Zombie červ kostižer

08.03.2005  |  148× přečteno      vytisknout článek

Zombie červ kostižer

Velryba
Velrybí kostlivec

Oceánograf Craig Smith z university na Havaji má zvláštní zvyk. Sbírá těla uhynulých velryb a s vynaložením vlkého úsilí je dopravuje doprostřed oceánu - kde je pohodí na dno. Proč to dělá?

Je to jednak služba bližním - mnohatunový, úctu budící kytovec, se po pár dnech slunění na pláži změní v nevábnou zapáchající hromadu - ale hlavně ho zajímají organizmy, které se na mrtvých velrybách živí. Doposud našel víc než dvacet rozmanitých druhů živočichů, které nenajdete nikde jinde než v koloniích kolem velrybích hrobů.

Vědci spustí tělo na dno a pozorně sledují, kdo se dostaví na hostinu. První se objeví mrchožrouti, jako třeba ryba sliznatka, a spořádají měkkou tkáň. Pak přijdou bakterie a bezobratlí, aby se postarali o velrybí kostru. No a v okamžiku, kdy se z kostí začne uvolňovat síra, objeví se na scéně pojídači chemikálií včetně malebně pojmenované kreatůry - zombie červa kostižera (bone-eating zombie worm). V tomto stádiu okolí velrybích ostatků připomíná sešlosti, které se obvykle scházejí kolem podvodních vřídel.

Výzkumníci spekulují o tom že sírymilovné organizmy mohou využívat rybí kostry jako občerstvovací stanice na cestě od jednoho termálního pramene k druhému. Podle doktora Smithe, je dost dobře možné, že různí kosťožrouti jsou blízkými příbuznými druhů žijících kolem podmořských sopek.

Rozbory DNA naznačují, že rybí kostry poskytují útočiště ještě více specializovaným živočišným druhům. Například v těle červa kostižera žije unikátní bakterie rozkládající velrybí tuk.

Je stále více zřejmé, že existují významné a doposud neobjevené skupiny organizmů, které v rámci evoluce zvolily zvláštní strategie přizpůsobení.

Ovšem velryb ubývá a spolu s nimi i těchto exotických ekosystémů. Ivan Brezina by nejspíš řekl: "No a co? Má být?" Ale všechno souvisí se vším. Stačí si uvědomit, že například celá revoluce v genetice začala do značné míry díky jednomu zvláštnímu druhu proteinu nalezenému v organizmu z podmořského kráteru. Jeden nikdy nemůže vědět o co přichází, když na druhém konci zeměkoule zazvoní hrana i tak obskurnímu živočichovi jako je zombie kostižer.

Volně podle BBC News a Quirks and Quarks