároveň šrotoviště požadují dosud neproplacené recyklační poplatky. Pro velký nápor totiž některá šrotoviště neměla dostatek hotovosti na vyplacení šrotovného majitelům aut.

AUTOR: L'ubomíra Raková

/Od naší spolupracovnice na Slovensku/
Autorka je redaktorkou serveru hnonline.sk


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKOLAMP s.r.o.EKO-KOM a.s.Asekol s.r.o.ELEKTROWIN a.s.Inisoft s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist