Ve sluneční soustavě je neznámé těleso

02.08.2005  |  zdroj: Lidové noviny  |  134× přečteno      vytisknout článek

Ve sluneční soustavě je neznámé těleso

Na samém okraji Sluneční soustavy daleko za dráhou poslední planety Pluta objevili astronomové ze Španělska a Spojených států těleso o průměru asi 1500 kilometrů. V roce 2004 byla ve stejné oblasti objeveno těleso Sedna o průměru 1700 kilometrů. Španělští astronomové z andaluského astrofyzikálního ústavu, kteří pojmenovali těleso 2003 EL61, tvrdí, že ho objevili při prověřování starších záznamů objektů pohybujících se drahou planety Neptun.

Američtí astronomové, kteří ho označili jako K40506A, uvedli, že ho zachytili dalekohledy na Havajských ostrovech.

Stejný tým objevil v roce 2004 také Sednu, tmavé těleso o průměru 1700 kilometrů, které se pohybuje v oblasti za Plutem. Nové těleso je nejspíše složeno z kamene a ledu.

Jeho velikost byla určena jen přibližně na základě odrazivosti povrchu. Podle vědců může jít buď o velký tmavý objekt, nebo menší světlý objekt.

Nyní se rozběhlo horečné pátrání na snímcích oblohy, které pravidelně automaticky zaznamenávají robotické kamery. Vědci hodnotí nález jako velmi důležitý, třebaže poznatky o tělese jsou útržkovité a nepřesné.

Vědci se domnívají, že Pluto s měsícem Charonem si nezaslouží pojmenování planeta a mnozí je přiřazují k tělesům, která se nahromadila po vzniku Sluneční soustavy na jejím vnějším okraji.

Jde o zbytky materiálu, ze kterého se utvářela před 4,5 miliardami let planetární systém Slunce.