Vytrvalcem snadno a rychle

31.08.2004  |  zdroj: EKONOM  |  127× přečteno      vytisknout článek

Vytrvalcem snadno a rychle Dvěma vědeckým týmům se podařilo vytvořit vytrvaleckou variantu myši, která uběhne zhruba dvojnásobnou vzdálenost oproti obyčejné myši. Myši-vytrvalci se od obyčejných liší tím, že jejich svaly spalují především tuky. Při tomto režimu práce totiž ve svalech nevzniká kyselina mléčná, jejíž zvýšená koncentrace vede ke známým projevům únavy (od bolesti svalů až po kolaps vyčerpáním).

Vědci na Institute for Biological Studies v americkém San Diegu toho dosáhli genetickou úpravou, která u myši způsobila zvýšenou produkci proteinu PPAR delta, který má na svědomí přechod režimu práce svalů ze spalování cukrů na spalování tuků.

Randall Johnson z University of California v San Diegu zase vnutil myším přechod na spalování tuků tím, že jim zablokoval gen HIF-1 alfa. Při těchto pokusech se však objevily očekávané komplikace. Po dlouhodobé zátěži vykazují myší svaly těžké poškození. Na vině jsou zřejmě volné radikály vznikající při aerobním metabolismu a poškozující molekuly v buňkách.