Arktické hlubiny jsou plné života

22.08.2005  |  zdroj: Věda a zdraví  |  124× přečteno      vytisknout článek

Arktické hlubiny jsou plné života I nejodlehlejší hlubiny arktických vod jsou až překvapivě plné života. Vyskytují se tam i druhy vodních živočichů, o nichž se experti domnívají, že je možná zatím věda ani nezná.
Ukázaly to výzkumy týmu vedeného odborníky z Aljašské univerzity, který s využitím automatické ponorky a sonarů zkoumal oblast u severozápadního pobřeží kanadské Arktidy. V ní by podle některých obav tamní živočichové mohli být v ohrožení kvůli globálnímu oteplování.
V extrémně chladném prostředí byly objeveny nečekaně vysoké počty i různost arktických medúz, chobotnic i dalších zvířat, oznámil tým vědců z Kanady, USA, Ruska a Číny. Experti strávili 30 dní na americkém ledoborci Healy. Jejich výzkumy jsou částí desetiletého projektu na sčítání mořských živočichů.
Healy se do přístavu vrátil s tisíci vzorků z Beaufortova a Čukotského moře a dalších oblastí Severního ledového oceánu. Jde o jednu z nejodlehlejších oceánských oblastí; některé druhy, které Healy přivezl, vědci z expedice neznali a možná se ukáže, že jsou pro vědu zcela nové, řekl Rolf Gradinger z Aljašské univerzity. "Dá se říct, že hustota zvířat byla mnohem větší, než se čekalo," uvedla další z výzkumníků Bodil Bluhmová. Zjištění týmu by měla pomoci i s měřeními vlivu klimatických změn a vytváření scénářů, co se může stát, pokud bude pokračovat tání ledovců.
Studie OSN tvrdí, že Arktida by kolem roku 2100 mohla být kvůli oteplování planety prakticky bez ledovců. Vědci udávají, že pokud roztaje severní "ledovcová čepice", do oblasti by začali proudit živočichové z teplejšího jihu, čímž by došlo k nabourání ekologické rovnováhy v oblasti.
Další podobné výzkumy se nyní připravují i pro oblasti obklopující Antarktidu.

ARKTICKÝ VÝZKUM
Vědci ze Spojených států, Kanady, Ruska a Číny přivezli ze své výpravy tisíce vzorků živočichů z Čukotského a Beaufortova moře a z Kanadské pánve. Expedice byla součástí desetiletého výzkumného programu, který celkem stojí miliardu dolarů. V jejím průběhu vědci zkoumali pomocí ultrazvukových sonarů a robotické ponorky až čtyřkilometrové hloubky.

Ledoborec Healy.
Patří Americké geologické službě a poskytuje ubytování až pro 50 vědců. Dokáže prolomit led až o tloušťce 1,2 metru a může pracovat při teplotě minus 45,5 stupně Celsia.