Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Havlova medvědí služba

20.05.2009  |  zdroj: HN  |  128× přečteno      vytisknout článek

Havlova medvědí služba

Bývalý prezident Václav Havel chtěl včera podpořit Stranu zelených - a udělal z toho katastrofální parodii sebe sama i zelené politiky.

Jako obvykle tepal představu, že "růst musí růst a růst a zase růst". Někde prý četl, že Škoda Auto "potřebuje vyrábět čím dál víc aut, protože lidé potřebují práci". Připadá mu to, "jako kdyby někdo řekl, že koncentrační tábory být musí, protože přece potřebujeme práci pro ty dozorce".

Od Václava Havla, milovníka aut, to skutečně sedí. Nebo už zapomněl, jak v září 1999 nadšeně testoval novou fabii a řítil se po okolí Lán stošedesátkou? (Podle svědectví spolujezdce Vratislava Kulhánka si tehdy prezident liboval, jak je vůz hezky odhlučněn.)

Srovnání Škodovky s koncentrákem, ztělesněním čirého, zla je mimořádně špatná metafora. Snad bylo lepší předstírat přeslechnutí, jako když se přihodí společenský trapas. Jenže Václav Havel není bezvýznamný penzista, ale dosud nejznámější Čech (v lidové anketě třetí největší osobnost celé naší historie). Kde zůstal Havel-analytik, rozvažující co nejpřesnější výraz? Kdyby mluvil o lidských právech, v životě by si takové nepřesné klábosení nedovolil; jak to, že u "zelených" témat ano?

Jestli měla krátká éra Bursíkových zelených smysl, pak měl být v modernizačním étosu, v upozornění, že být ekologický může mít ekonomický smysl. Kdyby Havel místo snění o rokokových pastvinách bez aut otevřel výroční zprávu Škody Auto o udržitelném rozvoji (nebo to měla udělat Strana zelených), mohl promluvit věcně o tom, jak i tlak zelených prospívá byznysu. Třeba: I když se v letech 1991 -- 2007 zvýšila výroba vozů třikrát, ve spotřebě vody a v emisích nastal pokles. Jestli se při výrobě vozu před dvanácti lety vyhazovalo 84 kilo odpadu, dnes 39.

Takto dělá ze sebe i ze zelených kavárenské apokalyptiky, kteří hořekují nad abstraktním růstem, a pak odjedou domů mercedesem S 600. Ten používal Havel ve své hradní éře, měl spotřebu po městě 21,7 litru. A mimochodem, vypouštěl třikrát víc emisí než dnešní model Fabia Greenline.

AUTOR: Tomáš Němeček
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
RENARDS dotační, s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist