Přidat EnviWeb k oblíbeným odkazům
RSS kanályMobilní verze EnviWeb.cz

Lidé bojují o chráněné území

19.04.2005  |  123× přečteno      vytisknout článek

Lidé bojují o chráněné území Zmizí nadobro krajina z Mařákových obrazů? Povede v blízkosti přírodní památky Kovárská stráň a v sousedství Národní kulturní památky Budeč gigantický most? Dopustí skutečně krajští úředníci, aby údolí Zákolanského potoka bylo přemostěno?

KATEŘINA HUSÁROVÁ

Kladensko - Takové otázky si již několik let kladou obyvatelé Zákolan u Kladna, obcí Budečska ale i Kladna, které děsí představa, že se vše jednou uskuteční. V prostoru mezi Kralupy nad Vltavou, Letištěm Praha a Kladnem je zapotřebí provést přeložky silnice II/240 (Kralupy - letiště) a II/101 (Kralupy - Kladno). Samostatné vedení silnice II/101 vyžaduje přemostění Okořského údolí u Budče. Tento již velice starý návrh byl zamítnut na konci devadesátých let při podrobnějším zkoumání jak dopravních potřeb, tak vlivu na životní prostředí. Paradoxně se ale opět dostal do popředí v rámci Konceptu územního plánu vyššího územně správního celku Pražský region a některé další varianty v něm nebyly vůbec uvedeny.

"Ještě před několika lety, když jsem se sem stěhoval, mi úředníci tvrdili, že se žádné přemostění údolí nechystá. Dnes je zřejmě všechno jinak,"uvedl kovárský občan Michal Nosek. Podle svých slov nejedná ani tak ve vlastním zájmu, jako kvůli záchraně jedinečné krajiny, kde lze v potoce ještě nyní spatřit raky a na loukách vzácný hlaváček jarní. Přestože stavba mostu přes údolí by si vyžádala odhadem stovky milionů korun, existují údajně levnější a schůdnější varianty. Podle slov některých odborníků jsou vhodnější i dopravně. Okořské údolí je v tomto místě nejen krásné, ale velice obtížné pro přemostění. Vybudováním mostu by navíc vzniklo nebezpečné šestiprocentní stoupání.

"Možná jsou to jen naše spekulace, ale názor zdejších obyvatel a odborníků je, že nákladnější varianta může být pro jistou skupinu lidí velice výhodná,"uvedl jeden z občanů Zákolan. Kvůli dosud nevyřešené budoucnosti komunikací II/101, II/240 a jejich případného souběhu, zasedaly uplynulý pátek na krajském úřadu příslušné vyjadřující se komise.

"Existuje několik variant, které jsou zvažovány a na návrh komisí budou dány k posouzení radě, aby ta nejvhodnější mohla být zakotvena do územního plánu," uvedl mluvčí Středočeského krajského úřadu v Praze Martin Kupka.

"Jestli skutečně zvítězí cesta přemostění údolí, tak to dobré nebude. Prachu i hluku se nezbavíme a krajina bude nadobro zničená. Nevím, co tomu řeknou ti po nás," uvedla pětaosmdesátiletá Růžena Černá ze Zákolan.

"Nezávislí odborníci, kteří pro nás vypracovali posudek, se shodují v tom, že skutečně existuje několik vhodnějších variant. Je sice pravda, že alternativní řešení, která spočívají ve spojení vedení silnic II/240 a II/101 se nelíbí lidem žijícím v jejich blízkosti, protože se obávají zvýšeného provozu," uvedl zákolanský zastupitel Vladimír Dobeš. Tyto obavy jsou pro něj naprosto pochopitelné, přesto zastává názor, že nemohou být důvodem pro devastaci Okořského údolí u Budče.

JAK TO VIDÍM JÁ

Na Okoř je cesta jako žádná ze sta. Zatím tomu tak vždy bylo, ale co přinese budoucnost netuší ani lidé z této vísky, ani ti ze sousedních obcí. Plánované přeložky tudy vedoucích přetížených silnic, které denně brázdí tisíce automobilů, trápí mnoho let nejen úředníky, ale zejména obyvatele konkrétních obcí. Přesto, že stále ještě není rozhodnuto, lidé z okolí staroslavné Budče - kolébky křesťanství v Čechách, mají oprávněné obavy z toho, že jedinečná lokalita vezme případnou výstavbou gigantického silničního mostu za své. Pokrok je jedna věc a ochrana přírodního a kulturního dědictví druhá. Ani ti, kteří nade vše milují přírodu a chtějí s ní žít v symbióze, si, až na světlé výjimky, neodpustí pohodlnou jízdu autem za zaměstnáním, nákupy či výlety. Až si to v naší krásné zemi všechno vybetonujeme a zalijeme asfaltem, bude možná pár lidí spokojených. Jen doufám, že už se toho nedočkám.

KATEŘINA HUSÁROVÁ husarova@denikybohemia.cz


Související články


Poslední diskuse k článku - 0 příspěvků celkem

přidej nový příspěvek

Zatím žádný příspěvek
můžete na tento článek reagovat jako první...


EnviWeb s.r.o. neručí a nenese zodpovědnost za obsah diskusních příspěvků, diskuse nemoderuje ani nerediguje. Diskusní příspěvky vyjadřují názor jejich autorů. EnviWeb s.r.o. si vyhrazuje právo odstraňovat diskusní příspěvky, a to zejména takové, které odporují dobrým mravům, porušují platné zákony ČR, poškozují dobré jméno serveru nebo obsahují neplacenou reklamu. Diskuse NEJSOU určeny pro dotazy na autory článků nebo redaktory EnviWebu.



Search
ZmapujTo.cz
Fandíme EnviWebu
Výrobky a služby pro životní prostředí
Výrobky a služby pro životní prostředí
Partnerské časopisy
<< Předchozí Následující >>



Doporučujeme: Ekologove.cz - ekologie v každodenní praxi, EnviMarket.cz - nabídka výrobků a služeb, ZmapujTo.cz - hlášení podnětů od občanů, Nazeleno.cz - úspory energie, Inspirace v bydlení, Cena elektřiny, Dřevěné brikety, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo, Palivové dřevo


Enviweb s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem.
Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti,a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
Copyright (2008) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Toplist