Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Jiří Leschtina: Fischerovo stírání zelených stop

21.01.2010  |  zdroj: HN  |  53× přečteno      vytisknout článek

Jiří Leschtina: Fischerovo stírání zelených stop

Tato vláda je v lecčems unikátní: V úporné snaze šetřit navzdory pastem, kladeným jí pod nohy v parlamentu. Nebo v útoku, který vede proti neonacistům. O to víc pak vyčnívá vzrůstající příchylnost Fischerova týmu vůči některým průmyslnickým uskupením. Ve vztahu k těžařům, nákladním dopravcům nebo energetikům připomíná Fischerův tým spíš Zemanovu vládu z dob opoziční smlouvy než Topolánkův nazelenalý kabinet.

Martinu Bursíkovi se podařilo prosadit jen dvě vládní normy, stojící za zmínku: novelu horního zákona a návrh na celoroční zákaz jízd kamionů v pátek. Obě legislativy ale Fischerova vláda stáhla z parlamentu, odmítla i jejich poslanecké verze. Když pak připočteme váhavý postoj nového ministra životního prostředí k záměru ČEZ modernizovat elektrárnu Prunéřov, skoro to vypadá, jako by Fischer a jeho ministři chtěli zamést všechny stopy po Bursíkově vládním angažmá.

Až budou padat vesnice

Novela horního zákona dráždila zejména firmu Czech Coal, jež se úspěšně brání odepsání zásob uhlí pod severočeskými vesnicemi Horní Jiřetín a Černice. K odpisu jsou totiž zapotřebí geologické informace, které těžaři odmítají vládě vydat. Bursíkova novela stanovila roční lhůtu na dodání podkladů a pokutu za její nedodržení. Tím, že Fischer novelu stáhl, zvýšil šanci těch těžebních společností, že prosadí zrušení limitů a jednou srovnají obě vesnice se zemí.

Podle premiéra byla norma ve sněmovně neprůchodná. Jak to ale ví? Hlasovací poměry jsou teď zcela nepřehledné. Novela se snažila o vymahatelnost již existujícího zákona. Na tom by měla mít zájem každá vláda. Spíš se potvrdilo, že Fischer je příznivcem prolomení limitů. A že nebyl náhodným úletem jeho dopis starostovi Litvínova, v němž píše, že "je nutno někdy navrhovat taková opatření, se kterými ne vždy všichni vysloví souhlas".

Přijatelné vysvětlení nenachází vláda ani pro stažení zákona o kamionech. Normu nahradila zvýšením kamionového mýtného v páteční špičce. V jiných dnech ale poplatek snížila. "Ekonomický dopad bude neutrální," pochvaluje si ministr dopravy Slamečka. To je ale, jako kdyby vám někdo v pátek vytáhl z kapsy stovku a v příštích dnech vám ji do druhé kapsy vracel po dvackách. Tohle kocourkovské nařízení těžko zažehná kamionovou morovou ránu na pátečních dálnicích.

Ať vlají vlajky průmyslu

Jak se zdá, dopravci i energetici si dobře všimli Fischerovy slabosti pro těžaře. A udeřili: Když vláda ustoupila jim, proč by měla k nám přistupovat s menším pochopením? Kolotoč kapitulací před průmyslníky ale nelze přisuzovat jen premiérovi. Velký vliv má ministr průmyslu Vladimír Tošovský, který je horlivým zastáncem prolomení těžebních limitů. Jeho všeobjímající energetická koncepce navíc vyhovuje i jaderným hráčům.

A pak je tady trumfové eso všech průmyslníků - Martin Pecina. Ten sice spravuje vnitro, ale zároveň je jedním z nejpolitičtějších členů kabinetu. A nelze pominout jeho působení ve funkci náměstka ministra průmyslu. Když ji za vlády ČSSD zastával, s odzbrojující upřímností říkal: "Zvednu ten prapor průmyslového státu a ponesu ho.(...) Pro mě je důležité, co si o mně myslí průmyslníci, mezi které se chci vrátit, až tady skončím."

Čím dál víc se ukazuje, že příčinou ekologičtější politiky Topolánkova kabinetu až tak nebyla účast Strany zelených. Ti přece mají své ministry i ve Fischerově sestavě. Ale hlavně přátelské pouto mezi Bursíkem a Topolánkem. Při pohledu na jejich počáteční souhru vyčkávali ministři hospodářských resortů, jejich lidé v parlamentních klubech i lobbisté firem.

Po pádu vlády tak není od věci otázka: Kdo bude v budoucnu rozhodovat o téhle zemi - politici, nebo ekonomicky silné skupiny v pozadí? Poslední kroky Fischerovy vlády ukazují, že vliv těch druhých nelze podceňovat.

AUTOR: Jiří Leschtina
AUTOR-WEB: www.ihned.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
RENARDS dotační, s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist