Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Proces IPPC musíme zvládnout za poloviční dobu než v Evropě

02.08.2006  |  zdroj: Odpady  |  129× přečteno      vytisknout článek

Novela zákona o integrované prevenci přichází v období, ve kterém provozovatelům zařízení spadajícím pod přílohu 1 zákona zbývá na předložení žádosti o integrované povolení zhruba jeden rok.

Po 31. říjnu 2007 by totiž žádné z těchto zařízení nemělo být provozováno bez platného integrovaného povolení.

Dne 1. června 2006 vstoupil v platnost zákon č. 222/2006 Sb., který je již pátou novelou zákona o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci č. 76/2002 Sb.).

Novelu zákona lze brát i jako první konkrétní výstup z auditu environmentální legislativy, která uchopila v roce 2004 podněty Fóra pro výměnu informací o nejlepších dostupných technikách, které byly výsledkem více než dvouletého procesu projednávání a vyhodnocování námětů a připomínek. Na jejich formulaci se podíleli nejen členové technických pracovních skupin, představitelé provozovatelů, odborně způsobilých osob, profesních svazů a odborné veřejnosti vůbec, ale i zástupci krajských úřadů, dotčených ministerstev a agentury integrované prevence.

Příprava této novely, která pro provozovatele i státní úřady přináší poprvé nové dynamizující prvky do povolovacího procesu, přichází právě včas. K 30. březnu 2006 vstoupilo totiž do procesu okolo 60 % zařízení (Jan Maršák, Environmentální aspekty podnikání 2/2006) a bylo vydáno 480 integrovaných povolení na 745 žádostí, když 125 z nich bylo žádostmi o změnu integrovaného povolení.

VSTŘÍCNOST PODNIKATELSKÉ SFÉRY

Proces, na který mají provozovatelé ve starých zemích Evropské unie více než osm let, musí provozovatelé i úřady v České republice zvládnout za poloviční období. Připomínám, že k této skutečnosti dochází vědomě a se souhlasem podniků, které se měly možnost k otázkám individuálního přechodného období vyjádřit již v roce 2001, tedy více než rok před přijetím zákona č. 76/2002 Sb., který transformoval do českého práva směrnici 96/61/ES, o IPPC.

O vstřícnosti podnikatelské sféry svědčí nejen skutečnost, že žádný podnik před lety o individuální přechodné období nepožádal, ale i již zmíněné úsilí o úpravu zákona, která by odrážela skutečnost, že se jedná o posuzování vzájemných velice dynamicky se rozvíjejících vztahů mezi přírodou a celou společností, která ke svému životu potřebuje provoz zařízení, která v minulosti patřila k největším znečišťovatelům životního prostředí.

Integrovaný přístup umožňuje, aby pozornost byla věnována nejen dosažení vysoké úrovně ochrany životního prostředí, ale klade velký důraz na využívání nejlepších dostupných technik a zejména na lepší využívání surovin a energií. Nevyužitá část materiálů a nedostatečné využití energie jsou hlavní příčinou negativních vlivů průmyslu na životní prostředí. To vše platí za předpokladu, že homo sapiens se chová jako rozumná bytost a uvědomuje si, že právě jeho chování nejen jako výrobce, ale i jako spotřebitele má na stav životního prostředí vliv nejzásadnější.

UVOLNĚNÍ PROCESU

Mezi přínosy novely patří zejména jisté rozvolnění celého procesu, který probíhá pod veřejnou kontrolou a za účasti veřejnosti. Dosud obligatorně konané ústní jednání se nebude muset konat, pokud dojde k sjednocení názorů na vydávané povolení a nikdo z účastníků o konání ústního jednání nepožádá. Rovněž další přijatá opatření přispívají k vytváření podmínek umožňující zkrácení celého procesu. Ten měl dosud trvat 160 dnů a v průměru trval přes 300 dnů. Zkráceny byly termíny pro některé procesní kroky a zejména ponechání dosud povinně vyžadovaného vyjádření odborně způsobilé osoby na rozhodnutí krajského úřadu.

PODSTATNÁ ZMĚNA V PROVOZU

Zásadní změnou je vymezení podstatné změny v provozu zařízení, jako změny, která může mít podle uvážení správního úřadu (místně příslušného k vydání integrovaného povolení) významné nepříznivé účinky na člověka nebo životní prostředí. Upřesnění podmínek pro změnové řízení pak umožňuje těmto úřadům, aby zavádění opatření vstřícných ke zdraví občanů a životnímu prostředí i změn, které nemají vliv na provoz zařízení, probíhalo bez zbytečných byrokratických průtahů (nově je doplněn § 19a).

Přínosem jsou bezesporu i provedené úpravy základních pojmů, vyjasnění kompetenčních ustanovení, postavení odborně způsobilých osob a agentury integrované prevence. Celkově by tedy mohla být vydávání integrovaných povolení flexibilnější a prostá zbytečné byrokracie.

Provozovatele zařízení však je nutné upozornit na změny v příloze 1 (článek 1, bod 67). I když se jedná vesměs o upřesnění pojmů, je možné, že obdobně jako je tomu v kategorii 4 se záměnou slov "reakce" na "procesů", může dále rozšířit okruh podniků pod tento zákon spadajících.

Široké zapojení odborné veřejnosti do přípravy novely přispělo k tomu, že zákon je životaschopnější a víc odpovídá dynamice současných procesů. Vytváří lepší podmínky pro hledání společných cest provozovatelů, úřadů i široké veřejnosti k udržitelnému rozvoji České republiky.

ZÁKON PŘÍSNĚJŠÍ NEŽ SMĚRNICE

Vše výše uvedené platí pro první kolo získávání integrovaného povolení, které skončí pro všechny účastníky 30. října 2007. Vzhledem k tomu, že zákon se vztahuje na vybrané činnosti podniků po celou dobu jejich provozování až po ukončení jejich činnosti, zůstává na stole ještě řešení dvou problémů souvisejících s vyšší konkurenceschopností, a tím i vyšší péčí o zdraví člověka a životní prostředí.

Pro výstavbu nových zařízení je třeba opakovaně zvážit změnu dikce § 45 zákona, tedy potřebu získání integrovaného povolení před vydáním stavebního povolení. Stále platí, že český zákon je v této oblasti přísnější než směrnice. Mnohem horší však je, že vedle integrovaného povolení musí předcházet stavebnímu povolení ještě územní rozhodnutí a EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí. Právě zjednodušení postupů a snížení byrokracie pro přípravu nových investic by mohlo být dalším krokem ke zvýšení péče o životní prostředí při zlepšení konkurenceschopnosti českých výrobků.

Za čtyři roky realizace procesu integrované prevence byla předložena řada návrhů na úpravu vyhlášky ministra životního prostředí č. 554/2002 Sb., kterou se stanoví vzor žádosti o vydání integrovaného povolení, rozsah a způsob jejího vyplnění. Přepracování tohoto právního předpisu považuji pro využití potenciálu integrované prevence v dalším období za prioritní.

Přijetí zákona č. 222/2006 Sb. je dobrým vkladem pro zkvalitnění procesu IPPC. Vzhledem k tomu, že se však jedná již o pátou úpravu, rozhodně by mělo dojít k urychlenému naplnění zmocnění předsedy vlády (článek III) k vyhlášení úplného znění zákona. Realizací tohoto opatření by stát mohl výrazně přispět k vytvoření přehlednějších podmínek k naplnění úkolu provozovatelů a úřadů, aby po 30. 10. 2007 nebylo v České republice provozováno žádné zařízení bez integrovaného povolení.

Čas pracuje zejména proti těm, kteří ještě svoji žádost o integrované povolení nepodali. Chci závěrem jen připomenout, že ředitel Svazu chemického průmyslu se již v červnu 2005 obrátil na všechny své členské organizace, aby žádosti předložily do konce roku 2006. Výzva našla mezi členskými organizacemi odezvu a k 27. červnu 2006 zbývají pouze čtyři organizace, které nemají vlastní zkušenosti s podáním žádosti. U všech organizací je však reálné, aby žádosti o integrované povolení podaly na všechna svá zařízení, která hodlají po 30. říjnu 2007 provozovat, do konce tohoto roku. Zkuste to také tak. Vytvoříme krajským úřadům společně prostor pro klidnější práci v roce 2007.

Ing. Ladislav Špaček, CSc.
Svaz chemického průmyslu


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist