Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Vrakoviště se bojí šrotovného, mohou zkrachovat

28.04.2009  |  zdroj: Podniky a trhy  |  124× přečteno      vytisknout článek

Vrakoviště se bojí šrotovného, mohou zkrachovat Návrhy na zavedení šrotovného dělají vrásky majitelům autovrakovišť. A to zatím není jisté, zda bude od podzimu skutečně zavedeno, jak zněla původní dohoda.

Podle odstupujícího premiéra Mirka Topolánka (ODS) ho nyní tuzemské automobilky nepotřebují. Šéf opoziční ČSSD Jiří Paroubek ale trvá na tom, aby lidé příspěvek na koupi nového vozu dostávali.

»Šrotovné je věc, která nebude letos v České republice zaváděna. Je to připraveno, souhlasíme s tím, ale naše automobilky nejsou nyní schopny naplnit poptávky vyvolanou šrotovným v Německu, Francii, na Slovensku,
« uvedl pro sobotní MF Dnes Topolánek.
Zavedení šrotovného přitom prosadila sociální demokracie v rámci takzvaného protikrizového balíčku. Podle návrhu by kupující měl při pořízení automobilu za méně než půl milionu nárok na příspěvek 30 tisíc korun. V autosalonu by musel předložit likvidační protokol licencovaného autovrakoviště.

Příliš drahý šrot
Majitelé vrakovišť se ale obávají při zavedení šrotovného návalu, který nemusejí zvládnout. A na kterém navíc prodělají, protože musejí ze zákona auta zdarma přijímat. Jediným omezením je provozní řád a velikost vrakoviště.

Cena šrotu je totiž podle šéfa Sdružení zpracovatelů autovraků Jana Volejníka na třiceti až čtyřiceti procentech loňské úrovně. Náklady na rozebrání auta převyšují výnosy z prodeje železa a náhradních dílů.

Kvůli nevyřešenému systému financování likvidace vyřazovaných vozidel tak prý zpracovatelům hrozí krachy. Roční ztráta odvětví by letos mohla činit 60 až 80 milionů korun. Ročně k ekologické likvidaci putuje kolem 70
tisíc vozů. Licenci na zpracování autovraků má v současnosti 490 firem.

»Nával se dá čekat. Je to problém, když vám někdo cpe materiál, který nemůžete udat,« sdělil předseda. Podle zpracovatelů vraků by receptem mohl být státní příspěvek nebo podíl na marži z ceny nového vozu.

»Mohly by se uzavřít dohody mezi námi a prodejci nových automobilů, že pokud zlikvidujeme určitý počet aut, dostaneme na ně příspěvek,« uvedla Helena Flaišmanová z vrakoviště Osona.


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
EKO-KOM a.s.Asekol s.r.o.EKOLAMP s.r.o.ELEKTROWIN a.s.Inisoft s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist