Objev metanu v atmosféře Marsu potvrzen

05.04.2004  |  123× přečteno      vytisknout článek

Objev metanu v atmosféře Marsu potvrzen

Existence metanu v atmosféře Marsu byla nejprve zjištěna infračerveným teleskopem na Havaji a Observatoří Gemini v Chile. Nyní tuto informaci potvrdili vědci, kteří ze Země obsluhují spektrometr FPS, umístěný na sondě Evropské vesmírné agentury Mars Express.

Metan není v atmosféře marsu stabilní molekulou a vydrží v ní jen po jistou dobu. Vše tedy nasvědčuje tomu, že musí být určitým způsobem doplňován. Vědci zde vidí dvě možnosti, obě vědecky zajímavé, jednu však vskutku kardinální.

Metan může být zaprvé zdrojem sopečné činnosti, láva na povrchu i v podzemí planety by mohla tento plyn produkovat. Dosud však na Marsu nebyly žádné činné sopky pozorovány, přestože po jeho oběžné dráze obíhá a obíhala celá řada sond. Druhou možností je existence primitivního života, například mikrobů.

Dvě americké sondy, Spirit a Opportunity, které na povrchu Marsu přistály v lednu, nejsou schopny otázku původu metanu zodpovědět, protože jsou určeny pouze na geologický výzkum. Potřebná zařízení obsahovala sonda Beagle 2, se kterou bylo však ztraceno spojení během přistávacího manévru.

Zdroj: www.abicko.cz