Vědci nalezli v Karibiku neznámé druhy ryb

19.02.2006  |  zdroj: HN  |  132× přečteno      vytisknout článek

Vědci nalezli v Karibiku neznámé druhy ryb Američtí vědci oznámili objev velkého množství zcela nových druhů ryb a rostlin v oblasti Nizozemských Antil. Nalezli především dva dosud neznámé druhy ryb čeledi hlaváčovitých.
Pouhý centimetr dlouhé rybky, které žijí v blízkosti korálových útesů, jsou zbarvené růžově a bíle. V průběhu dvoutýdenního podmořského průzkumu našli objevitelé v mělčinách rovněž desítky nových druhů mořských řas a neznámých hub.
"Atol byl až dosud jen málo popsán, v oblasti bylo zaznamenáno až dosud například jen 35 druhů ryb," řekl agentuře Reuters washingtonský biolog Michael Smith. "Nyní jsme nalezli 200 druhů, včetně těch, které byly zatím zcela neznámé."
Oblast je zřejmě jedním z nejbohatších míst na živočišné druhy v celém Atlantském oceánu, zastiňuje i obdivované pobřeží Floridy či Venezuely.
Vědci pátrali na atolu poblíž ostrova Saba. Karibské souostroví Nizozemské Antily leží přibližně 250 kilometrů jihovýchodně od Portorika. Atol Saba je třetím nejrozlehlejším na světě.
Na výzkumu spolupracovala vláda Nizozemských Antil, vědci z washingtonského organizace na ochranu přírody Conservation International a také Smithsonian Institution.
"Prakticky každý den jsme objevili nové druhy," popsal Michael Smith potápěčskou expedici, která se uskutečnila v lednu. "Byl to tým lidí, kteří cestují na nejzapadlejší kouty planety, aby tam objevovali nejméně známé věci," charakterizoval svou skupinu.
Vědci nyní usilují o to, aby byla nad celou mělčinou okolo ostrova Saba vyhlášena zvláštní ochrana. Chtějí uchovat zcela ojediněle zachovalé korálové pobřeží ostrova.
Nebezpečí hrozí vzácným ekosystémům především od překladiště ropy na nedalekém ostrově St. Eustatius. V oblasti se pohybuje velké množství obřích tankerů. Mnohé z nich se chtějí vyhnout přístavním poplatkům, takže kotví přímo nad vzácným atolem. Ohrožují tak citlivý podmořský svět.
O jeho zachování mají starost i obyvatelé Saby. "Vědci objevili druhy, které se nikde jinde nevyskytují," řekl agentuře DPA místní rybář Leroy Peterson. "Proto nyní bezpodmínečně potřebujeme zákaz kotvení a další přísné kontroly."
Škodit mu ale mohou i samotní rybáři. "Místní komunita čítá asi 1500 stálých obyvatel a jejich ekonomika je do značné míry závislá na využívání přírodního bohatství atolu," uvedl Paul Hoetjes, mořský biolog z ministerstva pro ochranu přírody Nizozemských Antil.
Karibik ale není jediným místem, kde žijí dosud neznámé druhy. Podle Michaela Smithe jsou některé kouty západního Pacifiku či Tichého oceánu ještě více druhově rozmanitější. Na celém světě se objevuje každým měsícem přibližně šest až sedm nových druhů mořských ryb. Málokdy ale v takovém krátkém časovém úseku a na jediném místě.
Zpráva vědců zkoumajících karibský atol přichází jen krátce poté, co jiní výzkumníci ze stejné organizace - Conservation International - oznámili objev desítek nových druhů zvířat a rostlin v hlubokých pralesech západní části ostrova Nová Guinea. Jejich výprava zaznamenala mimo jiné dvacet nových druhů žab. Mezi nově objevenými zvířaty byli i savci, jejichž příbuzným hrozí v jiných částech světa vyhynutí.