Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Změny vyhlášek k zákonu o odpadech

18.01.2005  |  zdroj: Odpady  |  133× přečteno      vytisknout článek

Významnějších změn doznala vyhláška č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků

Dnem 23. dubna 2004 vstoupil v účinnost zákon č. 188/2004 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o odpadech"). V souvislosti s tím byly provedeny i odpovídající změny v příslušných prováděcích právních předpisech.

Významnějších změn doznala vyhláška č. 237/2002 Sb., o podrobnostech způsobu provedení zpětného odběru některých výrobků, ve znění vyhlášky č. 505/2004 Sb. V souvislosti se zrušením části ustanovení § 38 odst. 7 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, zákonem č. 188/2004 Sb., kterým byly stanoveny některé povinnosti osobám podléhajícím plnění povinností zpětného odběru některých výrobků, byly provedeny i příslušné změny v prováděcím právním předpise, kterým je vyhláška č. 237/2002 Sb. Změnou zákona o odpadech, jakož i navrhovanou změnou citované vyhlášky, se vypouštějí některé podrobnosti způsobu provedení zpětného odběru. Povinným osobám se (při dodržení ostatních zákonem stanovených povinností) ponechávají všechny možnosti zajištění zpětného odběru, v závislosti na konkrétním druhu zpětně odebíraného použitého výrobku, situaci na trhu a možnostech, které povinná osoba pro zajištění zpětného odběru má a které zvolí.

Kdy se výrobek stává odpadem

Změny stávající vyhlášky byly provedeny v souladu se změnami, které zákon č. 188/2004 Sb. provedl v § 38 zákona o odpadech (Zpětný odběr některých výrobků). Byla provedena úprava znění § 1 odst. 4 vyhlášky - jde o upřesnění ustanovení nového odstavce 8 v § 38 zákona o odpadech, který stanoví, že zpětně odebraný výrobek se stává odpadem ve chvíli předání osobě oprávněné k jeho využití nebo odstranění. Odst. 4 v § 1 vyhlášky dále stanoví, že na nakládání s odpady, které se ze zpětně odebraných použitých výrobků staly předáním provozovateli zařízení k jejich využití nebo odstranění, se vztahují povinnosti stanovené pro nakládání s odpady obecně zákonem o odpadech a jeho prováděcími předpisy.

Změna ustanovení zákona a návazně změna vyhlášky je reakcí na nejasnosti v interpretaci a výkladu okamžiku, kdy se ze zpětně odebraného výrobku stává odpad. Prakticky tato změna znamená pouze upřesnění a zvýraznění stále diskutovaného a již původním zněním zákona a vyhlášky stanoveného principu zpětného odběru - tj. že zpětně odebírány jsou použité výrobky, a nikoliv odpady, a v důsledku toho místa zpětného odběru nemusí mít souhlas k provozování zařízení ke sběru s výkupu odpadů podle § 14 odst. 1.

Jak splnit zákonnou povinnost

Druhá změna vyhlášky o podrobnostech provedení zpětného odběru některých výrobků je reakcí na další změnu v § 38 zákona o odpadech, provedenou zákonem č. 188/2004 Sb., kterou se vypouští druhá věta odst. 7, kterým bylo stanoveno, jakými způsoby splní povinná osoba ke zpětnému odběru některých výrobků (dovozce a výrobce výrobků) své povinnosti vyplývající z § 38 zákona o odpadech.

Podle tohoto ustanovení mohla povinná osoba zajišťovat zpětný odběr pouze dvěma způsoby. Buď samostatně, nebo smluvním přenesením povinnosti na některou z osob, které uvádějí výrobek do oběhu, tzn. na některého z distributorů výrobku nebo na posledního prodejce. Jiné možnosti zákon nepřipouštěl, tedy nebylo možné ani založení právnické osoby, kterou by za účelem plnění povinností založily povinné osoby společně a bez ohledu na její zapojení do distribuce výrobku (obdobně jako v zákonu o obalech). Zrušením ustanovení 2. věty § 38 odst. 7 byla povinným osobám podle § 38 odst. 2 zákona ponechána naprostá volnost při volbě způsobu, kterými splní svou povinnost zpětně odebírat od spotřebitelů použité výrobky stanovené v § 38 odst. 1 zákona.

V návaznosti na tuto změnu zákona bylo nutné vypustit celý odst. 2 v § 2 vyhlášky odst. 1 tohoto paragrafu, stanovící technické požadavky na místa zpětného odběru některých výrobků, podobně jako sběrná místa odpadů stejných vlastností. Podle návrhu této změnové vyhlášky měl být přesunut do § 1, ale na základě četných připomínek byl nakonec vypuštěn.

AUTOR: Mgr. Věra Dubanská,
Ministerstvo životního prostředí


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist