Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Globalizace versus ekologie

08.12.2012  |  132× přečteno      vytisknout článek

zeměCo si lze představit pod pojmem globalizace? Celosvětová unifikace obyvatelstva, národů a kultury, stejně jako ekonomiky.

1. Úvod
Proces jenž se podílí na zanikání jednotlivých rozdílů mezi národy, produkuje nadnárodní ekonomické giganty, které si, jakožto monopoly mohou diktovat ceny a vykořisťovat; ale stejně tak lze uvažovat o globalizaci politiky - neustálému vnucování naší západní "demokracie" národům odlišných kultur, pro které jsou mnohem typičtější jiné formy vlády, po staletí vybrušovaná k dokonalosti, ne ovšem z našich pohledu. Globalizace jde ruku v ruce s environmentálními a ekologickými hnutími, které se snaží aspoň trochu oddálit moment, kdy dojde k populační explozi a následné ekologické katastrofě, protože příroda už nezvládne vyrovnat takovýto nátlak ze strany člověka.
2. Globalizace

2.1. Centrum globalizace

S rozvojem civilizace a nárůstem populace, lidstvo nabývá nových myšlenek a poznatků i objevů. Informace se v dnešním světě šíří neuvěřitelnou rychlostí díky moderním technologiím a jako taková je schopna ovlivnit milióny lidí během krátké chvíle. Z minulosti vidíme jak dlouho trvala období jako renesance, gotika, baroko, to bylo v dobách, kdy se informace nemohly šířit tak rychle jako dnes. Ve dvacátém století se vystřídalo během poměrně krátké doby hned několik kulturních stylů, aby se na sklonku 20. století zvrhla civilizace v něco jako kulturní směs, kde se prolínají všechny kulturní vlivy celého světa. Přesto jeden kulturní vliv převažuje a ostatní kultury se snaží změnit tímto směrem; a tím kulturním vlivem je právě americký "sen".
Tradiční europocentrismus byl nahrazen krásným americkým snem, centrum dění se přeneslo z Evropy někam na americký kontinent. Je zajímavé se nad tímto pozastavit a snažit se najít důvod tohoto přesunu. Odpověď je v celku jednoduchá. Lidskou přirozeností je touha mít se dobře a touha po bohatství, což může být zdrojem bezstarostnosti. Amerika se dostala do popředí během 20. století především díky dvou světovým válkám, které zcela vyčerpaly evropskou ekonomiku, a pak už vše zařídila americké propaganda. Zlatý věk a bohatství, každý má nejméně jedno auto, dům, zaměstnání. No není to idylka, které málokdo odolá?! Každý člověk žijící v zemi zmítané ekonomickou krizí, kde je veliká nezaměstnanost a chudoba se přirozeně bude snažit mít se dobře. Dolar se stal během 20. století symbolem záruky ceny téměř ve všech zemích světa.
Amerika zaplavila celý rozvojový vět sítí Macdonald´s, Coca-Colou a hollywoodskými seriály a filmy, kde jsou všichni krásní, spokojení, bohatí a šťastní. Americká propaganda dokázala převrátit lidské hodnoty, zdrojem štěstí se staly peníze, čím více peněz, tím více štěstí. Běžnou praxí je i výroba spotřebních produktů v rozvojové zemi, kde jsou zaměstnaní místní obyvatelé a dostávají směšnou mzdu za vykonanou práci, načež je pak výrobek distribuován na Západě, kde jeho cena výrazně převyšuje náklady na výrobu. Nadnárodní korporace navíc mnohdy neberou ohledy na ekologii a přírodu, svým počínáním připomínají stěhovavé sarančata, která podobně na jedné lokalitě vyčerpají všechny zdroje a pak se pouze přestěhují na jiné místo, aby zde mohli udělat to samé.
2.2. Alternativní skupiny
Ze sociologického hlediska je zajímavé, že i přímo v centru samého dění, přímo v Americe vznikaly různé alternativní skupiny, které se snaží žít jiným způsobem života, protestují různými prostředky proti konzumní společnosti a snaží se žít v souladu s přírodou. Ať už to byly beatnici v 50. letech nebo hnutí hippies v 70. letech minulého století, obě byla proti americkému snu, snažila se žít alternativně. Milionová hnutí po celém světě se však ztratila ve víru událostí, skoro se zdá, že moderní společnost pohltila - asimilovala i poslední zbytky alternativních hnutí. Občas někde protestují aktivisté z řad hnutí Greenpeace či Děti Země, ale masové protesty jsou nenávratně pryč, tak jako éra hippies.
Pokud někde žijí nějací lidé alternativním způsobem života, nechávají si to pro sebe a veřejnosti to příliš nesdělují, či svoji revoltu vůči společnosti dávají najevo jako protest mladistvých vůči dospělým, ale časem jim stejně nezbude, než se zapojit do neustálého koloběhu vydělávání a utrácení peněz. "Rebelové už vyměkli, Amerika je za rohem... co nemám,to si objednám, štěstí do třech týdnů, ze zásilkové služby", zpívá rocková skupina Mňága a Žďorp a snaží se tím vyjádřit svůj postoj vůči konzumní společnosti, do které jsme vtahováni, jakmile založíme rodinu, pořídíme si první dům na splátky, auto na splátky a lednici na splátky a celý život nám nezbude nic jiného než splácet a neustále setrvávat v tomto koloběhu.
Hnutí Greenpeace a Duha, nebo Děti Země se snaží o lepší svět, bojovat proti nadnárodním monopolům, znečišťování životního prostředí a moří, a díky snahám environmentalistů je v poslední době stále větší význam přikládán ochraně životního prostředí, společnosti se snaží produkovat výrobky ekologičtěji, a běžně jsou k dostání výrobky s označením EKO, jakožto ekologické produkty, ať už se jedná o plodiny vypěstované bez umělých hnojiv, živočišné produkty, ze zvířat chovaných na tzv. eko-farmách, či o produkty netestované na zvířatech. Zde náleží otázka, nakolik je zabývání se ekologií vážným tématem a nakolik módním a často diskutovaným trendem poslední doby.
Více čtěte na:http://policy.euweb.cz/view.php?id=28
ZDROJ:http://policy.euweb.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
Partneři
RENARDS dotační, s.r.o.
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist